Cadillac Records

02-08-2009

4.5

Cadillac Records (DVD)

Leonard Chess (Adrien Brody) is een joodse Poolse emigrant met weinig geld. Met het beetje geld dat hij heeft begint hij een nachtclub, die redelijk succesvol is. Muddy Waters (Jeffrey Wright) is een jonge bluesgitarist die ontdekt wordt door Alan Lomax, een beroemde folkorist. Waters vertrekt naar de grote stad en ontmoet daar de mondharmonicaspeler Little Walter (Columbus Short). Samen beginnen ze een bluesband, die een optreden heeft in de nachtclub van Leonard Chess. Het optreden verloopt niet vlekkeloos, maar Leonard is toch wel zo onder de indruk dat hij een plaat wil opnemen met Muddy Waters. Dat is het begin van Chess Records. Muddy Waters heeft veel succes en Chess Records groeit uit tot een gerenommeerd blueslabel waarbij Howlin\' Wolf (Eamonn Walker), Chuck Berry (Mos Def) en Etta James (Beyoncé Knowles) tot de artiesten behoren.

Cadillac Records vertelt het verhaal van Chess Records in een notendop. Oprichters en eigenaars van Chess Records waren de broers Leonard en Philip Chess, twee joodse Poolse emigranten. In de film draait het in z\'n geheel om Leonard, zijn broer Philip wordt niet eens genoemd. Er is wel een scène met Philip gedraaid, maar deze heeft de film niet gehaald. Met artiesten als Muddy Waters, Bo Diddley, Chuck Berry, Howlin\' Wolf en Etta James behoorde Chess Records tot de belangrijkste blueslabels van de jaren \'50 en \'60. De titel Cadillac Records is ontleend aan de wijze van betaling van de muzikanten. Leonard Chess betaalde z\'n muzikanten niet zo zeer met contant geld, maar met een nieuwe Cadillac. Als ze weer een grote hit hadden gescoord, stond er een nieuwe auto op ze te wachten.
Scenarioschrijfster/regisseuse Darnell Martin heeft veel research gedaan naar de feiten van deze film. Niet alles is even historisch correct, maar daar heeft ze haar reden voor. Haar originele scenario had meer originele feiten, maar dat was veel te lang om te verfilmen met het beschikbare budget. Daarom zijn er wat karakters en gebeurtenissen samengevoegd om een compacter en makkelijker verfilmbaar verhaal te hebben. Daarmee wordt de film ergens ook wel tekort gedaan. Nu is het tijdsverloop wat groot en komen er nog veel karakters in voor, waardoor ze niet allemaal even goed uitgediept worden. Muddy Waters en Leonard Chess krijgen voldoende aandacht, maar Little Walter en Howlin\' Wolf hadden wel wat meer diepgang kunnen krijgen. Maar de keuze van Darnell Martin is begrijpelijk, als je maar een beperkt budget en tijd tot je beschikking hebt.
Martin was in 1994 de eerste Afro-Amerikaanse vrouw die een speelfilm mocht maken voor een grote studio. Het duurde echter bijna vijftien jaar voordat ze weer een tweede grote speelfilm kon maken. In de tussentijd schreef ze scenario\'s en regisseerde ze afleveringen van televisieseries (Law & Order).
Een van de smaakmakers van de film is Beyoncé Knowles, die een gepassioneerde, gevoelige en behoorlijk aan de drugs verslaafde Etta James speelt. Beyoncé Knowles is ook de uitvoerend producent van de film en ze zingt ook nog eens alle nummers van Etta James zelf. Dat doen de overige artiesten trouwens ook, iedere acteur zingt op een zeer overtuigende manier de nummers van zijn of haar karakter. Cadillac Records is niet alleen een zeer muzikale film, maar het geeft ook een redelijk goed tijdsbeeld van de jaren \'50 en \'60 en dan met name hoe er met zwarte mensen omgegaan werd. Zij werden nog volop gediscrimineerd, zelfs door de (blanke) politiemensen. Maar de nadruk in de film ligt op de bluesmuziek en dat maakt Cadillac Records eigenlijk verplichte kost voor iedere bluesliefhebber. Er zit veel muziek in de film en de uitvoeringen zijn ook nog eens uitstekend. Vooral de uitvoeringen van Beyoncé Knowles als Etta James zijn erg mooi en soms ontroerend.

