Life Before Her Eyes, the

09-08-2009

6

Life Before Her Eyes, the (DVD)

De jonge Diana (Evan Rachel Wood) voelt zich niet echt thuis op school en maakt als tiener een moeilijke periode door. Gelukkig steunt haar beste vriendin Maureen (Eva Amurri) haar door dik en dun. Qua karakter kunnen de losbandige Diana en streng christelijke Maureen haast niet meer van elkaar verschillen, maar op de een of andere manier klikt het toch tussen de twee. Hun alledaagse problemen lijken plotseling triviaal wanneer ze de dood in de ogen kijken. Een klasgenoot schiet erop los in de school en weet Diana en Maureen te vinden in de badkamer. Hij geeft ze de keuze: één van hen mag blijven leven, wie zal het zijn? Vijftien jaar later worstelt de oudere Diana (Uma Thurman) nog steeds met deze gebeurtenissen. Ze heeft een schijnbaar perfect leven met haar intelligente man Paul (Brett Cullen) en engelachtige dochtertje Emma (Gabrielle Brennan). Maar nu het precies 15 jaar geleden is dat het drama plaatsvond, kan ze aan weinig anders meer denken. Haar grootste angst is dat haar dochter iets overkomt. Kan Diana leren leven met haar schuldgevoelens en angsten?

Regisseur Vadim Perelman verraste in 2003 vriend en vijand met zijn uitstekende regiedebuut House of Sand and Fog met in de hoofdrollen Sir Ben Kingsley en Jennifer Connelly. Hij liep toen al rond met het idee The Life Before Her Eyes te verfilmen, naar het boek van Laura Kasischke. Het zou echter nog vier jaar duren voordat deze film het levenslicht zag en nu kunnen we het eindresultaat op deze dubbel-DVD bewonderen. Net zoals in zijn vorige film geeft Perelman alle ruimte aan de acteurs en hun spel door zijn rustige, bijna serene manier van filmen. Prachtige composities en beelden van kleine details in de omgeving worden afgewisseld met knallend acteervuurwerk. Ditmaal is de structuur ook allesbehalve standaard. Er wordt veelvuldig geswitcht tussen de oude en de jonge Diana. Daarbinnen zien we de jonge Diana op het fatale moment tijdens de schietpartij en gedurende de periode daarvoor. De vriendschap tussen haar en Maureen wordt op deze manier uitgediept en ook de gevolgen van de tragedie in het latere leven van Diana, waarbij we langzaam toewerken naar de ontknoping in de toiletruimte. Je zou het misschien niet verwachten in een film als deze, maar het eind heeft een twist van formaat in petto die qua impact gerust vergeleken kan worden met die in The Sixth Sense. Tijdens de gehele film worden op ingenieuze wijze al kleine hints vrijgegeven die een gevoel teweegbrengen dat er iets niet klopt, maar alleen tijdens een herkijkbeurt zul je deze echt goed kunnen plaatsen. Het moet echter gezegd worden dat The Life Before Her Eyes ook gewerkt zou hebben zonder deze twist. Sterker nog, sommigen zullen zich er misschien enigszins door bekocht voelen. De grootste kracht van deze film zit namelijk niet in het verloop van het verhaal maar in de uitstekende acteerprestaties. Evan Rachel Wood laat weer eens zien tot de top van haar generatie te behoren. Ook is het mooi om Uma Thurman – niet de meest voor de hand liggende keuze voor deze rol – eens in een ander daglicht te zien. Eervolle vermeldingen zijn op zijn plaats voor Brett Cullen (die sommigen zullen kennen uit de TV-serie Lost) en de jonge John Magaro, die op ijzingwekkende en niet-stereotiepe wijze de schutter speelt. The Life Before Her Eyes is een voorbeeld van een film die gemakkelijk aan je voorbij kan gaan, dit zou echter zonde zijn als je houdt van een uitstekend geacteerd en emotioneel drama. De twist moet je liggen, maar ook als dit niet het geval is, valt er nog genoeg te genieten.

