Bottle Shock

24-10-2009

6.6

Bottle Shock (DVD)

Het is 1976. In de wijnwereld zijn de Franse wijnen nog altijd de onbetwiste crème de la crème. Steven Spurrier (Alan Rickman) weet hier alles van, hij is namelijk eigenaar van een wijnwinkel. In een gesprek met zijn vriendelijke buurman winkelier Maurice (Dennis Farina) komt hij op het idee om een proefwedstrijd te organiseren. De Franse wijnen zullen het in een blinde smaaktest opnemen tegen de Amerikaanse wijnen uit Californië. Steven reist af naar de VS waar hij Jim Barret (Bill Pullman) ontmoet. Jim heeft zijn goedbetaalde baan als partner in een advocatenkantoor opgegeven om zijn droom te verwezenlijken; het produceren van de beste Chardonnay in zijn wijngaard Chateau Montelena. Hij wordt hierbij enigszins geholpen door zijn hippie zoon Bo (Chris Pine) en diens kameraad Gustavo (Freddy Rodríguez). Het gezelschap wordt nog kleurrijker wanneer de knappe stagiaire Sam (Rachael Taylor) ten tonele verschijnt. Deze vrijmoedige studente weet de aandacht te trekken van zowel Bo als Gustavo, wat tot jaloerse taferelen leidt. Ondertussen heeft Jim besloten dat hij niet wil deelnemen aan de wedstrijd van Steven, genaamd “Judgement of Paris”. Bo weet dat zijn vader erg koppig is en geeft stiekem toch twee flessen mee om een kans te maken op deelname en misschien zelfs wel de winst.

Tegenwoordig zijn we gewend om wijn te drinken die uit alle hoeken van de wereld afkomstig kan zijn. Franse wijn geniet nog steeds een goed imago, maar het is allang niet meer de enige speler van belang. In de jaren ’70 was dit wel anders en het gedurfde toernooi van Steven Spurrier is door de Amerikaanse regering officieel bestempeld als een historische gebeurtenis. Deze film gebruikt dit als uitgangspunt en bouwt er een vrolijke film om heen. Mooie plaatjes van de wijngaarden worden afgewisseld met welgemeend drama en een vleugje humor. De muziek mag er ook wezen. Hoewel vrij nadrukkelijk aanwezig verveelt de score nergens en draagt deze bij aan het ontspannen sfeertje dat de film uitstraalt. De kracht van de film zit echter in de enigszins verrassende cast met bekende gezichten, maar geen echte grote sterren. Alan Rickman, een van die talenten die eeuwig tot bijrollen gedoemd lijkt te zijn, mag hier eindelijk een film dragen. Dit gaat hem goed af. Zijn hele fysiek en manier van spreken passen perfect bij het snobistische personage dat hij vertolkt. Bill Pullman zet een interessante rol neer met veel menselijkheid. De bijrollen van de jonge acteurs zijn aardig, maar niet bijzonder. Ze zijn wel voornamelijk verantwoordelijk voor de humor in de film. Tevens het vermelden waard is een kleine bijrol van Bradley Whitford (The West Wing), die in enkele minuten toch een leuke rol neerzet. Hoewel de cast genietbaar is, kent de film zeker gebreken. De scriptschrijvers van de film hebben schijnbaar gedacht dat een wijntoernooi alleen nog geen interessante film maakt. Dit verklaart misschien de aanwezigheid van het enigszins doorsnee romantische subplotje. Dit maakt de film onnodig traag en leidt af van het werkelijke onderwerp. De focus had best wat meer mogen liggen op de wijn en het hele proces daaromheen, in plaats van op de relationele beslommeringen. De titel Bottle Shock slaat op het effect dat maakt dat wijn na een reis enige tijd nodig heeft om weer op smaak te komen. De film heeft juist een tegenovergesteld effect. De consumptie is aangenaam, maar van een prettige afdronk is nauwelijks sprake. Bottle Shock is een aardige film die alleen al de moeite waard is vanwege de heerlijke performance van Alan Rickman, maar verwacht geen topper.

Bottle Shock is door Video Film Express op zowel DVD als Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder bespreken we de DVD. Onze recensie van de BD kunt u hier lezen.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 2008
Speelduur: 105 min
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025512876

• Also Available

De film is op de DVD geplaatst in een beeldverhouding van 1.78:1, wat een forse afwijking is van de originele verhouding van 2.40:1 (die wel als zodanig op de cover wordt vermeld). Dit is soms duidelijk terug te zien in de composities. Het betreft hier een open matte uitvoering, waar boven en onder meer beeld zichtbaar is dan de bedoeling is. De scherpte van deze transfer is niet zo geweldig. De flink aanwezige filmgrain is hier een van de oorzaken. Ook de, ondanks een vrij hoge bitrate, regelmatig opduikende kleine compressiefoutjes doen de scherpte geen goed. Het contrast is wat aan de hoge kant, waardoor zwarte vlakken helemaal dichtlopen en er nauwelijks nog enig detail zichtbaar is. De algemene kleurbalans is dan wel weer in orde.
De film heeft slechts zes hoofdstukken, wat weinig is voor een film van deze lengte. De Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar en staat op een prettige hoogte in beeld geplaatst. Op een aantal momenten in de film wordt er Frans gesproken. Op die plaatsen staat de ondertiteling veel hoger in beeld.

De DVD heeft twee geluidstracks, een Dolby Digital 2.0 (192kb/s) track en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. We concentreren ons op het 5.1 geluid. Dat steekt namelijk prima in elkaar. Het is een mooi ruimtelijk klinkende geluidstrack, waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van de achterkanalen. Dialogen komen keurig uit het midden en zijn prima verstaanbaar, al hebben ze soms een rafelig randje, vooral wanneer er gebruik is gemaakt van zendermicrofoons. Het geluid heeft een redelijk goede dynamiek, waarbij het LFE-kanaal slechts een enkele keer aan bod komt. De muzieknummers klinken mooi helder en staan lekker stevig in de mix.

Het menu is gedeeltelijk geanimeerd en heeft een beeldverhouding van 1.78:1 met een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Op de cover staat een beeldverhouding van 2.40:1 vermeld. Ook wordt het jaartal 1996 genoemd met copyrights van Kazuki Takahashi in plaats van 2008 en Video Film Express. Als enige extra is een trailer voorhanden.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film in 2.40:1 letterboxed beeldformaat. De ondertiteling is hier niet uitschakelbaar.

Een snobistische eigenaar van een wijnwinkel organiseert een wijnproeftoernooi ter promotie van zijn winkel. Hierin nemen Franse en Amerikaanse wijnen het tegen elkaar op in een blinde smaaktest. Bottle Shock is een luchtige film geworden met een genietbare cast. De onnodige subplotjes leiden echter vooral veel af. Een verdere uitdieping van het hoofdonderwerp was interessanter geweest. Deze DVD-uitgave heeft jammer genoeg een verkeerd beeldformaat, in tegenstelling tot de Blu-ray Disc-uitgave. Afgezien daarvan is de kwaliteit redelijk. Het geluid is beter. Er is alleen een trailer als extra aanwezig en de informatie op de cover is niet altijd correct. Vooral de foutieve vermelding van het beeldformaat is storend. De film verdient een kans, deze DVD-uitgave daarentegen is voor verbetering vatbaar.