Sony heeft de film zowel uitgebracht op DVD als Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de DVD-versie. De bespreking van de Blu-ray Disc kun je hier lezen.

Genre: Drama, Muziekfilm
Jaar: 2008
Speelduur: 104 min
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Portugees, En vele andere
EAN: 8712609658279

• verwijderde scenes
  • Documentaires
  • Also Available

De DVD heeft een anamorfe weergave in het originele beeldformaat van 2.35:1. De kwaliteit van het beeld is uitstekend. Het heeft een mooi contrast, goed schaduwdetail en de kleuren passen goed bij het tijdsbeeld. De scherpte is goed, maar niet helemaal optimaal. Regelmatig is lichte filmgrain aanwezig. Verder valt er weinig op het beeld aan te merken.
De film is onderverdeeld in een nette 28 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te bereiken. De optionele ondertiteling staat met één regel in het beeldvlak geplaatst.

Er zijn drie talen beschikbaar op deze DVD, alle drie in een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) formaat. De originele taal van de film is Engels. Bij een film over muziek is geluid erg belangrijk en dat is op deze DVD prima in orde. De film heeft een mooi ruimtelijk geluidsbeeld waarbij ook regelmatig gebruik wordt gemaakt van alle beschikbare kanalen. Dialogen komen in z\'n geheel uit het centerkanaal. Soms liggen ze iets te nadrukkelijk op de voorgrond. Vooral het gemompel van Muddy Waters komt soms wat onnatuurlijk over. De muziek klinkt heel mooi, misschien wel té mooi voor de tijd waarin de film zich afspeelt. Blues staat bekend om z\'n puur- en rauwheid en in de film klinkt het behoorlijk gepolijst. Maar dat is dan ook eigenlijk het enige punt van kritiek.

De DVD heeft een geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat en een bluesy deuntje als achtergrondgeluid. Alle extra\'s zijn in 1.78:1 anamorf beeldformaat en hebben Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

Regisseuse/scenarioschrijfster Darnell Martin geeft haar commentaar bij de film. Het wordt al snel duidelijk dat ze heel veel weet van Muddy Waters en de overige muzikanten. Ze heeft erg veel research gedaan naar de achtergronden van de artiesten. Verder geeft ze veel achtergrondinformatie over de opnames en waarom bepaalde scènes zo gefilmd zijn.

Verwijderde scènes (5 min)
Vijf scènes die de film niet gehaald hebben, waarbij de vierde en vijfde bijna identiek zijn. Het geluid bevat alleen het originele setgeluid, zonder toevoegingen.
De scènes zijn in 2.35:1 niet anamorf beeldformaat.

Playing Chess: The Making of Cadillac Records (25 min)
Deze Making of is onder te verdelen in drie delen. Het begin gaat over de originele muzikanten, die model stonden voor deze film. Het tweede deel gaat over de acteurs die deze muzikanten spelen. Het derde deel gaat over de invloed die de film en het verhaal heeft op de cast en crew.

Once Upon a Blues: Cadillac Records by Design (15 min)
Een interessante documentaire over het ontwerp van de film. Zowel de art-director als de kostuumontwerpster hebben veel onderzoek gedaan om het tijdsbeeld van de jaren \'50 in Chicago zo goed mogelijk weer te geven. Vooral het gebruik van kleur vonden ze erg belangrijk. Volgens regisseuse Darnell Martin zijn ze daar beiden in geslaagd.

Leonord Chess begint z\'n eigen platenlabel, Chess Records. Een van zijn eerste artiesten is Muddy Waters en dat zorgt direct voor succes.
Cadillac Records is een mooie film die een beknopt, maar ook goed overzicht geeft van het platenlabel Chess Records en zijn belangrijkste muzikanten. Opvallend is dat alle acteurs de liedjes helemaal zelf zingen. En dat gaat ze goed af. De DVD is prima verzorgd met een goede beeld- en geluidskwaliteit. Daarnaast bevat de DVD een aantal extra\'s die een goed beeld geven achter de schermen. Daardoor is deze DVD aan te bevelen voor alle muziekfans en voor bluesliefhebbers in het bijzonder.