Make It Happen

09-09-2009

3.1

Make It Happen (Blu-ray)

Lauryn (Mary Elisabeth Winstead) en haar broer Joel (John Reardon) runnen, sinds de dood van hun ouders drie jaar geleden, de garage van hun vader. Maar Lauryn heeft een andere passie: dansen. Het is haar droom om aangenomen te worden op de Chicago School of Music & Dance. Tegen de zin van Joel gaat ze auditie doen. Ze wordt niet aangenomen maar wil ook niet naar huis terug. Met de hulp van haar nieuwe vriendin Dana (Tessa Tompson) vindt ze onderdak en een baantje als boekhoudster bij de nachtclub Ruby\'s, waar Dana danst. Met haar nieuwe vrienden en met andere danspassen leert Lauryn een andere kant van zichzelf kennen. Kan Lauryn haar droom alsnog waarmaken of blijft ze hangen in het boekhoudersbaantje in de nachtclub?

Onder de ervaren dansregie van regisseur Darren Grant, vooral bekend van Diary of a Mad Black Women (2005) en ettelijke muziekvideo\'s voor nummers van onder andere Destiny\'s Child, Boys II Man en Jewel, zit het met de aandacht voor de danspassen wel goed in deze dansfilm Make It Happen. Het scenario is geschreven door Duanne Adler en Nicole Avil. Adler heeft veel ervaring met het schrijven van scenario\'s voor dansfilms. Zij schreef onder meer voor Save the Last Dance en Step Up 1 en Step Up 2. Avril heeft meegeschreven aan Sex and the City, The Love Boat: the Next Wave en Hollywood Wives: the Next Generation. Ervaring genoeg zou je zeggen. En ondanks enkele clichés en wat matige dialogen zit het scenario redelijk goed in elkaar. Er zitten enkele interessante verhaallijnen in, zoals de moeizame relatie tussen broer en zus, maar uiteindelijk lijkt het erop dat het verhaal om de dansscènes is heen gebouwd en komt het uiteindelijke verhaal niet goed uit de verf. Het kan ook zijn dat dat ligt aan de niet bijster goed spelende acteurs. De dansscènes zien er gelikt uit, al wordt er nogal wat in geknipt en worden er weinig dansroutines in zijn geheel vertoond, wat erg jammer is. Je ziet mooie bewegingen en vooral ook sexy bewegingen, maar niet het geheel van de dans. Dat maakt de dansroutines onrustig en het lijkt daarmee ook alsof ze geen geheel vormen.
Lauryn, gespeeld door Mary Elisabeth Winstead is weliswaar een ervaren actrice, maar niet in dit genre. Ze wilde graag ballerina worden, maar heeft vooral geacteerd in films als Sky High, Final Destination 3 en de horrorfilm Black Christmas. Make It Happen is daarmee haar eerste dansfilm, na alleen danservaring te hebben opgedaan in het theater in onder meer Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat. Het dansen ziet er goed uit, het acteren is minder. Ze lijkt niet echt te overtuigen in haar rol en blijft vooral op de achtergrond qua karakter. Ze groeit weliswaar in haar danspassen gedurende het verhaal, maar de groei in karakter blijft uit en dat is jammer, want daardoor blijft haar personage nogal eendimensionaal. Ook haar mede-acteurs/actrices, waaronder Dana (Tessa Tompson), Joel (John Reardon) en Lauryn\'s nieuwe vriend Russ (Riley Smith), hebben vooral acteerervaring in series en horrorfilms, maar weten niet te overtuigen in hun rollen. Het blijft allemaal een beetje aan de oppervlakte en het is te weinig uitgediept. De enige met danservaring in een film is Ashley Roberts die de rol van Brooke speelt, een danseres die samen met Dana, Carmen (Julissa Bermuda) en Lauryn danst in nachtclub Ruby\'s. Helaas is haar rol te klein om een grote indruk achter te laten.
Make It Happen draait om dezelfde verhaallijn als andere dansfilms zoals de reeds genoemde Save The Last Dance. Een jong meisje wil het graag maken als danseres, heeft de nodige ellende achter de rug en moet nu nog een laatste horde over om de hoog aangeschreven balletacademies te overtuigen van haar kunnen. Natuurlijk lukt dat in eerste instantie niet en brengen nieuwe vrienden en enige zelfkennis de dame in kwestie tot belangrijke inzichten. Ze verandert daarmee niet alleen in haar karakter maar ook in haar dansstijl, waardoor ze uiteindelijk door de balletacademie in kwestie met open armen wordt ontvangen. Op zich een leuk gegeven, maar misschien is de koek aardig op aan het raken om er nog een originele draai aan te geven. Deze dansfilm, in de lijn van Step Up en Save The Last Dance, is daarmee wel een aardige film voor de liefhebber, maar haalt het niveau van z\'n voorgangers geenszins.

