Mad Men - Seizoen 1

21-09-2009

7.7

Mad Men - Seizoen 1 (Blu-ray)

Sterling & Cooper is een succesvol reclamebureau in het New York van de jaren '60, een tijd waarin mannen de dienst uitmaken en vrouwen braaf het huishouden doen. Het bedrijf wordt gerund door Roger Sterling (John Slattery) en Bertram Cooper (Robert Morse) en is gevestigd aan Madison Avenue, de bakermat van de Amerikaanse reclamebranche. Het succes van Sterling & Cooper is voor een aanzienlijk deel te danken aan de talentvolle Donald Draper (Jon Hamm), de creatief directeur die voor iedere klant het perfecte idee lijkt te hebben. Donald, Don voor vrienden en collega's, is behoorlijk arrogant, maar wordt desondanks alom gerespecteerd en gewaardeerd. Hij heeft dan ook een riant salaris, is getrouwd met de mooie Elizabeth (January Jones) en heeft twee schatten van kinderen. Desondanks is zijn leven minder perfect dan je zou verwachten. Vooral wanneer spoken uit het verleden hem beginnen te achtervolgen. En dan moet hij zich ook nog staande zien te houden in de hectische reclamewereld, waar de concurrentie moordend is en de klanten veeleisend zijn. Je moet haast wel gek zijn om er te willen werken.

Madison Avenue is een straat in New York die al vanaf de jaren '20 synoniem staat voor de Amerikaanse reclamebranche. Het is dan ook de plek waar vele grote reclamebureaus gevestigd zijn. De TV-serie Mad Men toont je het reilen en zeilen van een van dergelijke reclamefabrieken, het fictieve Sterling & Cooper. De serie, bedacht en geproduceerd door Matthew Weiner (schrijver voor The Sopranos), speelt zich af in de jaren '60. Dat merk je onder meer in het “ouderwetse” onderscheid tussen man en vrouw: mannen zorgen voor het inkomen, terwijl vrouwen geacht worden het huishouden te doen en altijd klaar te staan voor hun man. Een interessante tijd dus, in een interessante industrie. Daarin ligt ook direct een van de krachten van Mad Men. De reclamewereld van de zestiger jaren blijkt namelijk een boeiende setting voor een serie die eigenlijk vooral om mensen en menselijk drama gaat. Al duurt het even voor de serie je echt weet te grijpen. Deels komt dat door de personages, die aanvankelijk nauwelijks sympathie op weten te wekken. De mannen lijken stuk voor stuk seksistische rokkenjagers, de vrouwen lijken allemaal onderdanige huisvrouwen of secretaresses. Naarmate je de personages echter beter leert kennen en hun gedrag beter begint te begrijpen, slaagt de serie er wel degelijk in om je mee te laten leven met hun beslommeringen. De wat lange aanlooptijd van Mad Men kan ook verklaard worden door het rustige verteltempo. Dit is duidelijk geen serie die bol staat van de actie en je van de ene plottwist naar de andere slingert. De schrijvers van Mad Men nemen alle tijd om de personages diepgang te geven en naar een ontknoping toe te werken. Dus mocht je na het bekijken van de eerste aflevering nog niet echt overtuigd zijn: hou vol, want uiteindelijk zal je geduld beloond worden. Een ander pluspunt van Mad Men is de casting. Deze is werkelijk perfect. Elk van de rollen wordt uitstekend ingevuld, of het nu om hoofd- of bijrollen gaat. Weliswaar zijn sommige personages behoorlijk stereotiep, maar het acteerwerk maakt alles goed. Ook op het visuele vlak gooit Mad Men hoge ogen, met sets en kostuums die erg authentiek ogen. Het eindresultaat is een TV-serie die zeker het bekijken waard is. Het is dan ook niet vreemd dat Mad Men vele prijzen in de wacht sleepte, waaronder diverse Emmy Awards, Golden Globes en een BAFTA Award. En het succes lijkt voorlopig niet te stoppen; in Amerika is men onlangs begonnen aan alweer het derde seizoen. In Nederland is tot dusver alleen het eerste seizoen verkrijgbaar, op zowel DVD als Blu-ray Disc. Laatstgenoemde telt drie schijfjes, waarop de 13 afleveringen van het seizoen te vinden zijn (speelduur circa 47 minuten per aflevering). Hieronder de bespreking van deze BD-uitgave.

