Crank: High Voltage

13-11-2009

6.9

Crank: High Voltage (DVD)

Chev Chelios (Jason Statham) heeft de val uit de helikopter overleefd. Hij wordt gevonden door Chinese gangsters, iets dat niet goed kan aflopen voor Chev. Het gaat dan ook al snel mis als de gangsters zijn hart vervangen door een kunstmatig exemplaar. De reden hiervan is dat de Chinezen zijn organen uit zijn lichaam willen halen, om vervolgens af te staan aan een donor. Chev ziet dit plan uiteraard niet zitten en weet te ontsnappen. Hij heeft alleen één probleem, de batterij die aan zijn kunstmatige hart hangt heeft maar een beperkte levensduur. Chev moet dan ook koste wat het kost zijn hart steeds weer opnieuw opladen, dit op de meeste bizarre en gevaarlijke manieren. In de tussentijd moet hij ook nog op zoek naar zijn eigen hart. Dit blijkt geen gemakkelijke opgave. Het mag duidelijk zijn, Chev Chelios zit weer tot zijn nek in de problemen. Hij heeft dan ook al zijn talenten, en het geluk in de wereld, nodig om te overleven.

In 2006 verscheen Crank, een film rond een man die geïnjecteerd is met een speciaal gif. Om in leven te blijven moet hij zijn hartslag hoog houden, zodat zijn lichaam genoeg adrenaline aanmaakt. Het resultaat was een film die zo over-the-top was, zo vol met actie dat het weer leuk werd. Het verhaal stelde namelijk vrijwel niks voor, de actie is waar de prent het van moest hebben. Nu is er dan het vervolg, getiteld Crank: High Voltage. Het verhaal draait wederom om Chev Chelios, die deze keer op zoek moet naar zijn hart. Dit nadat zijn tikker vervangen is door een kunstmatig exemplaar. Het mag duidelijk zijn, ook deze keer is er van een verhaal nauwelijks sprake. De film is feitelijk een aaneenschakeling van bizarre gebeurtenissen en actie. Het ontbreken van een verhaal en enige vorm van karakterontwikkeling stoort echter op geen enkele wijze. Dit was ook al het geval bij het eerste deel, de makers zetten op dit gebied de lijn netjes door. Zoals gezegd bestaat de prent vooral uit een reeks bizarre gebeurtenissen. Als we zeggen bizar, dan bedoelen we ook bizar. Net als bij het eerste deel nemen de makers het niet zo nauw met de geloofwaardigheid. Die lijkt namelijk vrijwel geheel uit het raam te zijn gegooid. Als kijker moet je dus even een knop omzetten, als je hier geen problemen mee hebt valt er veel te genieten bij dit tweede deel van Crank. Het feit dat de hoofdpersoon een kunstmatig hart heeft dat hij steeds moet opladen is al een bizar gegeven en dit is slechts het topje van de ijsberg. Qua actie zit het wel goed met deze film, die overigens vrij hard uit de hoek kan komen. De prent is dan ook niet echt geschikt voor tere zieltjes. Scènes als die waarin een karakter een stuk van zijn eigen lichaam moet afsnijden zijn vrij hard en laten weinig tot de verbeelding over. Ook qua taalgebruik is het geheel niet bestemd voor kinderen of de gevoeligen onder ons. Naast het bizarre verhaal zitten er in de film ook diverse bizarre personages. Hoofdpersoon Chev Chelios is nog vrij normaal te noemen, maar zijn tegenstanders bestaan stuk voor stuk uit rare figuren. Dat de makers hierbij stereotypen niet schuwen past goed bij de sfeer van het verhaal. Zo zien we een flink getatoeëerde Mexicaanse gangster, een doorgedraaide Chinese dame en nog veel meer bizarre types. Hoofdrolspeler Jason Statham weet te overtuigen in zijn rol en ondanks alle onzin nog redelijk serieus over te komen. Amy Smart speelt zijn vriendin, ook zij doet het best aardig. Crank: High Voltage is geen film voor serieuze mensen. Er is namelijk niks serieus aan deze film, soms lijkt het geheel alleen gemaakt om aan de behoeften van de regisseurs te voldoen. Zij houden duidelijk van hersenloze actie, bizarre plotwendingen, veel geweld, seks en bloed. Dit alles somt de prent eigenlijk netjes op. Fans van het eerste deel zullen zich best vermaken met dit vervolg. In alles overtreft dit deel zijn voorganger, zelfs in kwaliteit. Kijken dus en laat je wegblazen door de onzin die Crank heet.

Sony heeft Crank: High Voltage op de DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Lees hier onze recensie van de BD-uitgave. Hieronder volgt de bespreking van de DVD.

