Perfume: The Story of a Murderer

27-10-2009

6.9

Perfume: The Story of a Murderer (Blu-ray)

Jean-Baptiste Grenouille wordt geboren op een van de smerigste plaatsen van Parijs: een stinkende vismarkt. Zijn moeder laat hem direct in de steek, waarna Jean-Baptiste in een weeshuis terecht komt. Hij blijkt een enorm ontwikkeld reukvermogen te hebben. Waar anderen iets zien of horen, kan Jean-Baptiste het ruiken. Als hij oud genoeg is om te werken komt Jean-Baptiste (Ben Wishaw) via een leerlooier terecht bij de uitgerangeerde parfummaker Giuseppe Baldini (Dustin Hoffman). Van hem leert hij het vak van parfummaker. De geuren die Jean-Baptiste maakt zijn zo succesvol, dat hij de winkel van Baldini weer terugbrengt aan de top van de parfumwereld. Jean-Baptiste kan van bijna alles de geur destilleren en het wordt zijn obsessie om de ultieme geur te creëren. Volgens Baldini moet hij daarvoor naar de stad Grasse, het Mekka van de parfumerie. De geur die hij wil maken bestaat uit heel bijzondere ingrediënten: vrouwen.

De Duitse regisseur Tom Tykwer is geen onbekende meer in de filmcultuur. In 1998 werd hij bij het grote publiek bekent met Lola Rennt. Ook Heaven uit 2002 is bij menig filmliefhebber bekend. Met die film zet hij al de eerste stappen buiten de Duitse filmindustrie met een internationale cast. Die beweging zet hij nog verder door bij Perfume: The Story of a Murderer, hoewel het hoofdbestanddeel nog steeds Duits is. Met een budget van 50 miljoen euro is het de, tot op heden, duurste Duitse produktie ooit. De film is gemaakt naar het gelijknamige boek van de Duitse schrijver Patrick Süskind. Volgens velen was het boek onverfilmbaar. Ook Süskind zelf had er zo z’n twijfels over en het duurde een lange tijd voordat producer Bernd Eichner de rechten in handen kreeg. Süskind twijfelde omdat gevoelens en geuren een belangrijk onderdeel van het boek zijn en hoe verfilm je die? Tom Tykwer nam de uitdaging graag aan, maar heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. Geur is een van de meest ongrijpbare elementen uit de natuur en zeer moeilijk over te brengen naar het witte doek. Tykwer doet het met associaties. Hij laat dingen zien waarvan bijna elke kijker wel zo’n beetje weet hoe dat ruikt. Stank worden dan beelden van een mand met vis of een varken dat geslacht wordt. Lekkere geuren zijn bloemen of manden met kruiden. Op deze manier wordt de geur die Tykwer wil overbrengen bij de kijker niet naar de neus, maar naar de ogen gebracht. Het eindresultaat is zeker bevredigend en bevat voldoende spanning, maar een topthriller is het net niet geworden. De belangrijkste reden daarvoor is het eendimensionale karakter van Jean-Baptist Grenouille zelf. De jonge Britse acteur Ben Wishaw doet het op zich uitstekend als de Franse geurenexpert, maar zijn karakter is – op een enkele uitzondering na - volkomen emotieloos. Hij gaat z’n eigen weg en houdt totaal geen rekening met anderen. Daardoor wordt het moeilijk voor de kijker om zich te identificeren met de hoofdpersoon. Ook de vrij uitvoerige voice-over die het verhaal moet vertellen is jammer, maar wel begrijpelijk. Neemt niet weg dat de film er prachtig uitziet. De decors en aankleding zijn uitstekend verzorgd. Daar kan een gemiddelde Hollywoodfilm nog wat van leren. En het verhaal boeit ook zeker voldoende om de ruim twee uur durende film in één ruk af te kijken. Fascinerend is het namelijk zeker. Uitzondering daarbij is het enigszins ongeloofwaardige einde. Dat doet meer denken aan een project van naaktfotograaf Spencer Tunick en doet een beetje afbreuk aan de verder inspirerende en moedige verfilming van het boek.

