Touch of Frost, A - Seizoen 11

10-10-2009

7.2

Touch of Frost, A - Seizoen 11 (DVD)

DVD1: Another Life
Inspecteur Jack Frost (David Jason) wordt na een schorsing van 7 maanden wegens ontoelaatbaar politiegeweld door de hoofdcommissaris weer in genade aangenomen. Hij valt met zijn neus in de boter, want zodra hij weer zijn gezicht op het bureau laat zien wordt er in het kanaal een lijk gevonden. Het mannelijke slachtoffer heeft een grote som geld op zak en een lijstje met nummers. Dat lijstje blijkt voor de nodige problemen te zorgen, wat betekenen deze nummers en zijn ze een verwijzing naar de moordenaar? Ondertussen wordt op het koelkastenkerkhof een in stukken gezaagd lijk gevonden. Het blijkt te gaan om een ballroomdanser en Frost en zijn adjudant Sergeant Lawson (Sally Dexter) moeten opschieten als ze niet alleen de moordenaar willen ontmaskeren, maar tevens een nieuwe moord willen voorkomen.

DVD2: Dancing in the Dark
Er zijn twee zaken voor inspecteur Frost en zijn tijdelijke adjudant DC Tranter (Nicholas Burns). Als eerste wordt er een lijk gevonden op een afvalplaats voor glas. Diane Hawkins komt haar man als vermist opgeven en al snel kan het lijk worden geïdentificeerd als zijnde Diane’s man. Maar is dit inderdaad een roofmoord of is er meer aan de hand? Frost voelt haar en haar therapeut nader aan de tand.
Heather Wills en Sarah Richford zijn hartsvriendinnen en Heather is kind aan huis bij de Richfords. Ze willen samen gaan studeren maar Sarah is niet op de hoogte van het geheime leven dat Heather er op na houdt. Haar vader Stephen Richford komt daar op een heel vervelende manier wel achter en zit klem. Heather is ook nog betrokken bij mensensmokkel en probeert daar financieel alles uit te halen, maar haar opdrachtgevers zijn daar niet van gecharmeerd. Als twee belangrijke getuigen in de zaak dood worden aangetroffen lijkt de zaak snel rond. Maar Frost ziet dingen die anderen niet zien en ontdekt al snel de ware moordenaar.

Het elfde seizoen van A Touch of Frost bestaat helaas maar uit twee afleveringen, waar de meeste eerdere seizoenen uit drie of vier afleveringen bestonden. Ook in deze afleveringen wordt inspecteur Frost weer bijgestaan door twee verschillende adjudanten en spelen uiteraard Superintendent Mullett (Bruce Alexander), DS Toolan (John Lyons) en Ernie Trigg (Arthur White) weer hun eigen rol. De eerste aflevering Another Life is een vrij rustige aflevering en al vrij snel is duidelijk waar het verhaal naar toe gaat. De tweede aflevering Dancing in the Dark is wat dat betreft veel intrigerender en zet je regelmatig op het verkeerde been. Wat in beide afleveringen weer genieten is, is de humor van inspecteur Frost, zoals altijd gespeeld door David Jason. Zijn woordgrapjes komen in het Engels wel het beste over en in de vertaling wordt er helaas soms een lading aan toegevoegd die in het Engels er niet in zit. Zo wordt in de tweede aflevering een Poolse paaldanseres door Frost een “real Pool dancer” genoemd, in het Engels is duidelijk dat het om een poolse paaldanseres gaat, in het Nederlands geeft de vertaling “nu sta je mooi voor paal” aan dit grapje een enigszins platvloerse betekenis. En dat is jammer, want door de andere vertalingen mis je een hoop letterkundige lol (voor de liefhebber). Maar uiteindelijk draait het natuurlijk om het verhaal en dat zit ook nu weer goed in elkaar. De karakters zijn gebaseerd op de karakters uit de boeken van R.D.Wingfield, maar de afleveringen worden geschreven door andere scenarioschrijvers. Voor deze afleveringen zijn dat David Gilman (Another Life) met als regisseur Roger Bomford en voor de aflevering Dancing in the Dark schreven Tony Curtis en Christopher Blake het scenario en werd de aflevering geregisseerd door Roy Battersby. Je kan dus ook goed merken dat er andere schrijvers en regisseurs bij zijn betrokken.
Na ruim 40 afleveringen als Inspecteur Frost heeft Sir David Jason (hij werd in 2005 tot ridder geslagen) in september 2008 aangekondigd te gaan stoppen met deze rol. In 2009 zijn daarom de twee allerlaatste afleveringen opgenomen in seizoen 14, genaamd If Dogs Run Free (deel 1 en 2). Wanneer deze afleveringen op de Nederlandse televisie worden uitgezonden (de KRO is de aankoper van deze serie) is op dit moment nog niet bekend.
Het ziet er dus naar uit dat na Inspecteur Morse nu ook Inspecteur Frost het televisieveld moet ruimen en dat is erg jammer. Op DVD hebben we nog enkele seizoenen te gaan. Voor de detectiveliefhebber is ook deze box een echte aanrader, ondanks dat deze maar uit twee afleveringen bestaat.

