All Dogs go to Heaven

20-11-2001

6.9

All Dogs go to Heaven (DVD)

In Louisiana in de jaren ‘30 worden de ondeugende herder Charlie B. Barkin en zijn maatje Itchy na een mislukte kraak gevangen gezet. Na hun vrijlating blijkt dat de grote gokbaas, de lelijke pitbull Carface Malone, het zaakje dat hij samen met Charlie runde alleen te runnen. En Carface is niet van plan de winst nu te gaan delen met Charlie, dus laat hij Charlie uit de weg ruimen. Als gevolg ontdekt Charlie nu dat alle honden inderdaad naar de hemel gaan. Maar Charlie wil helemaal niet naar de hemel, hij wil wraak op Carface. Charlie steelt ‘the watch of life’ en keert weer terug te keren naar de aarde en vindt zijn maatje Itchy weer terug. Zij ontdekken dat Carface het weesmeisje Anne-Marie vasthoudt. Charlie ontdekt dat Anne-Marie met honden kan praten en snapt meteen waarom Carface haar gebruikt. Nu weet Charlie handig gebruik te maken van Anne-Marie om alle dierenraces te voorspellen en verdient zo een hoop geld. Anne-Marie denkt dat het geld naar een goed doel gaat, maar net als Carface gebruikt Charlie haar op een handige wijze. Toch ontstaat er langzamerhand een band tussen Anne-Marie en Charlie. Als Carface erachter komt dat Anne-Marie bij Charlie is, kidnapt hij haar. Charlie moet nu besluiten wat echt belangrijk is voor hem, het geld of Anne-Marie.

Don Bluth heeft korte tijd bij Disney gewerkt, alvorens hij met zijn eigen tekenstudio begon. Bluth maakte prachtige tekenfilms als ‘The Secret of Nymh’ – 1982 (Het geheim van Nymh), ‘An American Tail’ – 1986 (Fievel gaat naar Amerika) en ‘Land before Time’ – 1988 (Platvoetje). Zijn laatste films zijn het prachtige Anastasia (1997) en Titan A.E. (2000) geweest.
Met ‘All Dogs go to heaven’ leverde Bluth in 1989 in mijn ogen een wat mindere film af. Het verhaal doet erg rommelig aan (het script heeft dan ook tien schrijvers gehad) en, hoewel de film wel humoristische momenten kent, is de film ook minder ‘lief’ als zijn voorgaande films. Vooral Charlie oogt als een valse herder en ook Carface is niet bepaald vriendelijk. Ook het tekenwerk heeft niet de finesses zoals zijn eerdere film. Het tekenwerk is voornamelijk 2-dimensionaal, de achtergronden zijn vrijwel statisch. De lekker swingende muziek in de film is van Raph Burns.
Bij de Engelse stemmen zul je onder andere de stemmen van Burt Reynolds, Dom DeLuise, Judith Barsi en Loni Anderson kunnen herkennen.

Regisseur

Don Bluth

Acteurs

Genre: Animatie
Jaar: 1998
Speelduur: 82 min
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025501214

• Featurette
  • Biografie Don Bluth
  • Interview Don Bluth
  • Behind-the-scenes (B-roll)

De film staat in pan & scan met de standaard beeldverhouding van 4x3 (1.33:1) op de DVD. Ik heb niet kunnen achterhalen wat het oorspronkelijk beeldformaat van de film is, maar voor tekenfilms is 1.66:1 toch zeer gebruikelijk.
De beeldkwaliteit op deze DVD is bedroevend slecht. Ik durf te beweren dat een goede VHS-band er stukken beter uitziet. Het lijkt er gewoon op dat een VHS-band als bron voor deze DVD heeft gediend. De film wordt gekweld door erg veel beeldruis en ook veel compressiefouten. Hierdoor werkt het beeld erg onrustig, vooral grote vlakken. Verder heeft dit ook grote gevolgen voor de scherpte en detaillering van het beeld.
Nu is de scherpte sowieso al niet zo geweldig evenals de detaillering. Ook heeft het beeld last van drop-outs als gevolg van beschadiging aan het beeld. Het contrast en het zwartniveau zijn ook niet meer dan redelijk. Enig positief puntje is dat het beeld wel mooi kleurrijk is.
De film is opgedeeld in slechts 9 tracks. De DVD is van het type DVD-5, dit betekent dat de DVD een enkellaags DVD is. Van een laagwisseling is dus geen sprake.
Wanneer je de Engelstalige versie bekijkt, is de film voorzien van een NIET uitschakelbare Nederlandse ondertiteling. De ondertiteling (wit) staat goed geplaatst in het beeld, het lettertype is niet erg strak van vorm.

