Sunshine Cleaning

16-10-2009

6.7

Sunshine Cleaning (DVD)

Alleenstaande moeder Rose (Amy Adams) probeert de eindjes aan elkaar te knopen door huizen schoon te maken, maar ze wil meer. Haar zoontje Oscar (Jason Spevack) moet eigenlijk naar een privéschool, maar daar heeft ze het geld niet voor. Ze heeft een affaire met haar oude schoolliefde, de politieagent Mac, die inmiddels getrouwd is met een ander. Hij doet haar het idee aan de hand om plaatsen delict schoon te gaan maken, een lucratieve business volgens de verhalen. Samen met haar zus Norah (Emily Blunt) begint ze een eigen bedrijf, Sunshine Cleaning, dat zich specialiseert in het schoonmaken van plaatsen waar een misdrijf is gepleegd of waar iemand is overleden. Ze moeten zich daarvoor door heel wat viezigheid heen werken en dan blijkt dat de twee zussen ook een verleden hebben met de nodige dramatiek. Hun vader Joe (Alan Arkin) probeert ondertussen op zijn eigen manier geld te verdienen en steunt de zussen van harte. Als Norah een klus in haar eentje moet klaren slaat het noodlot toe en worden de zussen gedwongen om hun eigen weg te gaan kiezen en schoon schip te maken.

Sunshine Cleaning is het eerste verfilmde script van scenarioschrijfster Megan Holley. Een radiouitzending van National Public Radio over twee vrouwen die in de buitenwijken van Seattle een schoonmaakbedrijf beginnen voor plaatsen delict en daar met veel enthousiasme over vertellen is de aanleiding voor het verhaal van Sunshine Cleaning. Wat Holley vooral opviel was dat twee vrouwen zich in een mannenwereld een plek veroveren en het werk op een vrouwelijke manier aanpakken. Ze nemen het heel serieus dat ze op plekken komen waar de gedupeerden, slachtoffer(s) en nabestaanden, heel kwetsbaar zijn en dat het dus belangrijk is om daar goed en respectvol mee om te gaan. Ze kunnen echt helpen op dat moment.
Het script won de eerste prijs van de Virginia Governor's Screenwriting Competition en werd verfilmd. Regisseuse Christine Jeffs heeft er samen met de acteurs iets moois van gemaakt. De film zag het levenslicht op het Sundance Film Festival waar deze goed werd ontvangen, toch duurde het even voor er een producent werd gevonden. Uiteindelijk hebben de producenten van Little Miss Sunshine de film gekocht en uitgebracht in de bioscopen en later op DVD en Blu-ray Disc.
Sunshine Cleaning is een zeer geslaagde film over keuzes maken en je hart volgen. Rose besluit dat ze zelf haar leven een andere richting kan geven en neemt zus Norah op sleeptouw. Norah daarentegen is gewend om te volgen, maar worstelt ook met haar eigen trauma's en die maken het werken met haar zus op plaatsen waar een misdrijf is gepleegd niet gemakkelijker. Als dan het noodlot toeslaat worden de zussen gedwongen zichzelf en elkaar in de ogen te kijken. Ze moeten dan besluiten dat ze niet meer voor elkaar verantwoordelijk zijn en dat ze hun eigen weg kunnen en mogen kiezen. Dit is een herkenbaar thema voor veel mensen. Je groeit op en raakt verweven in gezinspatronen die soms moeilijk te veranderen zijn. Maar je komt altijd op een soort kruispunt in je leven waarop je die keuze moet of in elk geval kunt maken. Voor Rose en Norah loopt het gelukkig allemaal goed af, waarbij het een verademing is dat dat niet te danken is aan de “ridder op het witte paard” maar aan hun eigen moed en doorzettingsvermogen. In die zin is deze film ook inspirerend te noemen. Het acteerwerk is overtuigend. Vooral de mooie rollen van Amy Adams (Doubt) als Rose en Emily Blunt (The Devil Wears Prada) als Norah zijn erg belangrijk voor deze film. Amy is overtuigend als de alleenstaande moeder die vastbesloten is meer van haar leven te maken en zich daarbij ook verantwoordelijk voelt voor haar jongere zus. Emily Blunt is heel geloofwaardig als de jonge vrouw die haar trauma's nog niet verwerkt heeft en nog geen eigen plek gevonden heeft. Er zit gelukkig ook voldoende humor in Sunshine Cleaning om de film niet in een zwaar drama te laten verzanden. Een echte aanrader dus!

Jaar: 2008
Speelduur: 88 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777928172

• verwijderde scenes
  • Roder Loper

Op de DVD staat een anamorfe transfer in het originele beeldformaat van 2.35:1. De beeldkwaliteit is redelijk. De transfer heeft last van onscherpe beelden. Dat komt voornamelijk door de filmgrain die aanwezig is. Het contrast is wat aan de hoge kant. Het schaduwdetail is daarmee samenhangend niet zo goed. Details in de donkere delen zijn niet of nauwelijks waarneembaar. De kleuren zijn zeer ingetogen, wat een bewuste keuze is van de makers. Er zijn nauwelijks felle kleuren te bekennen. Grijs-, groen- en bruintinten overheersen. Een redelijke transfer, maar ook niet meer dan dat.
De film heeft 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De ondertiteling staat op een prettige hoogte in beeld geplaatst.

Wat geluid betreft is er weinig keuze. Er staat alleen een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack op deze schijf. Maar dat is ruim voldoende, want deze geluidstrack is prima in orde met een mooie balans. Er is geen actiegeweld in de film, maar het geluid heeft toch voldoende dynamiek. Het geheel richt zich voornamelijk op de frontspeakers. Dialogen komen keurig uit het midden en klinken heel naturel. De surroundkanalen worden op gezette tijden gebruikt voor atmosfeergeluiden en muziek. Een heel enkele keer is een geluidseffect hoorbaar in de achterkanalen. De frontkanalen zorgen voor een mooie spreiding in het stereobeeld. Het LFE-kanaal laat sporadisch iets van zich horen, maar heel diep is het laag niet. Alles bij elkaar opgeteld een prima geluidstrack.

De DVD heeft een statisch menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Als achtergrondgeluid is het begin van Norman Greenbaums Spirit in the Sky te horen. De DVD heeft een drietal extra's, waarvan alleen de trailer Nederlandse ondertiteling heeft.

Rode Loper (7 min.)
Een reportage tijdens de première van de film, waarbij de belangrijkste betrokkenen even tijd hebben voor een fotoshoot en een kort interview. Het beeld is in 1.33:1 formaat.

Verwijderde Scènes (11 min.)
Acht scènes die de film niet gehaald hebben. Ze komen rechtstreeks van de montagetafel met alle codes van het filmmateriaal nog in beeld. Dit item heeft ook een 1.33:1 beeldformaat.

Trailer (2½ min.)
De bioscooptrailer van de film die goed de clou van het verhaal weergeeft. Deze trailer is in 1.85:1 anamorf beeldformaat.

Rose werkt als schoonmaakster, maar verdient niet veel. Samen met haar zus Norah begint ze een bedrijfje in het schoonmaken van plaatsen waar een misdrijf is geweest of waar iemand is overleden. Sunshine Cleaning is een film met meer diepgang dan dat je in eerste instantie zou zeggen. Het is een film over keuzes maken en je hart volgen. Met goed acteerspel weet de film zeker te overtuigen. De beeldkwaliteit is redelijk, het geluid is goed in orde. Er staan een paar extra's op de DVD, maar deze zijn op de trailer na niet ondertiteld. Qua film een interessante DVD, qua techniek en extra's zit er nog wel verbetering in.