Genre: Drama, TV
Speelduur: 615 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777927274

• Season 2 Preview
  • Scoring Mad Men
  • Pictures of Elegance
  • Establishing Mad Men

De dertien afleveringen van het eerste seizoen van Mad Men staan in de oorspronkelijke verhouding van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is. De BD-uitgave bestaat uit drie 50GB dual layer discs. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

De HD-weergave van Mad Men ziet er op de meeste fronten uitstekend uit. Bijvoorbeeld wat betreft de aangename scherpte, goede detaillering en de prima kleurverzadiging. De geprezen aankleding van sets en cast komt dan ook perfect tot zijn recht. Ook is het beeld erg schoon en zijn slechts incidenteel enkele kleine spettertjes zichtbaar. Het zwartniveau is prima, maar het schaduwdetail had wat beter gekund. Een ander klein minpuntje is de lichte edge enhancement die regelmatig in het oog springt. Storende compressieartefacting is daarentegen totaal niet aanwezig. Al met al een solide transfer die, ondanks enkele kleine kanttekeningen, zeker niet teleurstelt.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid van Mad Men staat als DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) op de BD-uitgave. Aangezien dit een serie is waarin het vooral om de dialogen gaat, is het niet echt een track die qua dynamiek en detaillering onnoemelijk veel profiteert van het lossless formaat. Waarmee niet gezegd is dat het spoor slecht klinkt. In tegendeel, de track levert wel degelijk prima prestaties. Het belangrijkst zijn natuurlijk de eerder genoemde dialogen. Deze zijn gelukkig altijd uitstekend verstaanbaar en komen zoals gebruikelijk netjes uit het midden. Ook zijn regelmatig omgevingsgeluiden te horen, bijvoorbeeld in het drukke kantoor van Sterling & Cooper. Die worden verspreid over de voor- en achterspeakers, resulterend in een aangename ruimtelijkheid. Naast spraak en ambiance is er ook af en toe muziek te horen. Deze klinkt eveneens prima. Het mag dan misschien geen track zijn om je installatie te demonstreren, maar voor een dialooggedreven serie valt er eigenlijk niks te klagen over het geluid.

Verspreid over de tweede en derde schijf van de uitgave tref je een nette verzameling extra’s aan, vrijwel allemaal erg interessant. Helaas ontbreken de vele commentaartracks van de Amerikaanse uitgave. De extra’s hebben allemaal een resolutie van 1080p en DTS-HD MA 2.0 geluid.

Deze extra gaat dieper in op de invloed die reclame heeft op het idee van “de Amerikaanse Droom”. Interviews met deskundigen worden gecombineerd met archiefbeelden uit de zestiger jaren. Aardig als achtergrondinfo bij de serie.

Scoring Mad Men (8 min)
Een toevoeging over de muziek van de serie. Aan het woord komt componist David Carbonara, onder meer over zijn werkwijze en de toon die hij met zijn muziek neer probeert te zetten. Redelijk interessant, ondanks de korte duur.

Pictures of Elegance (35 min)
In deze interactieve galerij kun je korte featurettes over het ontwerp van de kostuums (10 min), kapsels (10 min) en decors (15 min) bekijken.

Establishing Mad Men (61 min)
Een uitgebreide blik op de totstandkoming van de serie, van schrijven en casting tot setbouw en opnames. Interviews worden afgewisseld met beelden achter de schermen. Naast bedenker Matthew Weiner komen ook vele cast- en crewleden aan het woord over hun rol/bijdrage. Het resultaat is erg interessant en schetst een duidelijk beeld van het ontstaan van de serie en de manier van werken.

Season 2 preview
Een vooruitblik op het tweede seizoen van Mad Men.

De succesvolle TV-serie Mad Men speelt zich af op een reclamebureau in het Amerika van de jaren ’60. Het is een boeiende serie: goed geschreven, goed gefilmd en goed geacteerd. Mede door het rustige verteltempo duurt het waarschijnlijk even voordat de serie je echt weet te pakken, maar het is de investering zeker waard. Het eerste seizoen van Mad Men, uitgezonden in 2007 en bestaande uit 13 afleveringen, is onder meer verkrijgbaar op Blu-ray Disc. De 3 schijfjes tellende uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en bevat bovendien een paar uur aan interessante extra’s. Daarmee is het een prima uitgave, die garant staat voor een dikke tien uur aan kwalitatief hoogstaand televisiedrama.