Tudors, The – Seizoen 1

11-09-2009

8.1

Tudors, The – Seizoen 1 (DVD)

De televisieserie The Tudors verhaalt over de roemruchte Britse vorst Henry VIII (Jonathan Rhys Meyers). In het hier besproken eerste seizoen staat Henry nog aan het begin van zijn regeerperiode. De koning is getrouwd met de zedige Spaanse prinses Catharina van Aragon (Maria Doyle Kennedy). Aan zijn hof wordt hij onder andere bijgestaan door de katholieke kardinaal Wolsey (Sam Neill), maar ook door zijn goede vriend Charles Brandon (Henry Cavill). De koning wisselt nogal van vijanden en bondgenoten. Zo wisselen zowel Spanje en zijn keizer als Frankrijk en zijn koning vaak van rol. De ene keer trekt Engeland ten strijde tegen deze landen, de andere keer zijn het bondgenoten. Wat ook speelt is de plotselinge liefde van Henry VIII voor Anne Boleyn (Natalie Dormer). Zij wordt hem min of meer ingenieus in de schoot geworpen door haar vader Thomas Boleyn (Nick Dunning). Deze man wil meer macht aan het hof van het koninkrijk. Eerst probeert hij zijn oudste dochter naar voren te schuiven als nieuwe love interest, maar het is Anne die het hart van de koning weet te raken. Hiervoor wil de koning zelfs scheiden van Catharina. Dat deze scheiding er maar niet zo is, deert Henry niet. Hij geeft niet op totdat hij kan trouwen met zijn Anne. Dit met alle gevolgen van dien voor zijn omgeving en zijn land…

In 2007 besloten de BBC en Showtime om samen een serie te produceren die zich kon meten met het betere werk uit de HBO-stal. Het resultaat werd The Tudors, een televisiereeks die tracht het verhaal van Henry VIII (Hendrik de achtste) uit de doeken te doen. Historisch correct moest het geheel ook nog zijn. Het liefst hadden de producenten een soort gekostumeerde versie van The Sopranos voor ogen. Om dit te bereiken werd scenarioschrijver Michael Hirst in dienst genomen. Hirst was eerder verantwoordelijk voor de gelauwerde film Elizabeth en haar vervolg. Bekenden met deze twee prenten zullen Hirsts invloed zeker terug zien in The Tudors. Het resultaat mag er zeker zijn, maar de kwaliteit van The Sopranos wordt in dit eerste seizoen niet gehaald. Portretten van Henry VIII lijken in de verste verte niet op zijn vertolker in deze serie Jonathan Rhys Meyers (Mission: Impossible III en de TV-film Elvis). Sowieso is het vreemd dat kleine puntjes zeker historische correctheid kennen, maar grote gedeeltes juist niet. Waarschijnlijk hebben de schrijvers hier en daar dichterlijke vrijheden genomen om het verhaal kijkwaardiger en spannender te maken. Toch is het juist spanning wat ontbreekt. Met name in het begin ontvouwt het verhaal zich nogal traag om tegen het einde aan bijna in een achtbaanrit terecht te komen. Wel kent het geheel genoeg open eindes voor een vervolg, dat ook is gekomen in een tweede en derde seizoen. Henry VIII heeft in zijn leven genoeg betekend en gedaan om nog veel meer afleveringen te vullen. Hij stond aan de wieg van diverse oorlogen, zorgde ervoor dat Engeland zich afsplitste van de katholieke kerk, heeft zes vrouwen gehad, wist Engeland en Wales te verenigen en kende ook een zeer interessant karakter. Genoeg ingrediënten dus voor een langlopende en kwalitatief hoogstaande televisieserie waarvan dit eerste seizoen een redelijk startschot is.

De tien afleveringen die dit eerste seizoen telt, zijn allemaal terug te vinden op de drie DVD’s die deze uitgave telt. Ze zijn verpakt in een mooi ogende digipack. Deze is uitklapbaar en bevat een aantal fraaie afleveringen. Ook is er een los vel terug te vinden met een overzicht van alle afleveringen met hun synopsis.

