League of Gentlemen, The - Seizoen 1

17-10-2009

4.9

League of Gentlemen, The - Seizoen 1 (DVD)

Royston Vasey is een dorpje ergens in het noorden van Engeland. De bewoners van dit dorpje hebben niet zoveel op met vreemdelingen. Dus wanneer blijkt dat er plannen gemaakt zijn om een doorgaande weg door Royston Vasey aan te leggen, zijn de mensen daar niet zo blij mee. Bijvoorbeeld het echtpaar Edward en Tubbs, die samen het lokale winkeltje runnen. Let wel, alleen bedoeld voor lokale mensen. Ook Benjamin, die naar het dorpje komt om te wandelen met een vriend, wordt niet erg warm ontvangen door zijn oom en tante. Ze overspoelen hem met regeltjes, de een nog meer bizar dan de ander. Ondertussen gaat ook het "gewone leven" in het dorp door. Zo probeert begeleidster Pauline op haar eigen manier werkelozen aan het werk te krijgen, brengt de transeksuele taxichauffeur Barbara mensen naar plaats van bestemming, gaat de dierenarts op huisbezoek en vieren collega’s Geoff, Mike en Brian dat Mike gaat trouwen. Welkom in Royston Vasey.

"Welcome to Royston Vasey. You'll never leave." Met deze bemoedigende woorden worden bezoekers van het Engelse dorpje Royston Vasey begroet. Het dorp is de setting voor de Britse comedyserie The League of Gentlemen (niet te verwarren met The League of Extraordinary Gentlemen). Het is een serie in de trant van Little Britain, dat wil zeggen dat een klein groepje (mannelijke) acteurs een groot aantal uiteenlopende personages vertolkt. In dit geval bestaat de cast uit Steve Pemberton, Mark Gatiss en Reece Shearsmith. De personages die ze vertolken zijn te zien in talloze sketches. Deze staan niet los van elkaar; The League of Gentlemen bevat namelijk diverse overkoepelende verhaallijnen. Bijvoorbeeld die rond Edward en Tubbs Tattsyrup, het zwaar gestoorde paar dat de "Local Shop for Local People" runt. Of die rond Benjamin Denton, die naar Royston Vasey komt om met een vriend te wandelen, maar uiteindelijk bij zijn excentrieke oom en tante belandt. Dat er een lijn in het verhaal zit geeft je de gelegenheid om de verschillende terugkerende personages beter te leren kennen, een voordeel ten opzichte van series die uit alleen maar losse sketches bestaan. Wat dat betreft heeft The League of Gentlemen wel wat weg van een sitcom. Een tamelijk zwartgallige en verknipte sitcom, dat wel. Want de humor valt duidelijk in de categorie "je moet er van houden". De grappen zijn over het algemeen niet erg subtiel en zitten zo nu en dan tegen het smakeloze aan. Kun je dit wel waarderen, dan zul je je prima vermaken met The League of Gentlemen. Wat wel weer even wennen is, is het ingeblikte lach. Vooral wennen voor kijkers die na series als The Office en Curb Your Enthousiasm gewend zijn om zelf te bepalen wanneer iets wel of niet grappig is. Bij The League of Gentlemen bepaalt de lachband dat voor je. Vrij irritant, maar laat je dat er niet van weerhouden om deze vermakelijke comedyserie een kans te geven. In totaal zijn drie seizoenen van de serie gemaakt, plus een kerstspecial. Het eerste seizoen, bestaande uit zes afleveringen van ongeveer een half uur, is onlangs op DVD verschenen. Hieronder onze bespreking van deze uitgave.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1999
Speelduur: 176 min
EAN: 5051888034200

• Local People
  • Special Stuff

Het beeld van de zes afleveringen van het eerste seizoen van The League of Gentlemen heeft de oorspronkelijke verhouding van 1.78:1 (anamorf). De kwaliteit van het beeld is voor een TV-serie acceptabel, maar echt uitblinken doet de transfer op geen enkel gebied. Zo is de scherpte slechts matig, zijn de kleuren tamelijk flets (al past dit wel bij de setting) en is enorm veel aliasing te zien. Helderheid en contrast zijn bovengemiddeld, en hetzelfde geldt voor schaduwdetail en zwartniveau. Zoals gezegd levert het beeld zeker geen topprestaties, maar desondanks is het vertoonde altijd goed te volgen. En daar gaat het uiteindelijk om.

