Bottle Shock

24-10-2009

6.6

Bottle Shock (Blu-ray)

Het is 1976. In de wijnwereld zijn de Franse wijnen nog altijd de onbetwiste crème de la crème. Steven Spurrier (Alan Rickman) weet hier alles van, hij is namelijk eigenaar van een wijnwinkel. In een gesprek met zijn vriendelijke buurman winkelier Maurice (Dennis Farina) komt hij op het idee om een proefwedstrijd te organiseren. De Franse wijnen zullen het in een blinde smaaktest opnemen tegen de Amerikaanse wijnen uit Californië. Steven reist af naar de VS waar hij Jim Barret (Bill Pullman) ontmoet. Jim heeft zijn goedbetaalde baan als partner in een advocatenkantoor opgegeven om zijn droom te verwezenlijken; het produceren van de beste Chardonnay in zijn wijngaard Chateau Montelena. Hij wordt hierbij enigszins geholpen door zijn hippie zoon Bo (Chris Pine) en diens kameraad Gustavo (Freddy Rodríguez). Het gezelschap wordt nog kleurrijker wanneer de knappe stagiaire Sam (Rachael Taylor) ten tonele verschijnt. Deze vrijmoedige studente weet de aandacht te trekken van zowel Bo als Gustavo, wat tot jaloerse taferelen leidt. Ondertussen heeft Jim besloten dat hij niet wil deelnemen aan de wedstrijd van Steven, genaamd “Judgement of Paris”. Bo weet dat zijn vader erg koppig is en geeft stiekem toch twee flessen mee om een kans te maken op deelname en misschien zelfs wel de winst.

Tegenwoordig zijn we gewend om wijn te drinken die uit alle hoeken van de wereld afkomstig kan zijn. Franse wijn geniet nog steeds een goed imago, maar het is allang niet meer de enige speler van belang. In de jaren ’70 was dit wel anders en het gedurfde toernooi van Steven Spurrier is door de Amerikaanse regering officieel bestempeld als een historische gebeurtenis. Deze film gebruikt dit als uitgangspunt en bouwt er een vrolijke film om heen. Mooie plaatjes van de wijngaarden worden afgewisseld met welgemeend drama en een vleugje humor. De muziek mag er ook wezen. Hoewel vrij nadrukkelijk aanwezig verveelt de score nergens en draagt deze bij aan het ontspannen sfeertje dat de film uitstraalt. De kracht van de film zit echter in de enigszins verrassende cast met bekende gezichten, maar geen echte grote sterren. Alan Rickman, een van die talenten die eeuwig tot bijrollen gedoemd lijkt te zijn, mag hier eindelijk een film dragen. Dit gaat hem goed af. Zijn hele fysiek en manier van spreken passen perfect bij het snobistische personage dat hij vertolkt. Bill Pullman zet een interessante rol neer met veel menselijkheid. De bijrollen van de jonge acteurs zijn aardig, maar niet bijzonder. Ze zijn wel voornamelijk verantwoordelijk voor de humor in de film. Tevens het vermelden waard is een kleine bijrol van Bradley Whitford (The West Wing), die in enkele minuten toch een leuke rol neerzet. Hoewel de cast genietbaar is, kent de film zeker gebreken. De scriptschrijvers van de film hebben schijnbaar gedacht dat een wijntoernooi alleen nog geen interessante film maakt. Dit verklaart misschien de aanwezigheid van het enigszins doorsnee romantische subplotje. Dit maakt de film onnodig traag en leidt af van het werkelijke onderwerp. De focus had best wat meer mogen liggen op de wijn en het hele proces daaromheen, in plaats van op de relationele beslommeringen. De titel Bottle Shock slaat op het effect dat maakt dat wijn na een reis enige tijd nodig heeft om weer op smaak te komen. De film heeft juist een tegenovergesteld effect. De consumptie is aangenaam, maar van een prettige afdronk is nauwelijks sprake. Bottle Shock is een aardige film die alleen al de moeite waard is vanwege de heerlijke performance van Alan Rickman, maar verwacht geen topper.