Genre: Drama, Romantiek, TV
Speelduur: 516 min
Verpakking: Digipack
  • Dolby Digital 2.0 - Hongaars
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
  • Dolby Digital 2.0 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609593204

• Behind the Scenes

De serie werd in de verhouding 1.78:1 op de televisie uitgezonden en staat ook zo anamorf op de DVD’s. Als het om de scherpte gaat, wil het vertoonde buiten nog wel eens minder zijn dan de binnen geschoten scènes. Over het algemeen valt de scherpte toch al een beetje tegen. Dit heeft met name te maken met het contrast, dat aan de mindere kant is. Bij een enkele donkere scène is het geheel wat lastiger te volgen, maar dit ligt aan de gekozen belichting. Kleuren ogen mooi verzadigd en altijd natuurlijk. Ze spetteren echt van het scherm af. Het zwartniveau verdient een voldoende evenals het schaduwdetail. Wel is er hier en daar edge enhancement toegepast en is er lichte filmgrain waar te nemen. Sommige shots zijn overduidelijk een kunstwerkje dat uit een computer is getoverd. Hier gaat het met name om buitenshots van de oude steden en deze doen onnatuurlijk aan. Al met al wel een beeldkwaliteit die een voldoende verdient. De optionele Nederlandstalige ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld geplaatst. Alle afleveringen zijn verdeeld in een zestal chapterstops.

De serie heeft een aantal nagesynchroniseerde geluidstracks meegekregen, maar de belangrijkste is natuurlijk de origineel Engels gesproken Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s). Het gaat hier om een track die nogal georiënteerd is op de dialogen. Hierdoor concentreert het geluid zich op de voorste kanalen, waarbij die dialogen netjes en goed te volgen uit de centerspeaker komen. De voorluidsprekers geven de muziek en overige filmgeluiden weer. Hierin voelen ze zich gesteund door de achterste kanalen voor een mooi ruimtelijk effect. Ook het LFE-kanaal doet van zich spreken met een prettig gedoseerd laag. Als we bijvoorbeeld kijken naar de gedeeltes waar steekspelen worden gehouden, waan je je als kijker een direct aanwezige toeschouwer. Wel klinkt zo nu en dan de track een beetje hol. Dit kan echter ook een bewuste keuze geweest zijn, aangezien het in middeleeuwse kastelen vaak daadwerkelijk hol klonk. Een zeer fijne track voor een televisieserie in dit genre.

Elke disk kent een geanimeerd menu in de verhouding 1.78:1 anamorf met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). De Nederlands ondertitelde extra’s zijn te vinden op de derde schijf van de box en dat zijn de volgende:

Behind the Scenes (49 min.)
De enige feature die ook echt de moeite waard is bij deze serie. Diverse leden van de cast en de crew komen aan het woord. Zij vertellen over hun bijdrage aan de serie en de ervaring ervan. Ook komen zij met extra achtergrondinformatie en aardige anekdotes. De interviews worden afgewisseld met beelden van achter de schermen. Deze segmenten zijn ook apart van elkaar te selecteren in het menu. De beeldverhouding is 1.33:1 en het geluid bestaat uit een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s).

Geen promotionele filmpjes met betrekking tot The Tudors, maar wel een drietal trailers van vergelijkbare titels uitgegeven door Sony Pictures.

Het eerste seizoen van The Tudors behandelt het eerste gedeelte van de regeerperiode van de Britse vorst Henry VIII (Hendrik de achtste). Zijn wisselende bondgenootschappen met Spanje en Frankrijk staan centraal alsmede zijn liefde voor Anne Boleyn en de daaruit vloeiende poging tot het scheiden van Catharina. Een andere belangrijke spil in het verhaal is kardinaal Wolsey en zijn rol in het gebeuren. De serie komt wat traag op gang, maar eenmaal doorgebeten te hebben ontstaat er een mooi kostuumdrama vol romantiek en politieke intriges. Het beeld en met name het geluid van deze serie verdienen ruime voldoendes. Ook zijn er een klein aantal extra’s te bespeuren, maar die zijn helaas wat aan de magere kant. Een aanrader voor liefhebbers van de geschiedenis van het Britse koninklijk huis en goede dramaseries in het algemeen.