Visitor, The

14-09-2009

7.5

Visitor, The (DVD)

Professor Walter Vale (Richard Jenkins) leidt een vrij saai en eenzaam bestaan op de universiteit in Connecticut. Zijn vrouw is overleden en Walter doodt z'n tijd met pianolessen, maar dat wil niet erg vlotten. Hij wordt door zijn baas opgedragen om een congres bij te wonen in New York en tegen z'n zin gaat hij naar zijn appartement in de stad, waar hij al tijden niet meer geweest is. Tot zijn schrik blijkt het appartement bewoond door een buitenlands stel, Tarek (Haaz Sleiman) en Zainab (Danai Gurira). Walter zet ze in eerste instantie op straat, maar besluit ze later toch onderdak te bieden. Tarek blijkt een begenadigd djembé-speler te zijn en Walter raakt gefascineerd door het instrument. Tarek geeft hem les en samen spelen ze in het park. Er lijkt een vriendschap te ontstaan tussen de twee, maar dan wordt Tarek opgepakt in de metro. Walter doet er alles aan om hem weer vrij te krijgen.

Tom McCarthy is een vrij bekend acteur die onder meer speelde in The Guru, Flags of Our Fathers, Michael Clayton en Duplicity. Maar hij is nu ook bekend als regisseur. In 2003 schreef en regisseerde hij al het mooie The Station Agent, nu komt hij met het even zo mooie The Visitor op de proppen. Ook dit scenario schreef hij zelf. The Visitor is een kleine, sympathieke film die oog heeft voor een sociaal-maatschappelijk probleem. Het thema van het verhaal is de immigratie-problematiek, maar het wordt op een zeer normale, vriendelijke toon verteld. Het belangrijkste wat uit het verhaal duidelijk wordt is dat illegale buitenlanders ook gewoon mensen van vlees en bloed zijn, die ook plezier hebben in het leven. Ze maken muziek, kunnen lekker koken en proberen hun bijdrage te leveren aan de maatschappij. Een maatschappij die vaak bikkelhard is als het om illegalen gaat. Regels zijn regels en naar persoonlijke omstandigheden wordt niet gekeken. Gelukkig zijn er nog mensen als Walter Vale die zich het lot van deze illegalen aantrekken. Ook al gaat het in dit geval maar om één persoon. Walter heeft namelijk heel wat opgestoken van de cultuur van zijn nieuwe vriend Tarek. En dat geeft weer wat vrolijkheid in zijn toch wel uitgebluste leven.
Hoofdrolspeler Richard Jenkins steelt de show als de sullige, eenzame en eigenlijk gewoon saaie universitair professor Walter Vale. Als kijker heb je direct sympathie voor deze persoonlijkheid en dat groeit alleen maar als Walter zich inzet voor zijn opgepakte nieuwe vriend Tarek. Die rol wordt gespeeld door Haaz Sleiman, afkomstig uit Libanon, maar al jaren werkzaam in de Verenigde Staten als acteur, voornamelijk voor televisieseries.
Tom McCarthy maakt van The Visitor geen zwaar drama. Hij houdt het luchtig met hier en daar subtiele humor. Maar continue houdt hij de ernst van de zaak in het oog. Je voelt continue de spanning van de immigratiedienst op de achtergrond. The Visitor is een van de meest ontroerende en indrukwekkende films van het jaar met haar voorstelling van hoe een afgesloten hart wordt geopend door muziek, vriendschap en liefde. McCarthy laat ons zien dat ons leven onherroepelijk veranderd kan worden door de kleine keuzes die we maken. En dat dit vaak tot positieve veranderingen kan leiden, terwijl we daar in eerste instantie helemaal niet aan denken. In dit geval zijn het illegale immigranten die opeens toch gewoon hele aardige mensen blijken te zijn. En ze brengen met hun cultuur nieuwe elementen in ons leven. In The Visitor is dat hun muziek, het universele medium dat mensen bindt.

Speelduur: 100 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777928196

• Interviews

De film staat in het originele beeldformaat van 1.85:1 anamorf op de DVD. De transfer heeft een goede kwaliteit, zonder dat het beeld van het scherm spat. Het ziet er wel heel filmisch uit. De scherpte is voldoende, maar het is bijna nergens echt gestoken scherp. Regelmatig is lichte filmgrain aanwezig, wat weer z'n invloed heeft op de scherpte. Het contrast is goed, het schaduwdetail is net voldoende. De kleuren zijn goed verzadigd en huidtinten worden naturel weergegeven. Soms zijn er in de achtergrond wat kleine compressiefoutjes te zien, zonder dat ze storend zijn. Maar het was onnodig, omdat er bijna 3 GB aan vrije ruimte op deze dubbellaags schijf is. Maar al met al een nette transfer.
De DVD is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De ondertiteling is goed verzorgd en staat op een prettige hoogte in beeld geplaatst.

Er staat enkel een Dolby Digital 5.1 (320 kb/s) geluidstrack in de Engelse taal op de DVD. Wat opvalt is dat de balans tussen dialoog en muziek uitstekend is verzorgd. Er wordt veel djembé gespeeld, terwijl er ook dialoog te horen is. Nergens raken de twee met elkaar verstrikt, alles blijft duidelijk verstaanbaar. Dialogen klinken heel naturel, wat het gevolg is van het gebruik van de originele dialogen zoals ze op de set zijn opgenomen. Ze klinken bij binnenscènes vaak ook wat door in de front- en surroundkanalen, wat bij deze film goed werkt. De surroundkanalen worden verder gebruikt voor lichte atmosfeergeluiden en muziek, plus een incidenteel geluidseffect. Het is een mooie, sfeervolle geluidstrack, die recht doet aan de film.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat met een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Alle extra's zijn Nederlands ondertiteld.

Interviews (23 min)
Vijf interviews, waarvan vier met de belangrijkste hoofdrolspelers en één met regisseur Tom McCarthy. De acteurs vertellen voornamelijk wat voor karakter ze spelen. Haaz Sleiman vertelt nog een interessante anekdote hoe de "onderbroekenscène" in de film terecht is gekomen. Het meest indrukwekkende is nog het openingsstatement van Danai Gurira, zelf opgegroeid in Zimbabwe.
De interviews zijn in 1.78:1 letterboxed beeldformaat.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film in 1.78:1 anamorf beeldformaat.

Walter Vale is een vrij saaie en eenzame man, die door zijn universiteit naar New York wordt gestuurd voor een congres. In zijn appartement blijken echter twee buitenlanders te wonen. Hij geeft ze onderdak en raakt bevriend met Tarek en diens djembé.
The Visitor is een uitermate sympathieke film die een sociaal onderwerp aankaart. Vooral hoofdrolspeler Richard Jenkins steelt de show met zijn rol van Walter Vale. Beeld en geluid zijn goed verzorgd bij deze DVD, die een paar extra's bevat, die niet zo heel opzienbarend zijn. Maar de film is zeker een aanrader voor liefhebbers van sociaal drama met een vleugje humor.