Push

30-09-2009

7

Push (DVD)

Overal ter wereld wonen mensen met bijzondere krachten. Sommigen kunnen in de toekomst kijken, anderen kunnen objecten verplaatsen met hun gedachten. Zo zijn er diverse soorten krachten en vrijwel alle bezitters van deze krachten worden opgejaagd door een mysterieus genootschap, genaamd The Division. Nick (Chris Evans) is zo iemand, al jaren op de vlucht sinds zijn vader werd vermoord door The Division. Op een dag komt hij in contact met de jonge Cassie (Dakota Fanning). Zij heeft de mogelijkheid om in de toekomst te kijken en ze vertelt Nick over een koffer met daarin enkele miljoenen aan geld. Samen moeten ze de koffer zien te vinden en hiervoor moeten zij in contact komen met Kira (Camilla Belle). Zij is zojuist ontsnapt uit de handen van The Division, achtervolgd door agent Henry Carver (Djimon Hounsou) en zijn team. Het drietal moet er nu alles aan doen uit de handen te blijven van Carver en zijn mannen. Ook zijn er nog enkele andere kapers op de kust, die maar al te graag in het bezit van de koffer willen komen. Het feit dat Kira ziek is maakt het allemaal niet makkelijker.

Push is een film over mensen met bijzondere gaven. Deze keer geen superhelden in strakke pakjes, maar mensen zoals jij en ik. Dit hebben we al eens eerder gezien in bijvoorbeeld Heroes en dit is ook gelijk één van de problemen van de film. Origineel kan het namelijk allemaal niet genoemd worden. Dit zou nog wel te overzien zijn als het gewoon een goed verhaal had opgeleverd, maar helaas is dit niet het geval. Het verhaal is op zich best vermakelijk te noemen, het probleem is alleen dat de makers er een warrig en ingewikkeld geheel van gemaakt hebben. Naast het hoofdverhaal worden een aantal subplots verteld die ervoor zorgen dat je als kijker al snel de aandacht verliest. Het is simpelweg teveel informatie in een te korte speelduur. Dit is toch best veelzeggend, want met 106 minuten kan Push ook weer niet heel kort genoemd worden. De film bevat redelijk veel karakters die niet allemaal even goed uitgewerkt worden. Hiervoor is ook nauwelijks tijd door de eerder genoemde subplots en verhaalstructuur. Het enige dat we weten is dat er mensen rondlopen met diverse krachten. Alleen hoofdpersoon Nick krijgt nog enige achtergrondinformatie mee, maar verder dan het feit dat zijn vader vermoord werd komen de makers niet. De krachten van de mensen zijn over het algemeen wel bekend en vaak hebben we ze al eens eerder gezien in de talloze films over superhelden. De makers hebben deze mensen allemaal een naam gegeven die best origineel genoemd kan worden. Zo zijn er “Pushers”, mensen die beelden en ideeën in andermans hoofd kunnen projecteren, “Movers”, mensen die voorwerpen kunnen verplaatsen met hun geest en “Watchers”, mensen die in de toekomst kunnen kijken. Deze krachten leveren enkele goed gemaakte actiescènes op die het geheel nog enigszins kijkbaar maken. Deze scènes zitten alleen te ver uit elkaar. De effecten zijn wel goed verzorgd en dat kan eigenlijk gezegd worden voor het hele uiterlijk van de film. Regisseur Paul McGuigan maakte eerder Lucky Number Slevin, een prent die bekend staat om zijn hippe uiterlijk. Dit is hem dus wel toevertrouwd en de keuze om de gehele film op locatie te schieten in Hong Kong was een goede. Qua montage schiet het allemaal wat tekort en ook het camerawerk is niet altijd even goed gedaan. Zo komen sommige beelden wel erg bibberig over, niet iets dat lekker wegkijkt. In de film zijn enkele bekende gezichten te zien. Mensen als Dakota Fanning (War of the Worlds), Chris Evans (Fantastic Four), Camilla Belle (10,000 BC) en Djimon Hounsou (Blood Diamond) zijn wel bekend bij de meesten onder ons. Echt onderscheiden lukt geen van allen, maar dit is ook niet makkelijk met een script zoals dit. Push is dus een film geworden die verdrinkt in zijn eigen plot en aspiraties. Het verhaal is te ingewikkeld en onlogisch om te boeien. De vele subplots en karakters leiden eerder af van het geheel dan dat ze iets toevoegen. Een gemiste kans, want op zich zou de film best potentie kunnen hebben, ware het niet dat de prent niet goed uitgewerkt wordt.

Warner heeft Push op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze bespreking van de DVD-uitgave.

Genre: Actie, Science fiction, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 106 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
EAN: 5051888033197

De film staat anamorf op de schijf in het originele beeldformaat van 2.40:1. De kwaliteit van het beeld is uitstekend. Feitelijk valt er weinig aan te merken op het geheel. De scherpte is prima, met een goede mate van detail. De kleuren ogen lekker fel en goed verzadigd. In de film worden veel felle kleuren gebruikt, bijvoorbeeld de neonreclames in de straten van Hong Kong, en de verschillende kleurschakeringen komen goed tot hun recht. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn allemaal ruim voldoende. De donkere scènes zijn goed te volgen, zonder versmering in de achtergrond. Filmgrain is constant aanwezig, maar niet afleidend. De film bevat enkele flashbacks die iets meer grain bevatten. Dit is echter zoals de makers het bedoelden. Er zijn enkele korte momenten aanwezig waar wat witte spettertjes te zien zijn. Verder zijn er geen artefacten aanwezig.
De film is verdeeld in acht hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD. Net als het beeld is ook het geluid van uitstekende kwaliteit. De track is erg dynamisch en ruimtelijk. Geluiden zijn constant hoorbaar uit alle kanalen. Tijdens de rustige momenten omgevingsgeluiden voor het neerzetten van ambiance en tijdens de actiescènes effecten. De surrounds worden dus prima bij het geheel betrokken, met geluiden in split-surround. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek horen, die goed klinkt en lekker agressief. Het LFE-kanaal ondersteunt het geheel met een diepgaand laag. Een prima track die erg natuurlijk klinkt en sfeerverhogend werkt. De track klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Deze DVD-uitgave bevat geen extra’s.

Nick is al jaren op de vlucht voor een geheime organisatie, verantwoordelijk voor de dood van zijn vader. Deze organisatie houdt zich bezig met het opjagen van mensen met bijzondere gaven. Op een dag komt Nick in contact met een meisje, dat hem verteld dat ze op zoek moeten naar een koffer. De spil van het verhaal lijkt Kira te zijn, die onlangs ontsnapte uit de handen van The Division, de organisatie in kwestie. Meer mensen zijn echter op zoek naar haar, wat het allemaal niet makkelijker maakt. Push is een film over mensen met bijzondere krachten. Het verhaal is erg rommelig en bovendien moeilijk te volgen door de vele subplots en karakters. De actie is wel goed verzorgd, maar te spaarzaam aanwezig om het geheel beter te maken. Deze DVD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar bevat geen extra’s.