Sea Monsters: Een Prehistorisch Avontuur 3-D

25-09-2009

5.6

Sea Monsters: Een Prehistorisch Avontuur 3-D (Blu-ray)

82 Miljoen jaar geleden zag de wereld er heel anders uit. Het was de tijd van de dinosauriërs, niet alleen op het land, maar ook in het water. Onder de zeespiegel leefden vele duizenden diersoorten, van zeer klein en onschuldig tot monsterachtig groot. Een van deze zeedieren was de Dolichorhynchops, kortweg Dollie genaamd. We volgen het leven van broer en zus Dollie, geboren in ondiep water, maar om te overleven moeten ze naar de gevaarlijke, diepe wateren van de oceanen trekken. Onderweg komen ze grote veelvraten tegen, waaronder het grootste roofdier dat ooit heeft bestaan: de Tylosaurus. Maar ook de Xiphactinus is een gevaar voor de beide Dollies. Weten ze te overleven tussen al deze zeemonsters?

National Geographic staat er om bekend dat de documentaires die ze maken er altijd zeer goed uitzien. De kwaliteit is vaak hoog en ze gaan bijna altijd over natuurwetenschappelijke onderwerpen. Ze zijn soms ook lang van stof, waarbij ze veel tekst nodig hebben om iets uit te leggen. Sea Monsters: Een Prehistorisch Avontuur heeft daar weinig last van. Het is een 40 minuten durende documentaire, die een overzicht geeft van het leven op aarde onder de zeespiegel, zo'n 80 miljoen jaar geleden. Deze reconstructie wordt gemaakt aan de hand van fossielen die door de jaren heen zijn gevonden en opgegraven. We zien in deze documentaire enkele gedramatiseerde scènes van deze opgravingen. Het brengt wat leven in de brouwerij in een verder vrij vlakke documentaire. Heel spannend is deze film niet, ondanks de aanwezigheid van enkele grote, gevaarlijke zeemonsters. Er is net iets te weinig afwisseling om op het puntje van je stoel te zitten. Toch is het geen slechte film. Het is fascinerend hoe het leven van 80 miljoen jaar geleden is gereconstrueerd aan de hand van opgravingen. En dat alles is prachtig in beeld gebracht door regisseur Sean MacLeod Phillips, die ook verantwoordelijk was voor de special effects. De film is oorspronkelijk gemaakt voor de IMAX theaters, waarbij geprojecteerd wordt op groot doek. Daar komt Sea Monsters zeker tot z'n recht. De documentaire bestaat voor 75% uit computergraphics en wordt in de bioscopen vertoont op 70mm film. De beesten zien er dan ook levensecht uit. Zeker ook als je ze, zoals op deze Blu-ray Disc, in 3-D kunt bekijken. Dat geeft echt meerwaarde aan deze film. Voor de niet-geïnteresseerden in 3-D is de film ook gewoon in 2-D te bekijken.

Sea Monsters is door House of Knowledge/National Geographic zowel op DVD als Blu-ray Disc uitgegeven. De hier besproken uitgave betreft de Blu-ray Disc.

Regisseur

Sean MacLeod Phillips

Acteurs

Speelduur: 40 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Fins, Spaans, En vele andere
Uitgever: House of Knowledge
EAN: 8715664067260

• 3-D brillen
  • Interactive Timeline
  • Experience National Geographic

De documentaire staat in een beeldformaat van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc, waarvan 22 GB is beschreven. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264/MPEG-4 AVC coderingsmethode.

