Nights in Rodanthe

06-07-2009

4.8

Nights in Rodanthe (DVD)

Adrienne Willis (Diane Lane) maakt een moeilijke tijd door. Ze overweegt om van haar man te scheiden, maar dit zal natuurlijk gevolgen hebben voor haarzelf en voor haar tienerdochter. Deze helpt al niet erg mee door zich erg opstandig te gedragen en elke beslissing van Adrienne te betwisten. Om haar hoofd leeg te maken en even te ontspannen vertrekt ze voor een tijdje naar het pittoreske kustplaatsje Rodanthe. Een vriendin van haar verhuurt daar kamers en ze heeft Adrienne gevraagd om het fort een tijdje te bewaken. Kort nadat Adrienne arriveert, komt er een gast, een zekere dokter genaamd Paul Flanner (Richard Gere). Eveneens een persoon die op een moeilijk moment in zijn leven verkeert en rust hoopt te vinden in Rodanthe. Aanvankelijk gedragen de twee zich wat afstandelijk tegenover elkaar omdat ze genoeg dingen aan hun hoofd hebben. Maar na een tijdje vinden ze elkaar en ontwikkelt zich een onvervalste romance. Ondertussen bereikt een forse storm het plaatsje en kunnen ze nergens heen. Wanneer Adrienne eindelijk weer eens echt gelukkig is met Paul slaat het noodlot toe. Hoe kan ze deze tegenslag opvangen?

Sommige schrijvers zien veel van hun boeken verfilmd worden en Nicholas Sparks is daar een van. In 2002 en 2004 vonden respectievelijk A Walk to Remember en The Notebook hun weg naar het grote doek. Dit is waarschijnlijk ook het element in deze productie dat sterren als Diane Lane en Richard Gere aantrok, want de CV’s van regisseur en scriptschrijvers zijn weinig indrukwekkend. Romantiek wordt veelvuldig gecombineerd met het komedie genre, maar niets van dat in deze film. Het is klassieke romantiek met een flinke scheut (melo)drama dat deze film typeert. Wat Nights in Rodanthe zeker siert is de rustige opbouw. Dit is een mooie manier om aan te geven hoe beide hoofdpersonages proberen te onthaasten. Het zorgt er bovendien voor dat deze karakters goed gedefinieerd worden. De solide prestaties van Lane en Gere en de chemie tussen beiden zijn hier ook zeker debet aan. Veel van de bijrollen en zijplotjes blijven helaas wat onuitgewerkt met als gevolg dat ze de aandacht onnodig afleiden van het hart van de film. Verhaaltechnisch slaat Nights in Rodanthe in de laatste akte volledig de verkeerde toon aan. Een dramatische gebeurtenis – die ik omwille van spoilergevoeligheid hier niet zal omschrijven – voltrekt zich zeer plotseling. Het riekt echter bijna naar effectbejag; een goedkope truc om wat emotie los te krijgen bij de kijker. Het is bewonderenswaardig dat op deze manier wordt afgeweken van het vaste stramien van dit soort genrefilms, maar de uitwerking is niet geslaagd. Beter geslaagd is het prachtige huis in Rodanthe, dat bijna een personage op zichzelf vormt. Eenieder zou hier wel in willen wonen of er tenminste een vakantieperiode willen doorbrengen. Met de vele uitbouwen, ramen en ongebruikelijke vormen doet het nog het meeste denken aan het huis van de familie Weasley uit de Harry Potter films. Het interieur is al even gedetailleerd en geeft de indruk dat er echt in het huis geleefd wordt. Ondanks het solide acteerwerk en de rustieke sfeer, laat de film je toch achter met een teleurgesteld gevoel. Desalniettemin is het – zeker voor genreliefhebbers – een romantische film die je samen met je wederhelft een leuke avond kan bezorgen.

Genre: Drama, Romantiek
Speelduur: 93 min
Ondertiteling: Duits, Nederlands, Spaans, En vele andere
EAN: 5051888030288

• verwijderde scenes

De originele beeldverhouding van 2.35:1 is behouden gebleven in de anamorfe transfer op deze DVD-uitgave. De scherpte en mate van detail behoren tot de hogere klasse binnen de mogelijkheden van standaard definitie. De transfer oogt rustig en kleuren en contrast zijn mooi natuurlijk. Wel is er enig verschil tussen de scènes die zich buiten afspelen en de interieurstukken. Eerstgenoemde fragmenten laten het beste van het beeld zien. Er is geen sprake van enige ongerechtigheden. Als er dan toch een puntje van kritiek moet zijn dan ligt dat in het zwartniveau, dat soms enigszins dichtslibt.
Nights in Rodanthe is verdeeld in 25 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling is prettig leesbaar en staat strak onderin het actieve beeld.

De Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) audiotrack in de originele Engelse taal heeft een sterke nadruk op de voorste speakers. Niet zo verwonderlijk gezien de aard van de film. De brede stereospreiding ondersteunt voldoende en dialogen zijn van goed volume en prima te verstaan. Eventjes gaat de track helemaal los, namelijk tijdens de storm tijdens een van nachten waar de titel van Nights in Rodanthe naar verwijst. Er is even sprake van een flink volume en een mooi surroundbeeld met diep laag. Al met al een prima track voor deze film.

De DVD zit verpakt in een gewone keepcase. Er is één extra te vinden op de disk.

Lost in the Hurricane (8 min.)
Een handjevol verwijderde scènes in matige beeldkwaliteit. Het gewone geluid is niet beschikbaar, de enige audio is dat van het commentaar van de regisseur met wat muziek op de achtergrond. Deze overpeinzingen zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Adrienne wil even helemaal weg. Om haar persoonlijke problemen te kunnen verwerken past ze op het prachtige strandhuis van een vriendin van haar. Daar ontmoet ze de charmante dokter Paul. Tussen beiden bloeit er al snel iets op, maar dan slaat het noodlot toe. Dit romantisch drama begint nog best aardig, dankzij het sterke spel van beide hoofdrolspelers. In de laatste akte gaat het echter mis, heel erg mis. Een manipulatieve zet gericht op het geforceerd emotioneren van de kijker. De DVD is technisch dik in orde, maar de extra’s blijven beperkt tot wat extra scènes.