Genre: Drama, Muziek
Jaar: 2008
Speelduur: 90 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
EAN: 8715664065396

• Also Available

De Blu-ray Disc uitgave van Make It Happen heeft een beeldformaat van 2.39:1, een lichte afwijking van het originele 2.35:1 formaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc, waarvan 22 GB is beschreven. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de VC-1 compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De transfer naar Blu-ray Disc is voldoende, maar mist de diepte en scherpte die we van recente films op Blu-ray Disc gewend zijn. Er zijn behoorlijk wat donkere scènes in de film en dan blijven het schaduwdetail en zwartniveau wat achter. Er lijkt dan een lichte waas over de film te hangen. Daarnaast is er een lichte beeldruis te zien, maar nergens in een storende vorm. De daglichtscènes zien er daarentegen een stuk beter uit. De kleuren tonen daar dan weer wel wat ingetogen. Op zich geen verkeerde transfer, maar er wordt niet alles uit de mogelijkheden van Blu-ray Disc gehaald.
De film is onderverdeeld in 20 hoofdstukken. De ondertiteling staat met één regel in het beeldvlak geplaatst.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Blu-ray Disc bevat zowel een Dolby Digital 5.1 (640 kb/s) als een DTS-HD Master Audio 5.1 (16 bit/48 kHz) geluidstrack. Beide klinken uitstekend met veel dynamiek en detail. Vooral de scènes in de nachtclub knallen uit de speakers met een diep en mooi laag. De ruimtelijke werking is mooi door het veelvuldig gebruik van de surroundspeakers. Dialogen komen bijna uitsluitend uit het centerkanaal en zijn uitstekend te volgen, ook in de drukke nachtclubscènes. Dit komt door de goede scheiding en spreiding van de kanalen. Het DTS-HD MA 5.1 geluid verdient hier de voorkeur, omdat deze toch wat gedetailleerder klinkt dan het DD 5.1 geluid.

Na het opstarten van de disc wordt direct begonnen met een aantal promotietrailers, waarna de film automatisch start. Via een pop-up menu zijn de instellingen te benaderen. Deze Blu-ray Disc heeft geen extra\'s.

Lauryn wil graag naar de Chicago School of Music & Dance, maar wordt afgewezen. Via een baantje als boekhoudster in een nachtclub probeert ze alsnog haar doel te bereiken: danseres worden.
Make It Happen is een dansfilm die past in het rijtje Save the Last Dance en Step Up, maar deze haalt het niet bij beide genoemde films. Met name het acteerwerk haalt niet voldoende niveau, maar ook de dialogen hadden sterker gekund. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is voldoende, maar haalt zeker niet het maximale uit de mogelijkheden. Op het geluid is weinig aan te merken, dat klinkt prima. Extra\'s zijn niet aanwezig op deze disc. Liefhebbers van eerdergenoemde dansfilms zouden deze film een kijkbeurt kunnen geven.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.