Sea Monsters is gemaakt voor de IMAX theaters en is gedraaid en geprojecteerd op 70mm film. Ondanks dat is de transfer niet helemaal geslaagd. Bij de 2-D versie komt dat vooral door de hoge helderheid en contrast. Daardoor is het zwartniveau niet goed. De donkerste beelden komen niet verder dan donkergrijs in plaats van zwart. De kleuren tonen weer wel goed. Een groot gedeelte van de film speelt onder water af en we zien daar een prachtig blauwe kleur. Op het land is er veel met filters gedraaid, waardoor het geheel wat kunstmatig aandoet. De detaillering is bijzonder goed, vooral van de dieren onder water.
De 3-D versie is te bekijken met de meegeleverde 3-D brillen. Het zijn de bekende rode/blauwe brillen (links rood, rechts blauw). Ze zijn van karton en vrij klein. Bij het begin van de film wordt gewaarschuwd om de 3-D versie te bekijken in een donkere omgeving waar weinig lichtinval is en om de helderheid van het beeldscherm wat te verhogen (en om de beeldoptie "Cinema" uit te zetten). Het beeld van de 3-D versie is namelijk nogal donker, maar de effecten werken buitengewoon fraai. De kleuren vallen wat tegen bij deze versie. De luchten en zeeën worden wat grijzer en de detaillering is ook een stuk minder. Een klein ding dat opvalt is dat het beeld iets is ingekaderd. Er is rondom een zwarte balk te zien, die een gedeelte van het beeld afdekt (zie screenshots 1 en 2).
De documentaire is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, wat ruim voldoende is voor een film van 40 minuten. Er is een Nederlandstalige ondertiteling aanwezig. Deze staat wel wat hoog in beeld geplaatst. Het volgen van de ondertiteling kan lastig zijn in de 3-D versie. Soms lijkt het onscherp en moet je afwisselend focussen op de 3-D beelden en de ondertiteling.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Deze Blu-ray Disc bevat een Dolby Digital 5.1 (640 kb/s) geluidstrack in de Engelse taal. Voor de voice-over zijn diverse talen beschikbaar, waaronder Nederlands (ingesproken door Chris Zegers). Het originele 6.1 IMAX geluid is samengevoegd tot een 5.1 mix. De kwaliteit van deze track is uitstekend. Het bevat veel dynamiek met een mooi en strak laag. De voice-over klinkt helder, is duidelijk te volgen en komt keurig uit het midden. De dialogen uit de gedramatiseerde scènes zijn bijna geheel als achtergrondgeluid bedoeld en staan vrij zacht in de mix. Deze komen zowel uit de centerspeaker als een van de frontspeakers, afhankelijk van de positie van de acteurs in beeld (links of rechts). De mix klinkt heel ruimtelijk, hoewel de muziek en de voice-over sterk op de voorgrond staan. De surroundkanalen worden bijna continue aangesproken, vooral door de muziek en atmosfeergeluiden. De frontkanalen zorgen verder voor een breed stereobeeld. De muziek is gecomponeerd door Peter Gabriel.

De Blu-ray Disc bevat een geanimeerd menuscherm in 1.78:1 beeldformaat. Het geluid betreft een dreigend stuk muziek dat ook in de film wordt gebruikt en het betreft een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) track. Deze uitgave, die in een standaard Blu-ray Disc keepcase zit met een mooie 3-D kartonnen slipsleeve, bevat een aantal extra's. Deze extra's zijn niet Nederlands ondertiteld.

3-D Brillen
Om de film goed te kunnen bekijken heeft men 4 3-D brillen bijgesloten. Ze zijn vrij klein en van karton. Brildragers zullen last hebben om ze goed te kunnen gebruiken.

Interactive Timeline
Via een interactief menu is te zien in welke tijdsperiode welke dieren toen leefden en waar op de wereld deze verbleven. Op de wereldkaart kun je klikken op een aantal diersoorten, waarna je meer informatie over deze soort krijgt.

Experience National Geographic
Drie korte filmpjes annex promotrailers over National Geographic. Deze trailers zijn in 4x3 beeldformaat.

Ruim 80 miljoen jaar geleden leefden er onder de zeespiegel grote vissen en andere zeemonsters. In Sea Monsters: Een Prehistorisch Avontuur volgen we broer en zus Dollie in hun strijd om te overleven.
Deze door National Geographic gemaakte 40 minuten durende documentaire geeft ons een kijkje in het verleden. Het leven van de dieren is gereconstrueerd aan de hand van opgegraven fossielen. Het is een geloofwaardig verhaal, maar het is op enkele momenten na niet echt spannend. Voor een IMAX film valt de beeldkwaliteit een beetje tegen. Het 3-D effect werkt wel goed. De film is ook in standaard 2-D te bekijken. Het geluid is heel dynamisch en klinkt uitstekend. Een informatieve timeline is de enige noemenswaardige extra op deze disc.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door House of Knowledge.