Gomorra (SE)

05-09-2009

6.5

Gomorra (SE) (DVD)

In de wijk Scampia van de Italiaanse stad Napels speelt de Camorra een zeer belangrijke rol. De jonge Totó (Salvatore Cantalupo) ziet de clan van dichtbij en wil er ook dolgraag deel van uitmaken. Daarvoor moet hij een speciale ontgroening ondergaan, maar daarna is hij ook lid van de clan. Don Ciro (Gianfelice Imperato) is geldloper van de Camorra en gaat bij de families van de clan langs waarvan een familielid in de gevangenis zit. Hij wil eigenlijk stoppen, maar het is bijna onmogelijk om uit deze wereld te stappen. Franco (Tony Servillo) is tussenpersoon in de afvalindustrie. Hij sluit contracten om afval van bedrijven te verwerken. Maar in plaats van het op een milieuvriendelijke manier te verwerken, stort hij het afval illegaal in grotten en afgravingen. Pasquale (Salvatore Cantalupo) is een getalenteerd kledingmaker, die werkt voor een Italiaans bedrijf. Hij krijgt een aanbod om voor behoorlijk veel geld bij een Chinees bedrijf les te geven in het ontwerpen van kleding. Dat wordt echter niet gewaardeerd door zijn Italiaanse werkgever, die represailles neemt.

Over de film Gomorra van de Italiaanse regisseur Matteo Garrone is veel te doen geweest. De film is gebaseerd op het boek van Roberto Saviano. Saviano heeft als journalist onderzoek gedaan naar de Napolitaanse Camorra en daar een boek over geschreven. Nadat Garrone aan Gomorra begon te werken en de film uiteindelijk in de bioscoop werd uitgebracht was de Camorra helemaal niet blij en werd Saviano met de dood bedreigd. Saviano daagde de Camorra ook regelmatig uit en werd door velen gezien als klokkenluider en verrader. Vandaar dat hij uiteindelijk politiebescherming kreeg en moest onderduiken. Garrone bleef dat lot gelukkig bespaard en kan nog steeds vrij over straat rondlopen. Het boek van Saviano heeft een journalistieke invalshoek met cijfers en feiten in tegenstelling tot de film, die meer over de mensen binnen de Camorra gaat. De film is opgenomen in de wijk Scampia, een wijk van Napels waar veel drugsdealers zitten. Garrone heeft eerst zelf drie maanden in de wijk doorgebracht om de sfeer te proeven en om locaties voor zijn film te vinden. Een flink aantal bewoners uit de wijk zijn uiteindelijk in de film te zien als figuranten. De hoofdrolspelers zijn wel professionals, hoewel alleen Toni Servello, die de rol van milieucrimineel Franco speelt, een grote bekende is in Italië. De rest van de cast komt van lokale toneelgezelschappen. Dat zorgt ervoor dat de film authentiek overkomt. De film is op een manier gedraaid waardoor we dicht bij de mensen zijn en zien wat ze doen. Vaak zien we alleen maar een achterhoofd, zodat we meekijken met wat deze persoon ziet en doet. Het is ruw gefilmd, met de camera op de schouder en met nauwelijks extra belichting. Soms lijkt het alsof je naar een documentaire aan het kijken bent. Garrone liet veel van de dialogen over aan de acteurs. Hij vertelde de sfeer van de scène en gaf een richting aan, maar liet het daarna aan de acteurs. Dat zorgt voor een spontane sfeer en het maakt van Gomorra in ieder geval een fascinerende film. Een film die heel anders is dan de Amerikaanse gangsterfilms als The Godfather of Goodfellas. Die films zijn bijna een romantisering van de maffia. Gomorra laat het echte leven van een maffioos zien. En dat is tevens de sterke kant van deze film.

De film werd tegen veler verwachting in niet geselecteerd voor de Oscars als beste niet-Engelstalige film. Wel won de film vijf European Film Award prijzen, de Europese tegenhanger van de Amerikaanse Oscar. Ook kreeg de film de Grote Prijs van het Festival van Cannes.

Genre: Misdaad
Jaar: 2008
Speelduur: 132 min
Verpakking: Steelbook
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249474654

• Interviews
  • Gomorra 5 Stories

De film staat in het originele 2.35:1 anamorfe beeldformaat op de DVD. Dit is weer zo\'n geval van \"lastig te beoordelen\". Gomorra is opgenomen op Super 35mm film, waarbij regisseur Matteo Garrone ook de cameraoperator was. Men heeft veel gedraaid met bestaand licht, zonder toevoegingen van extra licht. Dat houdt in dat veel delen heel donker zijn, zonder enig detail. Personen zijn soms alleen in silhouette te zien. Dit is echter een bewuste keuze van de makers. Afgezien hiervan ziet het beeld er behoorlijk goed uit. Over het algemeen is de scherpte goed en heeft het beeld een mooi en naturel kleurenpalet. Af en toe is wat filmgrain aanwezig en ook is er soms lichte edge-enhancement toegepast. Maar nergens in een storende mate. Het gebrek aan detail zal voor velen een meer storende factor zijn.
De film is op de DVD onderverdeeld in 12 hoofdstukken die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele Nederlandse ondertiteling staat geheel in het beeldvlak geplaatst.