Genre: Misdaad, TV
Jaar: 2003
Speelduur: 200 min
Verpakking: Digipack in slipcase
EAN: 8715664067680

Het beeld staat in een 1.78:1 beeldverhouding anamorf op de DVD. De serie is op 16mm gedraaid. De kwaliteit van het beeld is nogal wisselend. Vooral de scherpte varieert nogal. Soms is het goed scherp, dan zijn er weer een flink aantal softe stukken. Filmgrain is in flinke mate aanwezig. Het contrast, schaduwdetail en zwartniveau zijn redelijk goed. De kleuren in de eerste aflevering komen niet helemaal goed over. Er zit iets teveel blauw in het kleurenpalet (zie screenshot 1 t/m 3). In de tweede aflevering zien de kleuren er een stuk beter uit en zijn ze goed verzadigd. De gebruikte schijven zijn van het type DVD-5, dus een laagwisseling is niet aanwezig. De optionele ondertiteling is goed leesbaar, maar de vertaling komt niet altijd overeen met de gesproken tekst (zie het commentaar). Het aantal van zeven hoofdstukken is wat aan de magere kant.

De DVD's hebben een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluidstrack. De voor televisie gemaakte serie richt zich vooral op dialogen en die zijn uitstekend te volgen. Het is knap dat bij soms toch grote mise-en-scènes de verstaanbaarheid overeind blijft. De rest van het geluid is nogal naar de achtergrond gedrukt. Daardoor ontbreekt de dynamiek in het geluid. Bij buitenscènes is een stereo atmosfeergeluid toegevoegd, maar ook deze staat wat op de achtergrond. Het is duidelijk dat er voor verstaanbaarheid is gekozen en wat dat betreft is men daarin prima geslaagd.

Beide schijven hebben een statisch menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat met het intro van de themamuziek van de serie als achtergrondgeluid. Deze uitgave is, in de van Dutch Filmworks bekende, digipack uitvoering verkrijgbaar. Deze is iets dieper dan een standaard DVD of digipack. Er staan geen extra's op deze uitgave.

Inspecteur Jack Frost is net terug van een lange schorsing en krijgt direct een moordzaak voor z'n kiezen, maar z'n bizarre humor is hij nog niet kwijt. Hij weet met behulp van zijn adjudanten alles weer tot een goed einde te brengen. Dit is al weer het 11e seizoen van A Touch of Frost, maar de afleveringen blijven aantrekkelijk en spannend om naar te kijken. Het zijn goed geschreven verhalen met een afloop die niet voor de hand ligt. Dit seizoen heeft een redelijk goede beeld- en geluidskwaliteit. Deze uitgave, die geen extra's bevat, komt in een van DFW bekende digipack met slipcase. Voor de trouwe fans van A Touch of Frost verplichte kost, al bevat dit seizoen slechts twee afleveringen.