Tale of Despereaux, the

24-06-2009

7.4

Tale of Despereaux, the (DVD)

Despereaux (Matthew Broderick) is een unieke muis. Zijn moed is al even groot als zijn oren die hem tot een unieke verschijning maken. Het is echter gebruikelijk om als muis te vluchten voor gevaar en Dexpereaux valt dan ook al snel buiten de boot. Hij komt terecht op de plaats waar de ratten wonen. Waaronder Roscuro (Dustin Hoffman), die door een bizarre samenloop van omstandigheden verantwoordelijk was voor het verbannen van ratten én soep (ja, je leest het goed) uit het koninkrijk van Dor. Daar leeft de prinses Pea (Emma Watson) in eenzaamheid, wachtend op betere tijden. En dan is er nog het arme meisje Miggery Sow (Tracey Ullman) die droomt van een beter leven in het kasteel. Wanneer ze daar eenmaal aankomt, blijkt haar droombeeld van de hofhouding een illusie en smeedt ze een plan om de prinses gevangen te nemen. Ze krijgt hierbij hulp van de eveneens door tegenslagen verbitterde Roscuro. Aan Despereaux nu de niet geringe taak om haar te redden.

The Tale of Despereaux (Nederlandse titel: Despereaux: De Dappere Muis) is de animatieverfilming van het zeer populaire kinderboek van Kate DiCamillo. Zij won met haar schrijven de meest prestigieuze prijs die er op het gebied van kinderboeken te winnen is. Deze naamsbekendheid moet ook zijn aantrekkingskracht op de sterren hebben gehad, want de stemmencast is niets minder dan imposant. Een kleine greep: Matthew Broderick, Dustin Hoffman, Emma Watson, Kevin Kline, William H. Macy, Stanley Tucci, Ciarán Hinds, Robbie Coltrane, Frank Langella, Richard Jenkins, Christopher Lloyd en Sigourney Weaver. Ze werden gestimuleerd in hun performance door ze niet alleen in het hokje te plaatsen zoals gebruikelijk bij het inspreken van een animatiefilm. Regisseurs Sam Fell en Robert Stevenhagen kozen ervoor om de acteurs belangrijke scènes echt uit te laten spelen, inclusief rekwisieten. Het resultaat mag er zijn. Vooral Sigourney Weaver heeft veel dialoog als de verteller van het geheel en doet dit op sterke wijze. In de Nederlandse versie is het Loretta Schrijver die toepasselijkerwijs commentaar geeft bij de beelden. Andere stemmen zijn toebedeeld aan onder andere Levi van Kempen, Thom Hoffman en Sara Kroos. Het verhaal van de film heeft veel weg van dat van een sprookje maar heeft toch net een wat ander verloop. Voor volwassenen is het nog steeds wat zwart/wit, terwijl kleine kinderen de gelaagdheid misschien niet helemaal zullen meekrijgen. Waar de tendens tegenwoordig ligt bij familie-entertainment, maakt deze film duidelijk een keuze voor laatstgenoemde doelgroep. Schitterend door afwezigheid is ook de humor. Slechts zeer sporadisch kan er een (beeld)grapje vanaf. Wat overblijft, is een wat doorsnee actieavonturen film die onderhoudend is voor kinderen, maar andere weinig te bieden heeft. Neem hierbij de ondermaatse technische animatiekwaliteit en het eindresultaat is nog maar weinig bijzonder. Wel bewonderenswaardig is de aankleding, waarvoor schilderijen van bekende Nederlandse en Vlaamse schilders als inspiratiebron gebruikt werden. De camera zwiert beweeglijk en gracieus door deze wonderlijke en soms een beetje eigenaardige wereld. Maar wanneer de inhoud niet weet te boeien doet dit er al gauw niet meer toe. En is het tijd voor een diepe zucht wanneer we na krapweg anderhalf uur weer lang en gelukkig verder mogen leven.

