Spirit, The

31-07-2009

3.7

Spirit, The (Blu-ray)

De straten van Central City worden onveilig gemaakt door diverse schurken en mensen met kwade bedoelingen. Gelukkig is daar The Spirit (Gabriel Macht), een voormalig politieagent, teruggekeerd uit de dood. Nu is hij een superheld, die samen met de politie het gespuis achter de tralies wil krijgen. Zijn aartsvijand is de boosaardige The Octopus (Samuel L. Jackson). Deze misdadiger is maar op één ding uit: totale macht. Hij is op zoek naar het bloed van Hercules, iets dat hem onsterfelijk zal maken. Ook wil hij Central City vernietigen en al haar bewoners mee de afgrond in nemen. The Spirit moet alles op alles zetten om The Octopus tegen te houden. Dit kost hem al zijn energie, maar in de tussentijd komt hij steeds meer te weten over zijn eigen lot en zijn verleden als mens.

We zullen maar gelijk met de deur in huis vallen, The Spirit is geen goede film. De prent probeert een graantje mee te pikken van het succes van Sin City, maar komt qua kwaliteit niet eens in de buurt. De twee films hebben echter wel enkele overeenkomsten. De eerste hiervan is Frank Miller, schrijver van de graphic novels waarop Sin City gebaseerd is en mederegisseur van de film. Hij is deze keer alleen verantwoordelijk voor de regie, iets dat duidelijk is terug te zien aan de manier van filmen. Ook The Spirit is geheel opgenomen voor een green-screen. De gebruikte stijl komt naadloos overeen, zelfs zoveel dat de twee films moeiteloos in dezelfde wereld zouden kunnen afspelen. Het beeld is wederom nagenoeg zwart-wit, met slechts enkele zaken in kleur. Zo wordt de stropdas van de titelheld altijd in fel rood weergegeven, geheel in de stijl van een comicbook. Met het uiterlijk zit het dus wel goed en de beelden zijn soms een genot voor het oog. Maar met alleen een goed uiterlijk maak je nog geen goede film, iets dat pijnlijk duidelijk wordt als we gaan kijken naar het verhaal. Dit is namelijk erg matig geschreven en soms zit je als kijker met verbazing naar het scherm te kijken. Het script is gebaseerd op de strip van Will Eisner, een legendarisch figuur in de wereld van de comicbooks. Frank Miller heeft zelf het script geschreven, maar levert zoals gezegd geen goed werk. Logica is iets dat je niet zult vinden in deze film, maar met een verhaal als dit hoeft dat niet eens een probleem te zijn. Hier is dat helaas wel het geval. De combinatie van film-noir en komedie werkt niet en diverse scènes lijken totaal geen nut te hebben. Waarom lopen de karakters van Samuel L. Jackson en Scarlett Johansson ineens rond als Nazi’s? Voor het verhaal heeft het in ieder geval totaal geen nut. Zo bevat de prent wel meer momenten die je doen afvragen waar je naar aan het kijken bent. Verder zijn ook de dialogen van een dramatisch niveau en ontbreekt elke spanning. Op geen enkel moment heb je als kijker het idee dat de titelheld in problemen zal komen, waarmee ook het einde compleet voorspelbaar is. De optredens van de acteurs zijn tenslotte ook niet om over naar huis te schrijven. Hoofdrolspeler Gabriel Macht zet een matige rol neer, waarin hij op geen enkel moment weet te overtuigen. Samuel L. Jackson lijkt veel lol te hebben, maar zet The Octopus zo over the top neer dat het bijna lachwekkend wordt. Verder lopen er nog enkele actrices rond, die allemaal een lust voor het oog zijn. Dit lijkt helaas ook de enige reden dat ze in de film te zien zijn, want echt veel toevoegen doen ze niet. Vooral de rol van Scarlett Johansson lijkt weinig toe te voegen, behalve het laten zien van een fraai decolleté.

Samenvattend kunnen we zeggen dat The Spirit een erg matige film is geworden. Het uiterlijk is top, maar het verhaal zo slecht en voorspelbaar dat het afkijken van de prent een hele opgave wordt.

Sony heeft The Spirit op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder de bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Misdaad
Speelduur: 102 min
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • Dolby TrueHD 5.1 - Duits
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
EAN: 8712609661668

• Alternate ending
  • BD Live
  • History Repeats
  • Miller On Miller
  • Green World

