Quincy Jones: The 75th Birthday Celebration – Live At Montreux 2008

22-07-2009

6

Quincy Jones: The 75th Birthday Celebration – Live At Montreux 2008 (Blu-ray)

Ter gelegenheid van de 75e verjaardag van componist en producent Quincy Jones werd in Montreux, tijdens het jaarlijkse Jazz festival, een hommage gebracht aan zijn werk. Een keur van artiesten kwamen langs om Jones te eren en enkele bekende werken van hem ten gehore te brengen. De tracklisting van het concert ziet er als volgt uit:

01. Introduction By Claude Nobs
02. The Good, The Bad And The Ugly
03. Let The Good Times Roll
04. Makin’ Whoopee
05. Moody’s Mood
06. The Television Song
07. Honeysuckle Rose
08. Shiny Stockings
09. I’m Gonna Move To The Outskirts Of Town / In The Heat of The Night
10. If I Ever Lose This Heaven
11. Midnight Sun
12. One Mint Julep
13. Goin’ To Chicago Blues
14. My Ship / Summertime
15. Smoke Gets In Your Eyes
16. Almost Like Being In Love
17. Miss Celie’s Blues (Sister)
18. What’s Going On
19. Eyes Of Love / Bluesette
20. Walking In Space
21. Strawberry Letter 23
22. How Do You Keep The Music Playing
23. The Dude
24. Billie Jean
25. Wall Of Sound
26. Mama Aifambeni
27. State of Independence
28. Everything Must Change
29. Cool Joe, Mean Joe (Killer Joe)
30. Ai No Corrida
31. Stuff Like That

Quincy Jones is een Amerikaanse producer, componist, arrangeur en dirigent. Hij is bij het grote publiek vooral bekend van zijn werk met Michael Jackson, maar hij heeft nog veel meer werk op zijn C.V. staan. Zo werkte hij samen met Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, Ray Charles en Donna Summer. Ook voorzag hij diverse films van muziek, waaronder The Color Purple, The Getaway en The Italian Job. Het bekendst is hij toch nog altijd van zijn werk met Michael Jackson met wie hij drie albums opnam, namelijk Off The Wall (1979), Thriller (1982) en Bad (1987).
Op 14 maart bereikte Jones de respectabele leeftijd van 75 jaar, een goede gelegenheid voor een tributeconcert. Zo dacht Claude Nobs, oprichter van het prestigieuze Montreux Jazz Festival, er ook over. Op 14 juli 2008 was het festival het toneel van deze hommage aan Quincy Jones. Een reeks aan bekende en minder bekende artiesten werkten vrijwillig mee om de man te eren met wie zij eens hadden samengewerkt of bewonderden. Zo zien we onder andere mensen als Petula Clark, Herbie Hancock, Al Jarreau, Chaka Khan, James Morrison, Nana Mouskouri en Toots Thielemans voorbij komen. Het concert is muzikaal van een prima niveau, iets dat is ook niet zo verwonderlijk is, aangezien niet de minste namen aan het optreden deelnamen. Toch moet je wel een fan zijn van Jones om deze Blu-ray Disc echt te kunnen waarderen. Reden hiervan is dat slechts enkele bekende nummers voorbij komen en het grootste gedeelte bij de meeste mensen onbekend zal zijn. Zo worden onder andere What’s Going On van Marvin Gaye, Billie Jean van Michael Jackson (helaas slechts in een heel korte uitvoering) en State Of Independence van Donna Summer ten gehore gebracht. Dit zijn eigenlijk gelijk de bekendste muziekstukken die we voorgeschoteld krijgen. De rest is dus wat minder bekend en bestaat voornamelijk uit eigen werk van Jones en uit stukken die hij schreef voor films. Eén van de hoogtepunten van de show is ongetwijfeld het optreden van Naturally 7, een groep van zeven mannen die a cappella hun muziek ten gehore brengen. Door middel van beat-boxing en het voortbrengen van geluid maken zij muziek. Op deze wijze brengen ze twee nummers ten gehore: Wall of Sound en de eerder genoemde korte uitvoering van Billie Jean. Hier komen dus geen instrumenten aan te pas, maar als je dit niet zou weten, zou je denken dat er een heel orkest aan het werk is. Heel bijzonder om te zien.
De 75e verjaardag van Quincy Jones is een muzikaal geslaagd optreden. De uitgave is zoals gezegd dus voornamelijk bestemd voor fans van Jones. Ook mensen die gewoon muziekfan zijn zullen de uitgave wel kunnen waarderen. Alle nummers worden namelijk gebracht door muzikanten die hun vak goed verstaan en het geboden spel en zang zijn van hoge kwaliteit.

Quincy Jones: The 75th Birthday Celebration – Live At Montreux 2008 is door PIAS alleen uitgebracht op Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van deze uitgave.