Speelduur: 86 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504073588

• Featurette
  • verwijderde scenes
  • Alternatief einde

The Life Before Her Eyes is op deze DVD op anamorfe wijze te aanschouwen in de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het beeld is werkelijk foutloos. Scherpte en detaillering zoeken de grenzen van het medium op. Nergens laat men een steekje vallen, ook in de donkere scènes houdt het schaduwdetail prima stand en is het zwartniveau eveneens dik in orde. De kleuren zijn in sommige scènes knallend en dan weer wat grauwer. Het contrast is redelijk hoog, maar niet onnatuurlijk. Grain, of enige andere vorm van artefacten ontbreken in het geheel, afgezien van soms wat lichte edge enhancement. Een nagenoeg perfecte presentatie. De film is verdeeld in 13 hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling is goed verzorgd en staat netjes onderin het beeld.

Er kan gekozen worden uit Engelse en Franse audio, beide in Dolby Digital 5.1 formaat (384kb/s). Ook is de Engelse audio beschikbaar in DTS 5.1 formaat (768kb/s). We hebben hier te maken met een film die voor het leeuwendeel uit dialogen bestaat. Deze worden altijd goed verstaanbaar weergegeven en blijven beperkt tot de middelste luidspreker. Er is geen sprake van veel actieve effecten, maar daar is dan ook geen aanleiding toe. De muziek van James Horner klinkt subtiel uit alle luidsprekers, maar treedt doorgaans niet op de voorgrond. Alleen tijdens de spaarzame momenten in de film waar er geschoten wordt, kom het geluid wat meer in actie. De DTS track klinkt zoals gewoonlijk hoorbaar helderder en meer gedefinieerd. Ook de schoten komen hier harder aan. Een meer dan adequate audiopresentatie.

De menu’s bestaan uit afbeeldingen voorzien van muziek uit de film. De meeste extra’s zijn op de tweede disk geplaatst. Alle worden hier besproken. Alle extra’s hebben Dolby Digital 2.0 geluid (192kb/s) en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling. De beeldformaten lopen uiteen. De vermelde speelduur op de cover is overigens foutief, de film duurt geen 98 minuten zoals vermeld maar slechts 86 minuten. Een verschil dat ook niet geheel te verklaren is door de 4% versnelling van de PAL-standaard.

DVD-1

Een verzameling trailers is op de eerste disk te vinden. Naast die van de hoofdfilm, van drie andere producties. Alle trailers worden weergegeven in anamorf breedbeeld van verschillende formaten.

DVD-2

Behind the scenes (54 min.)
Deze extra met een speelduur van bijna een uur, behandelt via verschillende hoofdstukken allerlei aspecten van de productie. Het begin over script en casting is een lange aaneenschakeling van lofbetuigingen over en weer. In de tweede helft wordt het wat interessanter. Er wordt diep ingegaan op aspecten als het ontwerpen en belichten van de sets. De beeldverhouding is 1.78:1 anamorf.

Deleted scenes (12 min.)
Een verzameling verwijderde scènes. Sommige behoorlijk kort en nietszeggend, anderen een stuk langer. Helaas is er geen commentaar beschikbaar omtrent het hoe en waarom. De beeldverhouding is 1.33:1 niet-anamorf.

Testimonies (12 min.)
Van een extra met de titel ‘getuigenissen’ zou je verwachten dat het gaat over schietpartijen (op scholen). Niets is echter minder waar, het betreft interviews met mensen die een bijna-dood ervaring hebben gehad, op eender welke manier. Het verband met de film is nogal ver gezocht en de manier waarop het fungeert als een pamflet voor het theïsme zal niet iedereen kunnen bekoren. De beeldverhouding is 1.33:1 niet-anamorf.

Alternate endings (13 min.)
Feitelijk betreft het hier één alternatief einde. Dit is niet fundamenteel anders, er zitten enkel verschillen in de montage. De eerste paar minuten kun je gerust overslaan, die zijn namelijk exact gelijk aan die in de uiteindelijke film. Ook hier is het beeld niet-anamorf en 1.33:1.

Diana heeft op jonge leeftijd van dichtbij meegemaakt hoe een schutter dood en verderf zaaide op haar middelbare school. Vijftien jaar later worstelt ze hier nog steeds dagelijks mee. Regisseur Vadim Perelman levert wederom een menselijk en emotioneel drama af, dat op stijlvolle wijze gefilmd is. De onorthodoxe vertelwijze en de twist aan het einde geven het geheel nog wat extra’s. Over extra’s gesproken, de titel ‘special double disc edition’ is wat overdreven, maar de making of is de moeite waard. Op technisch gebied is de DVD uitstekend verzorgd.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.