Soul Men

03-09-2009

3.8

Soul Men (Blu-ray)

Marcus Hooks (John Legend) is de frontman van de soulgroep “The Real Deal”. Louis Hinds (Samuel L. Jackson) en Floyd Henderson (Bernie Mac) fungeren als achtergrondzangers. Het groepje geniet in de jaren ’60 en ‘70 aardige successen, totdat de twee achtergrondzangers aan de kant worden gezet. Marcus gaat liever solo, iets dat hij doet op verdienstelijke wijze. Louis en Floyd gaan elk hun eigen weg, met gemengde resultaten. Floyd wordt nog wel succesvol in de zakenwereld, maar met Louis gaat het minder goed. Hij belandt op een zeker moment zelfs in de gevangenis. Ruim twintig jaar later komt Marcus te overlijden, iets dat “The Real Deal” opnieuw op de kaart zet. Er wordt een herdenking gehouden voor Marcus, uiteraard de perfecte gelegenheid om de groep nieuw leven in te blazen. Althans, dat denkt Floyd, want Louis is minder enthousiast. Na wat aandringen van Floyd gaat ook Louis overstag en de twee mannen zetten koers richting New York City. Onderweg halen ze herinneringen op en komen ze erachter dat ze toch veel overeenkomsten delen.

Wanneer een film het laatste optreden van een acteur bevat, krijgt de prent vaak veel aandacht. Soms terecht, maar soms ook onterecht. Soul Men is het laatste project waar komiek Bernie Mac aan meewerkte voor hij kwam te overlijden in augustus 2008. Ook in dit geval kreeg Soul Men veel aandacht van de pers, maar helaas levert dit geen goede film op. Het verhaal concentreert zich op de rol van Mac en tegenspeler Samuel L. Jackson. Na het introduceren van hun karakters en hun achtergrond, ontstaat er een soort road movie. De twee karakters leefden jaren in onmin met elkaar, maar komen er tijdens deze reis achter dat ze meer gemeen hebben dan ze dachten. De reden dat Soul Men een vrij matige film is geworden is duidelijk het script. Dit is niet al te best geschreven en op diverse momenten zelfs een rommeltje. De schrijvers lijken niet echt te weten welke kant ze op willen met het verhaal. Het resultaat is dan ook een vreemde afwisseling van diverse gebeurtenissen. Hoewel de film verkocht werd als een komedie, leiden deze gedeeltes juist het meeste af van het grote geheel. De komische scènes lijken alleen in het verhaal gestopt om de noemer komedie te mogen dragen. Bovendien zijn deze scènes ook niet echt grappig te noemen. Verder valt op dat er in Soul Men flink op los wordt gevloekt. In een film over muziek horen uiteraard muzikale scènes en deze zijn dan ook aanwezig. Echt knallen wordt het helaas nergens, iets dat geheel aan de regisseur te wijten valt. Hij doet hier namelijk vrij weinig mee. De optredens van de acteurs zijn verder voldoende, maar niemand weet echt iets van het rammelende script te maken. De laatste rol van Mac is zeker geen rol die nooit vergeten zal worden, maar echt slecht doet hij het nu ook weer niet. Samuel L. Jackson lijkt vooral zichzelf te spelen, een optreden dat mijlenver verwijderd ligt van zijn beste rollen. Een kort optreden is weggelegd voor soullegende Isaac Hayes, die net als Mac kort na het afronden van de film kwam te overlijden. Soul Men is dus vooral een prent geworden waarin deze twee mannen voor het laatst aan het werk gezien kunnen worden. Gaan we verder kijken dan zien we een matige komedie met een rammelend script. De film zal dan ook niet lang blijven hangen en Bernie Mac heeft genoeg werk achtergelaten dat hem meer recht doet.

Dutch Filmworks heeft Soul Men op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt een bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Komedie/Humor
Speelduur: 99 min
Verpakking: Amaray Blu-ray Disc keepcase
EAN: 8715664066966

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Zoals je mag verwachten van een recente film zoals deze, is de beeldkwaliteit dik in orde. Eigenlijk valt er vrij weinig aan te merken op de transfer. Het beeld oogt mooi scherp, het mate van detail is uitstekend. Alle kleine details, zoals haartjes in het gezicht of details op de kostuums, zijn goed zichtbaar. Ook is er genoeg diepte aanwezig, wat leidt tot een mooi HD plaatje. De kleuren zijn goed verzadigd en alle kleurschakeringen zijn goed waar te nemen. De huidtinten komen natuurlijk over. De donkere scènes zijn prima te volgen dankzij een goed schaduwdetail en contrast. Het aanwezige zwart oogt mooi diep. Beeldruis is licht aanwezig, maar niet genoeg om af te leiden. Ook is op enkele korte momenten enige edge enhancement zichtbaar, maar die blijven beperkt tot een minimum. Een mooi en natuurlijk ogend beeld dat prettig is om naar te kijken.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid van Soul Men staat in twee smaken op de schijf, namelijk een DTS-HD Master Audio 5.1 track (48 kHz/16 bit) en een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). Beide tracks zijn in de originele Engelse taal. Beide tracks concentreren zich op de voorste kanalen, aangezien de film vooral uit dialoog bestaat. De surrounds worden alleen gebruikt bij de muzikale scènes. Hier is dan in lichte mate de muziek te horen, dit om een soort ruimtelijk gevoel te creëren. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker. De muziek komt dus hoofdzakelijk uit de frontspeakers, waar een mooi breed stereogeluid te horen is. Het LFE kanaal is nagenoeg stil tijdens de gehele film, het aanwezige laag komt gewoon uit de frontspeakers. Het mag geen verrassing heten dat de DTS-HD track de betere is van de twee. Dit geluid klinkt veel natuurlijker en het niveau van detail is veel hoger. De muziek klinkt ook veel beter bij deze track en ook de dialogen zijn beter te volgen.

Na het opstarten van de schijf wordt direct begonnen met de film. Tijdens het afspelen is een pop-up menu op te roepen, waar de instellingen te maken zijn. Deze uitgave bevat geen extra’s en dat mag zeker gezien worden als een gemiste kans. De Amerikaanse uitgave van de film op Blu-ray Disc bevat wel enkele extra’s, zoals een audiocommentaar en twee tributes voor Bernie Mac en Isaac Hayes.

Floyd en Louis hebben jaren deel uitgemaakt van een succesvolle soulgroep, tot ze op een dag aan de kant werden gezet. De leadzanger ging namelijk liever solo en de twee mannen volgen beiden hun eigen pad. Jaren later komt hun oude leadzanger te overlijden, de perfecte kans om de groep nieuw leven in te blazen. De twee mannen zetten dan ook koers richting New York, maar moeten onderweg nog wel enkele zaken uit hun verleden oplossen. Soul Men is een matige komedie, die vooral bekend is komen te staan als de laatste film van Bernie Mac en Isaac Hayes. Het script is een rommeltje en de makers lijken niet te weten welke kant ze op willen met het verhaal. Deze BD-uitgave is goed verzorgd, met een goede beeld en geluidskwaliteit. Er zijn geen extra’s aanwezig, dit in tegenstelling tot de Amerikaanse uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.