Regisseur

-

Acteurs

Genre: Concert, Muziek
Jaar: 2009
Speelduur: 156 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS-HD MA 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Uitgever: Eagle Vision
EAN: 5051300503475

• Thank Q.

Het concert is in high definition (HD) breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze Blu-ray Disc uitgave. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1080/60i, dus 1080 beeldlijnen interlaced met een beeldfrequentie van 60 Hz. Het beeld bestaat uit 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H264/MPEG-4 AVC codec.

De kwaliteit van het beeld van deze uitgave is uitstekend te noemen. Vaak laten concerten een wat donker beeld zien met weinig diepte, maar niet in dit geval. Het beeld is ten eerste zeer scherp te noemen en laat ten tweede veel diepte zien. Vooral close-ups zien er erg goed uit en elk lijntje op de gezichten van de betrokkenen is duidelijk zichtbaar. Ook de wijde shots laten een prima beeld zien en wat helpt is dat de ruimte waarin het optreden zich afspeelt goed verlicht is. Hierdoor vallen details in de achtergrond goed op en zijn alle muzikanten op het podium goed zichtbaar. Ook ontbreken snel bewegende beelden, zoals we die vaker zien bij concerten. De muziek op de uitgave leent zich hier minder voor en de makers van de show hebben zich goed weten in te houden. De aanwezige kleuren ogen mooi diep en laten een goede verzadiging zien. Ook zwartniveau en schaduwdetail zien er goed uit, evenals het contrast. Het beeld is vrijwel geheel vrij van artefacten, alleen lichte beeldruis is zichtbaar op enkele momenten. Een uitstekende transfer dus en een genot om naar te kijken.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het concert is te bekijken met drie audiotracks, namelijk een DTS-HD Master Audio 5.1 track (16 bit/48kHz), een standaard Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een PCM 2.0 stereotrack (24bit/48kHz). De beste track van de drie is zonder verrassing de DTS-HD Master Audio track. Het geluid is hier zeer rijk aan detail en de kleinste geluidjes van de instrumenten zijn goed te horen. Het geluid van de instrumenten is gelijkmatig verdeeld over alle kanalen. Veel mensen geven de voorkeur aan een meer natuurlijke verdeling, met zang en muziek uit de voorste kanalen en geluid van het publiek uit de achterste. Hier is dus gekozen voor een andere aanpak en het is een kwestie van smaak of dit zal bevallen. De aanwezige zang komt wel netjes uit de centerspeaker en klinkt mooi helder en is duidelijk te volgen. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel met een goed gedoseerd laag. De drums en de basgitaar klinken nu extra aanwezig, maar gelukkig niet in overheersende mate. De Dolby Digital track laat een zelfde verdeling horen over de kanalen, maar komt qua detail en aanwezig laag tekort ten opzichte van de DTS-HD track. De PCM stereotrack laat op zijn beurt weer meer detail horen dan de Dolby Digital track, maar mist de ruimtelijkheid van de twee vorige tracks. Het geluid klinkt echter ruim voldoende en is een aanrader voor mensen die niet houden van het feit dat de instrumenten uit alle kanalen te horen zijn. Voor elk wat wils dus op deze uitgave en bovendien nog in goed kwaliteit ook.

De schijf laat na het opstarten een hoofdmenu zien, waar je keuzes kan maken met betrekking tot het geluid. Ook is hier een songindex aanwezig en de enige aanwezige extra. Tijdens kijken van het optreden is een pop-up menu op te roepen, waar dezelfde instellingen te vinden zijn.

Thank Q. (26 min.)
Deze featurette geeft ons een kijkje achter de schermen bij het optreden en laat de voorbereidingen zien. We zien onder andere Claude Nobs vertellen wat hem inspireerde om dit optreden te organiseren en we zien de artiesten oefenen en backstage vertellen wat ze vinden van Quincy Jones. Het beeld is 1.78:1, 1080i en het geluid is PCM 2.0 (24bit/48kHz).

Op deze uitgave is een concert te vinden dat gegeven werd tijdens het Montreux Jazz Festival van 2008 ten ere van de 75e verjaardag van Quincy Jones. Deze veel geprezen en onderscheiden producent en arrangeur heeft een lange carrière achter de rug in diverse takken van de muziekwereld. Met dit optreden kijken we terug op zijn carrière en diverse artiesten geven acte de presence. Muzikaal is het optreden van hoge kwaliteit, niet vreemd gezien de vele topartiesten die te zien zijn. Vanwege de muziek die ten gehore wordt gebracht is de uitgave echter wel het meest geschikt voor fans van Jones. De Blu-ray Disc is goed verzorgd met een uitstekende beeldkwaliteit. Ook het geluid is dik in orde en voor ieders smaak is er een audiotrack aanwezig. Er is één extra aanwezig, namelijk een blik achter de schermen tijdens het optreden en de voorbereidingen hierop.