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Zoals gezegd is The Spirit een film die het moet hebben van zijn uiterlijk. Gelukkig is de transfer van deze Blu-ray Disc erg goed en komt de visuele stijl fraai over op je thuisbioscoop. De film is opgenomen met HD camera’s, wat duidelijk is terug te zien aan het beeld. De transfer oogt zeer fraai en het woord perfect komt al snel om de hoek kijken. Er is namelijk niets dat valt te beschrijven als minder goed. Het beeld is op sommige momenten zelfs té goed. Kijk maar eens naar screenshot 4, waar wel heel erg duidelijk te zien is dat de bakkebaarden van Samuel L. Jackson op zijn gezicht zijn geplakt. Het detail is dan ook voortreffelijk, iets dat ook opgaat voor de scherpte. Het beeld bevat veel diepte, ondanks het doorgaans donkere beeld. De transfer heeft geen enkele moeite met het weergeven van deze donkere beelden, mede door het perfecte schaduwdetail. Elk klein detail is zichtbaar in de vele donkere hoeken en gaten van Central City. Het beeld bevat erg veel zwart en het zwartniveau is ook van referentieniveau. Veel kleuren zijn er niet in de film, maar degene die wel aanwezig zijn, ogen goed verzadigd en geven goed de comicbooksfeer van de film weer. Het ontbreken van artefacten zorgt er tenslotte voor dat wij deze transfer, in tegenstelling tot de film, kunnen bestempelen als demomateriaal.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelse soundtrack staat in Dolby TrueHD formaat (48kHz, 16 bit) op de schijf. In tegenstelling tot de Amerikaanse en Engelse uitgaven moeten wij het doen met 5.1 kanalen, waar die uitgaven een 7.1 soundtrack mee hebben gekregen. Hier missen we dus de twee extra achterkanalen, iets dat bij een film als deze zeker een gemis kan zijn. De aanwezige track klinkt echter uitstekend en veel reden tot klagen is er verder niet. Het geluid klinkt erg dynamisch, met veel gebruik van alle aanwezige kanalen. De surrounds worden eigenlijk continue bij het geheel betrokken. Bij de rustige momenten voor het weergeven van omgevingsgeluiden en bij de momenten met meer actie voor het weergeven van effecten. Het geluid is verder natuurlijk gemixt, de verdeling over de kanalen klinkt uitstekend. Zo komen de dialogen doorgaans uit de centerspeaker, maar kunnen ze ook uit één van de andere speakers komen. Dit in overeenstemming met met de locatie van de personen in de film. Het niveau van detail is prima, elk klein geluidje is goed te horen. Ook de dialogen zijn goed te volgen, ze sneeuwen niet onder tussen al het andere geluid. Het LFE kanaal laat een mooi diep laag horen, dat op de juiste momenten het geheel ondersteunt. Een prima track die goed past bij de sfeer van de film.

Na het opstarten van de schijf kom je terecht in het hoofdmenu. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te selecteren. Tijdens het afspelen van de film is een pop-up menu op te roepen, waar je de optie hebt om terug te keren naar het hoofdmenu of de diverse instellingen direct te maken. Alle extra’s worden weergegeven in High Definition, te weten 1080p beeld. Het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Regisseur en schrijver van het script Frank Miller levert commentaar tijdens de film, samen met producent Deborah Del Prete. Het duo vertelt van alles over het maken van de film, waaronder het opnemen voor een green-screen en de vertaling van de comic naar het grote scherm. Er vallen enkele stiltes en de gegeven informatie is wisselend van niveau. Soms wordt het allemaal heel technisch, een andere keer gaan ze echt diep in op het verhaal.

History Repeats (15 min.)

De makers van de film gaan in op de carrière van Will Eisner en zijn werk voor The Spirit in het bijzonder. Het is duidelijk dat Miller en zijn collega’s fan zijn van het werk van Eisner.

Miller On Miller (15 min.)

Hier mag de regisseur praten over zichzelf, als zijn eigen carriere en invloeden aan bod komen. Zijn passie voor tekenen en het maken van comics komt aan bod en uiteraard zijn werk voor de hier besproken film.

Green World (22 min.)

Een interessante featurette waarin kort wordt ingegaan op het werk met green-screens. Ook komt de carrière van Will Eisner weer aan bod en zijn unieke beleving van de wereld van The Spirit.

Alternate Storyboard Ending (2 min.)

Een alternatief einde van de film, vormgegeven met geanimeerde storyboards van de hand van Frank Miller. Gabriel Macht en Samuel L. Jackson verzorgen de voice-over.

Hier zijn enkele trailers te bekijken, waaronder een Blu-ray Disc promotietrailer en trailers van Terminator: Salvation en Angels vs Demons.

BD Live

Optie waarvoor je een BD Profile 2.0 speler nodig hebt met internetverbinding. Na het selecteren van deze optie wordt je naar een Sony pagina gebracht waar trailers te bekijken zijn van andere titels op Blu-ray Disc. Ten tijde van deze recensie waren er geen filmgerelateerde extra’s te bekijken of te downloaden van deze pagina.

The Spirit vertelt het verhaal van een voormalig politieagent die komt te overlijden. Hij komt echter terug uit de dood als een onoverwinnelijke superheld. Samen met de politie gaat hij de strijd aan met de misdaad in de stad, in het bijzonder The Octopus. Deze misdadiger heeft slechte plannen met de stad en wil zichzelf graag kronen tot een god. Dit gegeven klinkt best interessant, maar de uitwerking laat helaas te wensen over. Het script rammelt aan alle kanten, met onlogische en vergezochte plotwendingen, slechte dialogen en enkele belachelijke momenten. Alleen het uiterlijk is goed verzorgd, maar dit alleen maakt geen goede film. De Blu-ray Disc heeft een zeer goede beeldkwaliteit, die we kunnen bestempelen als referentiemateriaal. Ook het geluid is dik in orde. Qua extra’s valt de uitgave een beetje tegen, hier had duidelijk meer ingezeten.