Bottle Shock is door Video Film Express op zowel DVD als Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder bespreken we de BD. Onze recensie van de DVD kunt u hier lezen.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Speelduur: 109 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025516737

• Also Available
  • Chateau Montelena Winery

In tegenstelling tot de DVD heeft de Blu-ray Disc wel het juiste beeldformaat: 2.40:1. Het HD beeld van deze disc heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

De kwaliteit van het beeld is nogal wisselend, maar het heeft nergens de diepte en scherpte die we van een HD transfer mogen verwachten. Het meest storend zijn enkele compressiefoutjes die in de achtergrond verschijnen. Die zijn namelijk totaal overbodig gezien de ruimte die er nog over is op de disc (totaal 20 GB beschreven). Verder is het contrast aan de vrij hoge kant. Daardoor is het schaduwdetail wat beperkt. In de donkere delen is nauwelijks nog enig detail te onderscheiden. Op sommige momenten is flinke filmgrain zichtbaar. Andere scènes zien er weer goed uit met een goede scherpte en mooie, heldere kleuren. Dit zijn dan vooral buitenscènes in daglicht. Over het geheel genomen krijgt deze transfer een krappe voldoende, meer zit er helaas niet in.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De ondertiteling is prima verzorgd en staat geheel in het beeldvlak geplaatst. En in tegenstelling tot de DVD op één gelijke hoogte.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Blu-ray Disc heeft twee geluidstracks, een Dolby Digital 5.1 (640 kb/s) track en een Dolby True HD 5.1 (48 kHz/640 kb/s) track. Beide tracks klinken mooi ruimtelijk waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van de achterkanalen. Dialogen komen keurig uit het midden en zijn prima verstaanbaar, maar hebben soms een rafelig randje, vooral wanneer er gebruik is gemaakt van zendermicrofoons. Het Dolby True HD geluid klinkt toch wat gedetailleerder dan het Dolby Digital 5.1 geluid. Vooral de dynamiek is beter in het Dolby True HD spoor, hoewel het LFE-kanaal slechts een enkele keer van zich laat horen. De muzieknummers klinken mooi helder en staan lekker stevig in de mix, al worden ze soms wel heel abrupt afgebroken.

Het menu bevat statische schermen in een beeldverhouding van 1.78:1. Het achtergrondgeluid is een fragment uit de filmmuziek. De extra's zijn in 1080i, 25 beelden per seconde formaat, behalve de trailer. Deze is 1080p 24 bps. Alle extra's zijn Nederlands ondertiteld.

Trailer (2½ min)
De bioscooptrailer van de film in 2.40:1 beeldformaat.

Deleted Scenes (3½ min)
Vier korte scènes die de film niet gehaald hebben. Voor elke scène is in een kort (2 seconden) tekstscherm te zien waar de scène in de film bedoeld was.

Chateau Montelena Winery (11 min)
Een documentaire over de echte wijngaard Chateau Montelena in Californië. We zien de mensen op wie de karakters in de film gebaseerd zijn. Chateau Montelena is een zeer populaire en goede wijngaard, die uitstekende wijnen maakt.

Een snobistische eigenaar van een wijnwinkel organiseert een wijnproeftoernooi ter promotie van zijn winkel. Hierin nemen Franse en Amerikaanse wijnen het tegen elkaar op in een blinde smaaktest. Bottle Shock is een luchtige film geworden met een genietbare cast. De onnodige subplotjes leiden echter vooral veel af. Een verdere uitdieping van het hoofdonderwerp was interessanter geweest. De Blu-ray Disc heeft een matige beeldkwaliteit. Vooral de onnodig hoge compressie, waardoor er foutjes te zien zijn, is overbodig. Het geluid is een stuk beter verzorgd. In vergelijking met de DVD zijn er op de BD wel een paar extra's te vinden, waaronder een leuke documentaire over de echte wijngaard Chateau Montelena. Een aardige schijf, maar zeker geen topper!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Indies Home Entertainment.