Fixer, The - Seizoen 1

28-10-2009

5.9

Fixer, The - Seizoen 1 (DVD)

John Mercer (Andrew Buchan) is een ex-marinier die in de gevangenis zit wegens moord. Lenny Douglas (Peter Mullan) is de man die hem met een voorstel weer vrij weet te krijgen. Mercer komt onder Douglas te werken voor een geheime organisatie. Deze groep werkt buiten de politie om en schakelt op eigen houtje (maar wel in dienst van het rijk) criminele activiteiten uit. Mercer wordt de nieuwe huurmoordenaar. Gelijk krijgt hij een flatje als woonruimte. Deze moet hij delen met zijn huisgenoot en collega Calum McKenzie (Jody Latham). De blonde schone Rose Chamberlain (Tamzin Outhwaite), waar John een oogje op heeft, maakt het team compleet. Tezamen krijgen zij allerlei opdrachten, variërend van het uitschakelen van Albanese gangsters tot aan het bestrijden van een ex-teamlid. Voor Mercer komt het zelfs zo ver dat Douglas zijn doelwit lijkt te worden. Dat niet alle opdrachten allemaal even vlekkeloos verlopen, blijkt wel als Calum per ongeluk iemand doodt die juist beschermd had moeten worden. In een stad als Londen viert de misdaad wonderwel hoogtij, zodat het team nooit zonder werk komt te zitten.

Het hier besproken eerste seizoen van The Fixer valt het best te beschrijven als een mix van keiharde actie met een dikke laag drama en een vleugje thriller. De eerste serie kent 6 afleveringen en verscheen in 2008 voor het eerst op de Britse televisie via de commerciële zender ITV (en niet zoals Just op de hoes heeft laten weten via de BBC). De eerste aflevering was een redelijk succes, maar daarna liep het aantal kijkers gestaag terug. Het uiteindelijke aantal viel zelfs zo tegen dat er lang getwijfeld werd om een tweede seizoen te bestellen. Deze kwam er echter wel in het najaar van 2009. Ondanks de lage kijkcijfers had de reeks namelijk een fanschare opgebouwd die groot genoeg bleek. The Fixer is dan ook een intelligent gemaakte misdaadserie boordevol kleurrijke, maar toch levensechte karakters. Ook het laagje drama dat is toegebracht doet de verhalen veel goed. Elke aflevering staat op zich, maar het geheel kent wel een rode draad á la House MD. De hoofdkarakters kennen genoeg uitdieping en worden ook goed neergezet door hun acteurs. Elk heeft zijn eigen complexe karakter en achtergrond waardoor de reeks op dit gebied nog wel even vooruit kan. De eerste aflevering vormt een echte introductie, waarna elke episode in het teken staat van een bepaalde opdracht. Hoofdrolspeler Andrew Buchan (bekend van de televisieseries Party Animals en Jane Eyre (2006)) is goed gecast in zijn rol van kille moordenaar John Mercer. Met zijn staalblauwe ogen weet hij soms al een hoop emotie weer te geven. Zijn zachte kant komt naar boven in de scènes met zijn zus of samen met Tamzin Outhwaite (Eastenders en Hotel Babylon) in de rol van Rose Chamberlain. De komische noot is er in de vorm van Calum McKenzie, een rol van Jody Latham (Shameless). Deze luilak lijkt meer interesse te hebben in mooie dames en feestjes dan in zijn werk. Toch heeft ook hij genoeg diepgang gekregen om meer dan dat te zijn, ook al werkt hij af en toe op de zenuwen. Veteraan Peter Mullan (meerdere nominaties en gewonnen prijzen voor zijn rol in Orphans) schittert ten slotte in de rol van baas Lenny Douglas. Met zijn Schotse accent en stoïcijnse gedrag weet hij zijn rol net dat kleine beetje extra te geven. De serie is ontsproten aan de breinen van Ben Richards en Neil Cross. Dit tweetal was al eerder verantwoordelijk voor Britse televisiesuccessen als Spooks en het eerder genoemde Party Animals. Niet alle afleveringen kennen echter een sterk verhaal. Ook het verteltempo ligt aan de lage kant en is soms te uitleggerig. Enige plottwists ziet de geoefende kijker al vanuit de verte aankomen. Desalniettemin een aanrader voor de liefhebber van Britse rauwe misdaaddrama’s.

Dit eerste seizoen telt zes afleveringen verspreid over 3 DVD's. Elke schijf bevat dan twee afleveringen. De disks zitten verpakt in een simpele box.

Genre: Drama, Misdaad, TV
Speelduur: 270 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344736510

• Promofilm

De afleveringen staan anamorf op de DVD’s in het formaat 1.78:1. Voor een televisieserie ziet het beeld er goed uit. Het vertoonde heeft een nogal grauw en realistisch karakter, waarbij felle kleuren niet of nauwelijks aanwezig zijn. De binnenscènes komen wat somber en donker over. Bij alles wat zich buiten afspeelt, lijkt het continu of het regenachtig/mistig weer is. Dit komt de serie alleen maar ten goede. Wanneer het echt donker is, wordt het wat minder goed waarneembaar. Dit kan echter ook een bewuste keuze van de makers zijn geweest. Contrast en schaduwdetail zijn voldoende, maar hier had aan gesleuteld kunnen worden. Het zwartniveau is in orde. Kleuren ogen verzadigd en het grauwe tintje doet de sfeer goed. Lichte filmgrain en aliasing zijn waarneembaar. Een goede beeldkwaliteit die qua sfeer de serie recht doet. Elke aflevering is verdeeld in 5 hoofdstukken. De optionele Nederlandstalige ondertiteling staat op de juiste hoogte in het beeld en is duidelijk leesbaar.

De Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) op de DVD’s gezet. Deze track richt zich met name op de voorste kanalen. De dialogen komen netjes, soms te zacht uit de centerspeaker. Over het algemeen zijn de dialogen goed te volgen. De frontspeakers laten de overige filmgeluiden en de muziek horen. Deze brengen de details in het geluid mooi naar voren. De track weet de kanalen goed te scheiden voor een ruimtelijke ervaring. Via de achterste kanalen worden sporadisch omgevingsgeluiden weergegeven. Het LFE-kanaal laat vooral van zich spreken bij de muziek. Het laag is echter vaak te diep, wat geen prettig gehoor geeft. Een goede audiotrack die een voldoende scoort.

De box bestaat uit drie disks met elk twee afleveringen. Elke DVD heeft een geanimeerd menuscherm in de beeldverhouding 1.78:1 anamorf met op de achtergrond de welbekende song La Bamba in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Extra’s heeft de serie helaas niet meegekregen. De eerste schijf begint met een promofilmpje waarin andere uitgaven van Just voorbij komen.

John Mercer is het belangrijkste karakter in de Britse misdaadserie The Fixer. Hij is een ex-marinier die uit de gevangenis wordt gehaald om huurmoordenaar te worden in dienst van een geheime organisatie. Samen met anderen vormt hij een team dat samen de misdaad tot een halt proberen te brengen. Zowel het beeld als het geluid van de serie staan met een goede kwaliteit op de DVD’s. Helaas zijn er geen extra’s aanwezig. Een regelrechte kijktip voor de liefhebbers van rauwe actie in de Britse onderwereld. Ook kent de reeks een dramatische onderlaag wat het geheel een meerwaarde geeft.