Genre: Actie, Komedie/Humor, Misdaad
Jaar: 2009
Speelduur: 91 min
EAN: 8712609659659

• Crank 2 Take 2

Crank: High Voltage is op veel verschillende manieren opgenomen. De makers hebben gebruik gemaakt van dure HD-camera’s, maar ook van goedkopere versies die makkelijk te hanteren waren. Dit verschil in opnemen is echter niet terug te zien aan de transfer van deze DVD. Het 1.85:1 anamorfe beeld is namelijk erg goed van kwaliteit. Vooral op het gebied van scherpte en detail behoort deze uitgave tot de betere. De kleuren komen goed verzadigd over, met een mooi vol kleurenpalet. Ook op het gebied van contrast, schaduwdetail en zwartniveau scoort het beeld hoog. De donkere scènes zijn goed te volgen, maar voor het grote deel bestaat de film uit goed verlichte scènes die zich buiten afspelen. Artefacten zijn nauwelijks aanwezig. Slechts af en toe is er wat beeldruis te zien, soms wat filmgrain maar die lijkt opzettelijk te zijn toegevoegd. Veel scènes zijn namelijk stilistisch bewerkt. Dit geeft de film een zekere sfeer mee, die goed past bij het over-the-top verhaal. Een prima beeldkwaliteit dus, die erg prettig is om naar te kijken.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken, de optionele ondertiteling is goed te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

De film is te bekijken met een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s), onder andere in de originele Engelse taal. De track past goed bij de sfeer van de film, namelijk luid en lawaaiig. Echt subtiel is het allemaal niet te noemen en de makers lijken vooral te gaan voor harde geluiden, ondersteund met veel laag. De dynamiek is dus vrij groot, maar het geluid klinkt niet altijd even natuurlijk. De surrounds worden veelvuldig bij het geheel betrokken voor het weergeven van effecten en omgevingsgeluiden. Zoals gezegd is er vrij veel laag aanwezig, het LFE-kanaal heeft dan ook genoeg te doen. Het laag is soms wat te nadrukkelijk aanwezig. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten het overige geluid horen, zoals muziek en omgevingsgeluiden. Een echte scheiding van de kanalen is niet aanwezig. Ook hier is het vooral veel en hard wat de klok slaat. De track klinkt verder mooi helder, beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Een wat ongebalanceerd geluid dat niet echt natuurlijk klinkt. Dit zal echter wel de bedoeling geweest zijn van de makers, want het past goed bij de sfeer van de film.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1, met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid. Deze uitgave bestaat uit één schijf met daarop de volgende extra’s.

De schrijvers en regisseurs van de film, Mark Neveldine en Brian Taylor, leveren commentaar bij de beelden op het scherm. Het duo heeft moeite serieus te blijven, met als gevolg dat het commentaar al snel verzandt in een komische act in plaats van het leveren van informatie. Op zijn tijd best leuk om naar te luisteren, maar wat meer informatie over het maken van de film was welkom geweest.

Making Of Crank 2 (51 min.)
Op de DVD is deze extra in twee delen gehakt, maar feitelijk is het gewoon één making of. De cast en crew gaan in op het maken van de film, waar we deze keer wel de nodige informatie krijgen. Uiteraard is er ook ruimte voor grappen en grollen, maar gelukkig nemen de makers ook de tijd om ons te voorzien van interessante feiten. Onder andere de vele bijzondere shots in de film komen ter sprake en de manier waarop ze gemaakt zijn.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Crank 2 Take 2 (3 min.)
Een overzicht van de vele fouten die zich in de film bevinden. Denk hierbij aan crewleden die in beeld te zien zijn of apparatuur. De regisseurs hebben deze fouten gewoon in de film gelaten en eerlijk gezegd vallen ze ook niet echt op, tot je deze featurette gezien hebt dan.

Drie trailers van andere Sony uitgaven en een Blu-ray Disc promotrailer.

In Crank: High Voltage zien we hoe het verder gaat met huurmoordenaar Chev Chelios na zijn avonturen in het eerste deel. Ook deze keer zit hij weer in de problemen. Nu is zijn hart vervangen door een kunstmatig exemplaar, Chev moet alles op alles zetten om zijn tikker terug te krijgen. De film kan makkelijk omschreven worden. Woorden als over-the-top, bizar, raar en gek zijn allemaal van toepassing. Het verhaal is ondergeschikt aan de actie, maar dit stoort op geen enkel moment. Fans van het eerste deel weten wat ze kunnen verwachten, zij zullen zich dan ook vermaken met dit vervolg. De DVD heeft een prima beeldkwaliteit. Ook het geluid is in orde. Tot slot zijn er enkele leuke extra’s aanwezig.