Op audiogebied heeft het eerste seizoen van The League of Gentlemen geluid in Dolby Digital 2.0-formaat (256kbit/s) te bieden. Geen 5.1-geluid dus, maar dat is niet ongebruikelijk voor een TV-serie zoals deze. Het DD 2.0-spoor klinkt naar behoren. The League of Gentlemen draait namelijk vooral om dialogen, en die worden zonder problemen ten gehore gebracht. Beluister je het geluid via de ProLogic-stand op de versterker, dan komen de dialogen netjes uit de centerspeaker en zijn uit linker- en rechterluidspreker de sporadische muziek en het gelach te horen. Tevens is dan een mono-achterkanaal aanwezig, van waaruit eveneens muziek en gelach te horen zijn. Dat geeft het geluid een aardige ruimtelijkheid. Verder valt er weinig spannends te vertellen; het geluid doet wat het moet doen zonder veel spektakel, en voldoet prima voor een serie als dit.

In het hoofdmenu van deze DVD kun je er voor kiezen om de zes afleveringen van het eerste seizoen van The League of Gentlemen achter elkaar of los te bekijken. Tevens zijn onder het kopje “Precious Things” diverse extra’s te vinden, allemaal Nederlands ondertiteld.

Bij elk van de zes afleveringen is een gesproken toelichting te beluisteren van bedenkers/castleden Steve Pemberton, Mark Gatiss en Reece Shearsmith en schrijver/producer Jeremy Dyson. Het is een luchtig, maar informatief commentaar, waarin ze met allerlei achtergrondinfo over de productie, personages en verhaallijnen komen. Ook wijzen ze achtergrondgrapjes aan die je eerder waarschijnlijk niet opgevallen waren. De heren zijn niet altijd even goed te verstaan, dus het inschakelen van de Nederlandse ondertiteling is aan te raden.

Local People
Onder deze noemer kun je enkele (grappig bedoelde) persoonlijke gegevens bekijken van de vele personages die Royston Vasey bevolken. Denk daarbij aan zaken als hun beroep, favoriete kleur en burgerlijke status.

Missing
Een elftal verwijderde scènes, elk voorafgegaan door een tekstuele toelichting. Een ‘play all’-optie ontbreekt helaas. De fragmenten hebben een beeldverhouding van 1.78:1 (anamorf) en DD 2.0-geluid.

Special Stuff
Voordat ze met The League of Gentlemen de stap naar TV waagden, hadden Pemberton, Gatiss en Shearsmith al een komische carrière op de radio en het toneel. In deze extra krijg je een (tekstueel) overzicht van deze zaken, inclusief enkele weetjes en feiten. Ook kun je hier enkele productiefoto’s van de TV-serie bekijken.

The League of Gentlemen is een leuke Britse comedyserie, die zich afspeelt in het Engelse dorpje Royston Vasey. De vele excentrieke personages die het dorp bevolken worden vrijwel allemaal gespeeld door de drie bedenkers van de serie: Steve Pemberton, Mark Gatiss en Reece Shearsmith. Elke aflevering bestaat uit sketches, maar de serie bevat wel verschillende overkoepelende verhaallijnen. De DVD-uitgave van het eerste seizoen heeft een weinig opzienbare, maar acceptabele beeld- en geluidskwaliteit. Verder bevat het schijfje een aardige hoeveelheid extra’s, waarbij met name het audiocommentaar de moeite waard is. Een leuke uitgave voor de liefhebbers van (zwarte) Engelse humor.