Hieronder bespreken we de Blu-ray Disc van Perfume: The Story of a Murderer. De bespreking van de DVD kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Thriller
Speelduur: 142 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8716045218850

Het beeld van deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten. Het beeld op deze uitgave is 1080i (interlaced). De beeldfrequentie van deze uitgave is 50i, hetgeen dus 50 halve beeldjes per seconde inhoudt. De oorspronkelijke beeldfrequentie van de film is 24 hele beeldjes per seconde. Dit houdt in dat bij deze HD transfer van de film, net als bij de standaard PAL DVD release, een 4% afspeelversnelling is toegepast. Dat betekent dat de lengte van de film op deze BD gelijk is aan die van de DVD, namelijk 142 minuten. De toepassing van het interlaced beeld betekent dat de uiteindelijke beeldkwaliteit ook afhankelijk is van de kwaliteit van de de-interlacer in je BD-speler of weergavescherm. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode.

Afgezien van het feit dat dit een 1080i uitgave is heeft het beeld ook niet het juiste formaat. Net als de DVD-uitgave heeft deze Blu-ray Disc een 1.78:1 beeldformaat, wat behoorlijk afwijkt van het originele 2.35:1 formaat. Het betreft hier een open matte versie, waarbij er extra beeld aan de boven- en onderkant zichtbaar is, wat niet de bedoeling is geweest van de makers. Voor het overige ziet het beeld er goed uit, maar toch heeft het niet de diepte die we bij andere HD transfers zien. Dat heeft vooral met het karakter van het beeld te maken. Het is allemaal vrij donker met een hoog contrast. Daar is overigens bewust voor gekozen. Ondanks het hoge contrast blijft alles goed te volgen - mits je een donkere kijkomgeving hebt - en is het schaduwdetail dan ook goed in orde. De scherpte is over het algemeen ook goed. Het zwartniveau had iets beter gekund, het diepe zwart ontbreekt en neigt meer naar een soort donkergroen. Echt felle kleuren komen in de film nauwelijks voor. De kleuren hebben over het algemeen een blauw/grijze of geel/oranje tint, wat ook een bewuste keuze is geweest van de filmmakers. De achtergrondbeelden in de film bestaan voor een groot gedeelte uit CGI en deze zien er over het algemeen zeer behoorlijk uit. Het is daarom extra jammer dat men niet voor het originele beeldformaat heeft gekozen en een 1080i transfer heeft gebruikt. Dat is dan ook de voornaamste reden voor een onvoldoende.

De DVD heeft een DTS-HD Master Audio 5.1 (16 bit/48 kHz) geluidstrack. Het geluid zit overtuigend in elkaar. Het klinkt mooi vol met een goede dynamiek. Dialogen zijn uitstekend verstaanbaar en komen voornamelijk uit het centerkanaal, maar ook in de frontkanalen zijn korte dialoogfragmenten hoorbaar. De geluidseffecten zijn zorgvuldig samengesteld en bevatten veel detail. Het veelvuldig aanwezige geluid in de achterkanalen zorgt voor een mooie ruimtelijke werking. Naast muziek, atmosferen en enkele geluidseffecten - in split-surround - zijn er ook de echo’s van dialoog en effecten te horen. Het LFE kanaal doet nadrukkelijk mee met een diep en strak laag. Wat niet onvermeld mag blijven is de prachtige en sfeervolle muziek van Reinhold Heil, Johnny Klimek en Tom Tykwer die een extra dimensie geeft aan de film. Een zeer overtuigend klinkende geluidstrack.

De film start automatisch na enkele promotietrailers. Via de afstandsbediening is een menu op te roepen dat slechts de mogelijkheid biedt om ondertiteling aan te zetten of een hoofdstuk te kiezen. Deze BD heeft geen extra's, dit in tegenstelling tot de 2-DVD Special Edition.

Jean-Baptiste Grenouille heeft een enorm ontwikkeld reukvermogen. Wat anderen zien of horen, kan hij ruiken. Hij heeft een obsessie voor geur en komt te werken bij een parfummaker. Zijn droom is om de ultieme geur te maken, maar daarvoor heeft hij wel bijzondere ingrediënten nodig: vrouwen.
Perfume: The Story of a Murderer is een spannende thriller naar het gelijknamige boek van Patrick Süskind. Het onverfilmbare boek is door regisseur Tom Tykwer behoorlijk overtuigend naar het witte doek overgebracht. Een klassieker is het niet, daarvoor ontbreekt de magie van het hoofdkarakter. Het beeld van deze BD is niet optimaal. Zo heeft het niet het originele beeldformaat en is het een 1080i versie. Hierdoor is de kwaliteit minder dan technisch mogelijk zou zijn. Het geluid is goed verzorgd en klinkt goed. Extra's staan er niet op deze disc, in tegenstelling tot de 2-Disc DVD-uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door E1 Entertainment.