Transsiberian

27-06-2009

6.1

Transsiberian (DVD)

Roy (Woody Harrelson) en zijn vrouw Jessie (Emily Mortimer) zijn namens een christelijke organisatie in Peking, China. Na afloop gaan ze met de Transsiberië Express van Peking naar Moskou. Ze delen hun cabine met Carlos (Eduardo Noriega) en Abby (Kate Mara), twee ervaren reizigers. Tijdens een tussenstop gaan Carlos en Roy kijken bij enkele oude locomotieven. Als de trein weer vertrekt blijkt Roy echter niet in de trein te zijn. Niemand weet waar hij is en pas op een volgend station kan uitgezocht worden wat er aan de hand is. Er moet gewacht worden op nieuws en Jessie reist niet verder. Ze neemt haar intrek in een hotel waar Carlos en Abby haar gezelschap blijven houden. Carlos heeft wel erg veel aandacht voor Jessie en wil wel wat met haar. Zij heeft daar echter helemaal geen trek in, zeker nu Roy zoek is. Dan duikt ook nog Ilya Grinko (Ben Kingsley) op, een inspecteur van de narcoticabrigade. Er blijken drugs gesmokkeld te worden via de trein en Grinko zoekt uit wie hier achter zit.

Er zat vier jaar tussen Brad Anderson\'s The Machinist en Transsiberian. In de tussentijd heeft hij zich voornamelijk beziggehouden met het regisseren van televisieseries en het schrijven van Transsiberian. Twintig jaar geleden, na zijn middelbare school, heeft Anderson zelf de reis met de Transsiberië Express gemaakt. Tijdens die reis kreeg hij het idee voor deze film. Van zijn oorspronkelijke idee bleef niet heel veel meer over zodra hij samen met scenarioschrijver Will Conroy aan het script ging werken. Maar de basis komt nog steeds vanuit z\'n eigen ervaringen en uit het boek Schuld en Boete van de Russische schrijver Dostojevski. De opnames werden gemaakt in Litouwen, omdat het onmogelijk bleek op de echte Transsiberië Express te filmen. Dat was toch iets te hoog gegrepen. Anderson werkte voornamelijk met een Europese cast en crew. Zelf is hij afkomstig uit Amerika, maar hij voelt zich blijkbaar thuis in het Europese filmcircuit. Hij maakte Transsiberian met hetzelfde Spaanse productieteam als The Machinist. Anderson heeft het gevoel dat hij in Europa meer gewaardeerd wordt als regisseur en dat hij minder inspraak hoeft te dulden van de diverse producers. Hij is daardoor meer betrokken bij het volledige proces van filmmaken, ontwikkeling, schrijven en opnames tot de eindmontage en geluidsmixage. Je ziet dat hij in elk onderdeel een stevige vinger in de pap heeft. En dat komt de film alleen maar ten goede. Een film die wel wat weg heeft van The Lady Vanishes en Strangers on a Train van Alfred Hitchcock, die zich beide ook in een trein afspelen. Hitchcock wordt door Anderson gezien als een grote inspiratiebron. In Transsiberian zien we ook de spanning terug die de films van Hitchcock zo kenmerkte.
En daarbij wordt er goed geacteerd in deze film. Vooral Emily Mortimer is overtuigend als de ietwat verlegen Jessie, die graag fotografeert en niet zo van avontuur houdt. Maar haar situatie verandert tijdens de reis. Daardoor wordt ze gedwongen om te gaan met een aantal heel intense situaties en komt in dubio te zitten tussen de waarheid vertellen en het vinden van een manier om te overleven. In elk van deze situaties levert Emily Mortimer geloofwaardige prestaties af. Het frappante is dat Emily Mortimer pas een paar dagen voor het begin van de opnames werd gecast. De rol van Jessie was oorspronkelijk toebedeeld aan Samantha Morton. Maar zij kreeg vijf dagen voor aanvang van de opnames een ongeluk en haar dokter raadde haar af om met een vliegtuig te reizen. Emily Mortimer werd toen benaderd, las het script en de volgende dag was ze aan het werk op locatie in Litouwen. Woody Harrelson keert met zijn rol van Roy weer terug naar z\'n roots bij de televieserie Cheers. Ook daar was hij een ietwat sullige naïeveling, iets wat hij in deze film ook is. Later in de film probeert Roy de held te zijn, wat hem niet goed af gaat. Maar het is leuk om Harrelson weer eens in een minder gebruikelijke rol te zien. En zoals bijna altijd is het een genot om naar Ben Kingsley te kijken. Ook nu weer als de slinkse inspecteur Grinko van de narcoticabrigade. Kingsley speelt Grinko met veel overgave. Je weet niet wat je aan de inspecteur hebt. Weet hij inderdaad niets of heeft hij je werkelijk in de smiezen? In ieder geval is Kingsley met z\'n markante hoofd geknipt voor de rol.
Anderson maakt heel specifiek gebruik van de camera. Met korte, snelle bewegingen creëert hij een nerveuze sfeer en vaak maakt hij gebruik van een beweeglijke, subjectieve camera, alsof er altijd iemand is die de hoofdrolspelers aan het observeren is. Dat maakt en houdt het spannend tot aan de climax aan het einde van de film. Transsiberian is daarmee een verrassende film die voor een avond vol suspense zorgt.

Genre: Thriller
Speelduur: 112 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504073359

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat als dusdanig anamorf op de DVD. Het beeld heeft een heel filmische uitstraling en de transfer ziet er goed uit met een prima scherpte en zwartniveau. Het contrast is wat aan de hoge kant, wat mogelijk een bewuste keuze is. Het beeld ziet er namelijk heel natuurlijk uit en donkere delen horen daar bij. Dat heeft wel tot gevolg dat de detaillering in de donkere delen wat achter blijft. De kleuren zijn nogal ingetogen, wat de kille en koude (winter)sfeer ten goede komt. En is nauwelijks filmgrain en edge-enhancement te zien. Prima transfer, die een beetje donker aan doet.
De film heeft 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is prima verzorgd en staat met één regel in beeld geplaatst.

De DVD heeft zowel een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) als een DTS (754 kb/s) geluidstrack. Het geluid legt de nadruk op het centerkanaal. De overige kanalen doen zeker mee, maar staan veel zachter in de mix. Alleen als de trein voorbij rijdt gaan alle registers open, inclusief het LFE-kanaal met een vol en strak laag. Alle dialogen komen uit het centerkanaal en zijn goed te volgen. Het geluid is levendig en zit vol met kleine details. Het had alleen wat meer op de voorgrond mogen staan. De voorkeur gaat bij deze DVD uit naar de DTS track. Deze klinkt gedetailleerder dan het DD 5.1 geluid, dat ook een lagere bitrate dan gebruikelijk heeft. Ook het laag klinkt strakker en voller bij de DTS track.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat en een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Naast de hieronder beschreven trailer bevat de disc ook nog een aantal promotietrailers.

Trailer (1½ min)
De bioscooptrailer van de film. Deze heeft een beeldformaat van 2.35:1 niet anamorf beeldformaat en DD 2.0 geluid.

Roy en Jessie vertrekken vanuit Peking met de Transsiberië Express naar Moskou. Na een tussenstop blijkt Roy niet meer op de trein te zitten. Wat is er gebeurd?
Transsiberian is een spannende film met goede acteerprestaties van de cast. Regisseur is Brad Anderson, bekend van onder meer The Machinist. Fans van Hitchcock zullen zich zeker vermaken met deze film. De DVD heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Behalve een trailer zijn er geen extra\'s aanwezig.