Op de DVD staan een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack. De DD 5.1 geluidstrack past heel goed bij de film. Het klinkt heel natuurlijk, zonder dat het overdadig klinkt. De basis komt uit het centerkanaal, maar soms wordt er op inventieve wijze gebruik gemaakt van de frontkanalen (scène waarin twee jongens Scarface naspelen bijvoorbeeld). De surroundkanalen worden alleen gebruikt voor atmosfeergeluiden. Het geluid had wat meer laag mogen hebben. Het LFE-kanaal komt nauwelijks of niet in het geheel voor. Er wordt bijna geen gebruik gemaakt van filmmuziek. Alleen bij de aftiteling is speciaal voor de film geschreven muziek te horen. Verder wordt er regelmatig \"source-muziek\" gebruikt, wat het geheel wel wat levendiger maakt. Wie goed luistert merkt dat het een knap gemaakte geluidstrack is, die prima past bij de sfeer van de film.

Beide DVD’s hebben een geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Als je bij de eerste extra’s voor Nederlandse ondertiteling kiest, krijg je echter de Engelse ondertiteling. Nederlandse ondertiteling is alleen bij de interviews voorhanden. Deze 2-disc Special Edition is verkrijgbaar in een steelbook verpakking. Bijna alle extra’s staan op de 2e disc.

DVD 1

Trailers (4 min)
Twee trailers van Gomorra. De eerste is de Italiaanse versie, de tweede is voor de internationale markt. De Italiaanse versie richt zich meer op de psychologische kant van de film, terwijl de internationale versie meer de gewelddadige kant van de film laat zien.

DVD 2

Gomorra 5 Stories (60 min)
Vijf items die ieder het reilen en zeilen van een van de hoofdkarakters binnen een aantal scènes laat zien. Het zijn beelden van de set, waarin we vooral regisseur Matteo Garrone aan het werk zien. De karakters die in dit item de nadruk krijgen zijn Totò, Don Ciro, Franco, Pasquale plus Ciro en Marco.
Er worden ook beelden gebruikt die niet in de uiteindelijke versie van de film zitten. Er zit geen commentaar bij, alles wordt verteld door de beelden die er te zien zijn.
Het beeldformaat is niet correct. Het wordt getoond als 2.35:1, terwijl het 1.78:1 moet zijn. Daardoor worden de fragmenten uit de film die oorspronkelijk in 2.35:1 zijn nog verder samengedrukt.

Deleted Scenes (13 min)
Zes scènes die de film niet gehaald hebben. Van elk hoofdkarakter is minimaal één scène niet in de film gebruikt. Er is geen commentaar of extra informatie bij, alleen de scènes worden getoond.
Het beeldformaat is 2.35:1 anamorf.

Interviews (51 min)
Er zijn interviews met Roberto Saviano, de schrijver van het boek Gomorra en met de hoofdrolspelers te bekijken. Roberto Saviano vertelt in een interessante monoloog over de personen waarop hij z’n boek heeft gebaseerd. Deze personages komen ook voor in de film. Verder heeft hij een interessante theorie over de invloed van film op het gedrag van criminelen. Zo zou het gebruik van pistolen rechtstreeks zijn afgekeken van films.
Daarna geven drie van de hoofdrolspelers eerst een impressie van hun karakter en daarna vertellen ze over de samenwerking met regisseur Matteo Garrone.

Gomorra vertelt het verhaal van de Italiaanse Camorra-maffia in Scampia, een wijk in Napels. Reeds op jonge leeftijd willen jongens al deel uitmaken van deze groep, terwijl de ander z\'n geld verdient als geldloper of contracten afsluit met grote bedrijven om afval op een (illegale) manier te verwerken.
Gomorra is een opzienbarende en fascinerende film die op een bijna documentaire-achtige manier laat zien hoe de maffia in Italië werkt. Door nauwelijks extra belichting te gebruiken is het beeld vaak donker, maar dat past uitstekend bij de sfeer van de film en mag niet als kritiekpunt worden gezien. Het geluid, zonder filmmuziek, steekt ingenieus in elkaar en werkt versterkend bij het beeld. Deze Special Edition uitgave van de DVD bevat een tweede disc met extra\'s, waarbij vooral het interview met schrijver Saviano interessant is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.