Op het audiogebied is er keuze uit een drietal tracks. Uitaard de originele Engelstalige track in zowel een geremixte Dolby Digital 5.1 (met een bitrate van 384 kb/s) en in de originele Dolby Digital 2.0 stereo track (met een bitrate van 192 kb/s). Daarnaast ook een nagesynchroniseerde Nederlandstalige track in Dolby Digital 2.0 stereo (bitrate 192 kb/s).
Evenals de beeldkwaliteit is ook de geluidskwaliteit niet geweldig. Met name de DD5.1 soundtrack klinkt alsof de verschillende kanalen uit fase zijn. Dit betekent een vrij hol, wazig geluid waarbij er nauwelijks enig detaillering zit in het geluid. Ook is er maar weinig laag in het geluid, het subwoofer kanaal heeft geen werk. De nadruk ligt op de drie voorste kanalen. Maar de surround geluiden doen erg onnatuurlijk aan. Vooral bij de liedjes komt de muziek dan voornamelijk uit de achterkanalen, klinkt heel raar. De dialogen zijn goed verstaanbaar en lijken goed uit het centerkanaal te komen.
De beide DD2.0 stereo tracks klinken iets beter. Detaillering in het geluid is duidelijk beter en ook klinkt alles wat voller. De stemmen komen bij de beide stereotracks goed vanuit het midden. Zeker nog niet perfect, maar in ieder geval een stuk beter dan de DD5.1 track. Mijn persoonlijk voorkeur ligt bij de DD2.0 stereotracks.
De Nederlandse nasynchronisatie is netjes gedaan, alhoewel de stemmen hier wat luider zijn en in relatie tot de rest van de soundtrack te veel overheersend zijn.

De Engelstalige menu’s zijn statische schermen in 4x3 formaat zonder muziek. De DVD heeft een enkele extra’s. Alle deze extra’s hebben DD2.0 geluid (bitrate 192 kb/s) en worden in 4x3 formaat gepresenteerd. Geen van de extra’s heeft ondertitels, geen Nederlandse ondertiteling en zelfs geen Engels ondertiteling! Ook bij deze extra’s zijn beeld- als geluidskwaliteit niet zo best.

De extra’s zijn:
‘Trailer’, een bijna 2 minuten durende bioscooptrailer, matige beeldkwaliteit.

‘Featurette’, een ruim 2 minuten durende video met filmfragmenten en interviewfragmenten met Don Bluth (die ook in het andere extra ‘Interview met Don Bluth’ te zien zijn). De beeldkwaliteit is slecht, zo ook het geluid. Onderin het beeld is een verstoring te zien, zoals die ook wel eens bij videobanden voorkomt.

‘Biografie Don Bluth’, een vijftal Nederlandstalige tekstschermen met korte loopbaan informatie van Don Bluth.

‘Interview Don Bluth’, dit is wel het meest ‘uitgebreide’ stuk informatie. Een bijna 5 minuten durende video over het maken van de tekenfilm met interviewfragmenten met Don Bluth. Ook hier weer is de beeldkwaliteit slecht, zo ook het geluid. Ook hier is onderin het beeld een verstoring te zien, zoals die ook wel eens bij videobanden voorkomt. Ik heb het vermoeden dat de ‘featurette’ en dit interview van dezelfde bron komen.

‘Behind the scenes (B-roll)’, een hele korte 2 minuten durende video met enkele beelden uit de tekenfilm studio zonder ook maar enige toelichtend commentaar en beelden van iemand (wie?) die in een studio iets staat in te zingen. En ook hier weer is de beeldkwaliteit slecht, evenals het geluid. Ook nu weer onderin het beeld een verstoring zoals die ook wel eens bij videobanden voorkomt.

De DVD heeft geen inlay met een tracklisting.

All Dogs go to heaven is een leuke redelijk onderhoudende tekenfilm van Don Bluth, maar is zeker niet zijn beste. Indies heeft deze tekenfilm een zeer slechte behandeling gegeven. Zowel beeld- als geluidskwaliteit zijn ver onder de maat, zelfs als het om een videorelease zou gaan. De extra’s zijn allemaal erg kort, ook hier erg slechte beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s zijn niet voorzien van een ondertiteling. Deze DVD moet je gewoon in de schappen laten staan.