Women, The

27-07-2009

3.8

Women, The (DVD)

Mary Haines (Meg Ryan) en Sylvie Fowler (Annette Bening) zijn hartsvriendinnen sinds hun schooltijd al hebben ze nu inmiddels hele verschillende levens. Mary ontwerpt part-time kleding voor het bedrijf van haar vader. Ze is moeder en echtgenote en probeert haar sociale verplichtingen na te komen zoals ze dat van haar eigen moeder heeft geleerd. Sylvie is een overtuigd vrijgezel en hoofdredactrice van een groot modeblad. De levens en vriendschappen van de twee vriendinnen krijgen heel wat te verduren als Mary\'s man een affaire blijkt te hebben met een parfumverkoopster (Eva Mendes). Kan Mary net als haar moeder voor haar, deze affaire door de vingers zien of heeft zij een andere, modernere manier om hiermee om te gaan? En kan Sylvie haar eigen ambities combineren met haar vriendschap met Mary?

The Women is gebaseerd op het toneelstuk \"The Women\" van Clare Boothe Luce’s (1936) en is eerder verfilmd in 1939 door George Cukor. De hoofdrollen werden toen gespeeld door Norma Shearer, Joan Crawford, Rosalind Russell, Mary Boland en Joan Fontaine. Kreeg die originele verfilming over het algemeen goede kritieken, deze nieuwe verfilming is toch wat minder interessant. The Women is het regiedebuut van scenarioschrijfster Diana English, die eerder onder andere het scenario schreef voor de serie Murphy Brown. De hoofdrollen worden vertolkt door Meg Ryan (Mary Haines), vooral bekend van romantische komedies zoals Kate & Leopold (2001), You\'ve Got Mail (1998) en Addicted to Love (1997) en Annette Bening (Sylvie Fowler). Zij is onder meer bekend van Being Julia (2004) American Beauty (1999) en Regarding Henry (1991). Debra Messing speelt Edi, Jada Pinkett Smith speelt Alex en Eva Mendes speelt de verleidelijke parfumverkoopster Chrystal Allen. Er is ook nog een korte maar krachtige bijrol voor Bette Midler.
De film heet niet voor niets The Women; er komt geen enkele man in voor. Ze zijn wel aanwezig in de verhalen en hebben grote invloed in het leven van de hoofdpersonen, als man of als baas. Het thema van de film is: wat doe je als je man vreemd gaat en in hoeverre kies je als vrouw voor een eigen leven en carrière. En hoe combineer je dat met moederschap, getrouwd zijn en vooral met vriendschappen. The Women heeft daar duidelijke ideeën over, maar brengt die op een nogal clichématige manier. Meg Ryan speelt haar eigen, jongensachtige zelf en overtuigt daarin niet helemaal in de rol van Mary, een karakter waar toch meer in zit dan de gebruikelijke types in de romantische komedies. Sylvie (Annette Bening) en Edie (Debra Messing) zijn wel heel overtuigend in hun rol. Vooral de vriendschap onderling komt erg onder druk te staan als Sylvie moet kiezen tussen vriendschap en carrière. Het is binnen het thema van vreemdgaande mannen niet een bijster origineel verhaal, erg Amerikaans en met een happy end. Maar voor de liefhebbers van een romantische komedie en met de toch nogal vernieuwende en gedurfde inbreng van het thema vriendschap en verraad is het de moeite waard en is het in elk geval aardig vermaak. De film oogt wat gezapig, wat gezien het thema toch jammer is. Er had zeker wat de hoofdrol van Meg Ryan betreft meer in gezeten.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2008
Speelduur: 109 min
EAN: 5051888030707

• verwijderde scenes
  • Achter de schermen
  • Interview met cast en regisseur

De DVD heeft een beeldformaat van 1.85:1 (anamorf), wat overeen komt met het originele beeldformaat. Het beeld oogt heel onrustig, wat wordt veroorzaakt door talloze kleine compressiefoutjes die continue in de achtergrond aanwezig zijn. Een beetje eigenaardig, want de gemiddelde bitrate is vrij hoog. De compressiefoutjes hebben ook hun invloed op de scherpte. Het ziet er de hele film door vrij wollig uit, het is nooit echt gestoken scherp. Het contrast en kleurgebruik zijn dik in orde. Schaduwdetail had beter gekund, wat ook weer aan de compressiefoutjes toe te schrijven is. Het beeld is ook niet vrij van filmgrain, hoewel het slechts in geringe mate aanwezig is. Onder de streep blijft er een vrij matige beeldtransfer over. De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is goed verzorgd en staat mooi onder in beeld geplaatst.

Op de DVD staan een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een DTS 5.1 (754 kb/s) geluidstrack. Met het geluid is weinig mis. Het is een dialoogfilm en het geluid concentreert zich dan ook vooral op de voorste kanalen. Dialogen komen voornamelijk uit het middenkanaal, maar een enkele keer (bij split-screen beeld) ook uit de frontkanalen. Ze klinken verder heel naturel en zijn goed te volgen. De surroundkanalen worden gebruikt voor atmosferen en muziek, zij het dat het vrij zacht in de mix staat. Het LFE-kanaal komt in het spel nauwelijks voor. Er is niet zoveel verschil tussen het DTS en het DD5.1 geluid. Het DTS klinkt nét iets gedetaileerder, maar het verschil is minimaal. Het is niet echt de meest opzienbarende geluidstrack, maar wat er voorgeschoteld wordt klinkt prima.

De DVD heeft een mooi gemaakt menu in 1.78:1 beeldformaat met een fragment van de filmmuziek als achtergrondgeluid. Alle extra\'s hebben Nederlandse ondertiteling.

Trailer (2½ min)
De bioscooptrailer van de film. Het valt op dat de kleuren veel verzadigder zijn dan in de film zelf.
Het beeldformaat is 1.85:1 anamorf.

Verwijderde scènes (6½ min)
Twee scènes die de film niet gehaald hebben, waarvan de tweede bijna vijf minuten duurt. Er zit geen begeleidend commentaar of informatie bij. Het beeldformaat is 1.85:1 letterboxed.

Interviews met cast en regisseur (50 min)
Van de zes hoofdrolspeelsters zijn korte interviews aanwezig, plus een interview met regisseuse Diane English. Ze zijn opgenomen aan het eind van de draaiperiode. Het zijn vrij standaard interviews, waarin de vragen zijn weggeknipt en de betrokkenen praten over de film, hoe geweldig het was om met elkaar te werken. Het interview met Debra Messing is het meest interessant, omdat zij het meest persoonlijke verhaal vertelt.
Het beeldformaat is 1.78:1 anamorf.

Achter de schermen (13 min)
Een verzameling losse beelden van de set, zonder begeleidend commentaar. Sommige opnames duren slechts een enkele seconde. Opvallend is dat het beeld en geluid helemaal niet synchroon lopen.
Het beeldformaat is 1.78:1 anamorf.

Mary en Sylvie zijn al jaren hartsvriendinnen. Die vriendschap staat onder druk als Sylvie er achter komt dat Mary\'s man een affaire heeft met een andere vrouw.
The Women is een nieuwe verfilming van een oud toneelstuk. In 1939 is dit toneelstuk al eens eerder verfilmd en beter dan deze nieuwe versie van debuterend regisseuse Diane English. Het is allemaal net iets te overdreven en vaak net niet grappig genoeg. De beeldkwaliteit van deze DVD is vrij matig, het geluid is prima in orde. Er zijn een aantal extra\'s te vinden op deze DVD, die echter vrij standaard zijn.