Genre: Animatie
Speelduur: 90 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans
EAN: 5050582605044

• Featurette
  • Spelletjes

The Tale of Despereaux heeft zijn weg op anamorfe wijze naar de DVD gevonden in de originele beeldverhouding van 2.35:1. De transfer komt direct van de digitale bron, wat hoge verwachtingen schept. Deze worden deels waargemaakt vanwege het feit dat er nergens een vuiltje of smetje te bekennen is. Ook digitale fouten zijn geheel afwezig. De scherpte is goed, maar zeker niet uitmuntend. Af en toe is er sprake van een soft moment. Menig recente animatiefilm presteert op dit vlak beter. Het kleurenpalet is wat ingehouden en er zijn uiteraard doelmatig stilistische verschillen ingebouwd tussen de verschillende werelden van de mensen, ratten en muizen. Het beeld is hierdoor wat wisselvallig en komt zo nu en dan over als wat donker en weinig contrastrijk. Desondanks is de algemene indruk goed. Echter ligt de lat voor animatiefilms erg hoog en deze drempel wordt hier niet gehaald. De film is verdeeld in een nette 20 hoofdstukken en de Nederlandse ondertiteling staat goed onderin het beeld.

We hebben de keuze uit de originele Engelstalige audio of de versie met de Nederlandse stemmencast. Beide worden gepresenteerd in Dolby Digital 5.1 formaat (384kb/s). Welke stemmen de voorkeur verdienen is afhankelijk van de smaak van de filmkijker. Technisch gezien zijn beide tracks in ieder geval identiek. Dialogen zijn altijd goed verstaanbaar uit de middelste speaker en komen zo nu en dan ook uit de linker en rechter luidspreker, wat zorgt voor een breed geluidsbeeld. De achterkanalen worden meermalen ingezet, voornamelijk voor de muziek en geluidseffecten. Het geluidsbeeld dat wordt neergezet is redelijk gedetailleerd en er zit aardig wat richting in. Ook de subwoofer wordt aan het werk gezet. Al met al een ruim voldoende geluidservaring.

De keepcase waarin de film zit is voorzien van een fraaie, glanzende sleeve. Via de mooi geanimeerde menu’s kan er gekozen worden uit een drietal extra’s wanneer je voor de Nederlandse menuoptie kiest en een vijftal bij de Engelse. Dit werkt enigszins verwarrend, aangezien je de twee extra’s die alleen in het Engelse menu zijn opgenomen hierdoor gemakkelijk over het hoofd kunt zien.

Interactieve kaart van het koninkrijk Dor
Een interactie extra waarbij je de mogelijkheid krijgt om wat extra informatie te krijgen over het koninkrijk van Dor.

Top tien toepassingen van bovenmaatse oren (1 min.)
Een tamelijk nutteloze opsomming van tien voordelen van het hebben van grote oren.

Despereaux’s speurtocht
Een verzameling spelletjes waarbij geheugen en timing centraal staan. Leuk voor de kleintjes. Ze kunnen op deze manier via verschillende niveaus de queeste volbrengen en de prinses redden.

De volgende twee extra’s zijn alleen zichtbaar in het menu als je voor de optie Engelstalig hebt gekozen.

The Tale of the Tale of Despereaux (12 min.)
Een standaard making of waarin de stemmencast, de technische uitdagingen en de look en feel van de film aan bod komen. Vreemd genoeg is er alleen Engelse ondertiteling beschikbaar, terwijl we hier met de Nederlandse uitgave te maken hebben. De beeldverhouding is 1.85:1 (met filmfragmenten in 2.35:1) en de audio Dolby Digital 2.0 (192kb/s).

Build-a-Boldo game
Nog een geheugenspelletje voor de kids, dat dus helaas niet in het Nederlands te spelen is.

Despereaux is een dappere muis en past daarom niet goed bij zijn soortgenoten. Hij wordt verbannen en komt in het avontuur van zijn leven terecht waarin hij de prinses moet redden van de ratten. The Tale of Despereaux is visueel interessant en de stemmencast mag er wezen. Jammer genoeg is het verhaaltje weinig boeiend en ontnomen van humor. De film is duidelijk gemaakt voor kinderen en voor kinderen alleen. De beeldkwaliteit en geluidskwaliteit zijn beide ruim voldoende, maar nergens bovengemiddeld. De extra’s zijn eveneens vooral bedoeld voor de kids, het is daarom vreemd dat sommige niet te vinden zijn in het Nederlandstalige menu.