Nick and Norah’s Infinite Playlist

03-08-2009

5.9

Nick and Norah’s Infinite Playlist (Blu-ray)

Nick (Michael Cera) heeft het moeilijk. Drie weken geleden ging het uit met zijn vriendin maar hij is nog steeds gek op haar. Tijdens een avondje uit komt hij haar per ongeluk tegen en het blijkt dat ze alweer iemand anders heeft gevonden. Dit gaat Nick niet in de koude kleren zitten en hij besluit een poging te doen zijn ex jaloers te maken. Hij vraagt het hem onbekende meisje Norah (Kat Dennings) om voor 5 minuten zijn vriendin te spelen. Dit vormt de start van een bijzondere nacht die Nick en Norah samen in Manhattan doorbrengen. Ze zijn op zoek naar een legendarische band die ergens in de stad zou spelen en ook een dronken vriendin van Norah die spoorloos is geraakt. Ze krijgen hierbij hulp van de gay bandleden van Nick. De avontuurlijke uurtjes worden gekenmerkt door liefde, humor en vooral heel veel (live) muziek.

Het genre van de tienerkomedie verloopt meestal volgens een vaste formule. Een stramien dat al vele malen opnieuw is toegepast. Nick and Norah’s Infinite Playlist geeft hier een frisse draai aan, wellicht door de unieke kwaliteiten van het bronmateriaal, een boek van Rachel Cohn en David Levithan. De dialogen doen in ieder geval allerminst aan alsof ze afkomstig zijn uit de literatuur. Het cliché verhaal zonder verrassende wendingen wordt tot leven gebracht dankzij de leuke dialogen en de algehele ongedwongen sfeer die de film uitstraalt. De chemie tussen hoofdrolspelers Michael Cera en Kat Dennings is ook zonder meer aanwezig, beiden hebben bovendien een charmante, natuurlijke manier van acteren. De soundtrack mag ook sterk genoemd worden en is bovendien zeer gevarieerd. Het vormt feitelijk een personage op zich, zo een belangrijke rol spelend in het verhaal. Buiten de hoofdverhaallijn die het merendeel van de korte speelduur in beslag neemt, zijn er verscheidene bijpersonages. Helaas voegen de overdreven dronken, zoekgeraakte vriendin en de gezellige stereotype homojongens weinig toe aan het verhaal. De grappen rondom hen zijn nogal flauw, wat de vaart uit het verhaal haalt. Nick and Norah’s Infinite Playlist is geen zware kost, er wordt absoluut geen inspanning van je verwacht als kijker. Ook technisch is het allemaal wat vlakjes. Toch is het moeilijk om niet geboeid te raken door deze vrolijke film met echte personages. De setting (een nacht in Manhattan) en de jonge komedietalenten maken dat de film voorbij is voor je er erg in hebt. De kans is echter wel aanwezig dat je – net zoals de personages in de film – de volgende dag waarschijnlijk weinig meer van gebeurtenissen kunt herinneren.

Sony heeft Nick and Norah’s Infinite Playlist op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Onze recensie van de DVD is hier te lezen. Hieronder volgt een bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Komedie/Humor, Muziek, Muziekfilm, Romantiek
Speelduur: 89 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Italiaans, En vele andere
EAN: 8712609659924

• Music Video
  • Featurettes
  • Photo Album
  • Deleted & Alternate Scenes
  • BD Live
  • CineChat
  • Interactive Playlist
  • Telestrator Commentary

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Nick and Norah's Infinite Playlist is een film die zich voornamelijk in donkere omgevingen afspeelt. Vrijwel alle scènes zijn dan ook vrij donker van aard, maar de transfer weet zich goed staande te houden. Vooral op het gebied van contrast en schaduwdetail scoort het beeld goed. Alle scènes zijn dan ook goed te volgen. Het detail is prima, evenals de scherpte. Soms zijn er wat softe momenten aanwezig. Ook laat het beeld soms wat weinig diepte zien, maar veel is toe te schrijven aan de manier van filmen. Het kleurenpalet oogt natuurlijk. De film laat mooie, felle kleuren zien die goed verzadigd overkomen. Verder is het contrast voldoende, evenals het zwartniveau. Grain is continue aanwezig, maar leidt niet af. Verder zijn er geen artefacten zichtbaar. Een nette presentatie, die bovendien goed past bij de sfeer van de film.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De uitgave bevat meerdere audiotracks, maar de originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby TrueHD 5.1 formaat (16 bit/48 kHz) op de schijf. Voor een film als deze klinkt het geluid prima, maar verwacht geen knallend geluid met veel dynamiek. De track richt zich op de voorste kanalen, met slechts minimaal gebruik van de surrounds. Soms is hieruit wat lichte muziek te horen en omgevingsgeluiden. Het LFE kanaal is nagenoeg afwezig, vrijwel al het laag komt uit de frontspeakers. Deze laten een breed stereogeluid horen, met een goede scheiding van de kanalen. Dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. Het geluid klinkt mooi helder, beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Zoals gezegd voldoet het geluid voor een film zoals deze, maar echt dynamisch en ruimtelijk is de track niet te noemen. Het geluid bevat wel veel detail en de muziek klinkt prima.

Na het opstarten van de schijf kom je terecht in het hoofdmenu. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te selecteren. Tijdens het afspelen van de film is een pop-up menu op te roepen, waar je de optie hebt om terug te keren naar het hoofdmenu of de diverse instellingen direct te maken. Alle extra’s worden weergegeven met 480p beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Cinechat
Deze extra stelt kijkers in staat om tijdens het kijken van de film te chatten met andere gebruikers. Er kan met maximaal vier mensen tegelijk gechat worden. Ook is er een kort filmpje aanwezig waarin uitleg wordt gegeven over deze optie. Voor deze extra is wel een BD Profile 2.0 speler nodig met internetverbinding.

Nick & Norah’s Interactive Playlist
Hier worden diverse feitjes over de film op het scherm weergegeven tijdens het kijken. Ook is het mogelijk om muzieknummers die in de film te zien zijn, toe te voegen aan een playlist. Deze is dan apart te bekijken, maar ook door te mailen aan vrienden. Voor deze extra is een BD profile 2.0 speler nodig met internetverbinding.