Midnight Meat Train

16-06-2009

7.1

Midnight Meat Train (DVD)

Wanhopig probeert fotograaf Leon Kaufman (Bradley Cooper) door te breken in de kunstwereld. De galeriehoudster Susan Hoff (Brooke Shields) ziet zijn talent, maar eist meer van hem. Leon dient meer de donkere kant van zijn stad New York te laten zien, willen zijn foto’s geëxposeerd worden. Dit wordt een ware obsessie voor hem. Op één van zijn nachtelijke tripjes, komt hij op het spoor van seriemoordenaar Mahogany (Vinnie Jones). Deze psychopaat zoekt zijn slachtoffers in de laatste nachtelijke metro om ze vervolgens af te slachten. Kaufman raakt compleet in de ban van Mahogany. Hij dreigt zichzelf te verliezen in zijn obsessie voor hem. Hij dreigt uiteindelijk zelf het slachtoffer te worden van de moordenaar en in zijn val sleurt hij zijn vriendin Maya (Leslie Bibb) mee.

Eén van de meest toonaangevende schrijvers in de horror is Clive Barker. De man is met name bekend van de horrorhit Hellraiser. Deze film is gebaseerd op één van zijn verhalen en Barker regisseerde hem zelf. Hij brak door in 1984 met de eerste drie Boeken van Bloed. Het hier besproken The Midnight Meat Train is een verfilming van het eerste verhaal uit het eerste boek. In 1985 verschenen de drie vervolgboeken. Stephen King noemde hem de toekomst van de horror in een interview en sindsdien is Clive Barker een bekende naam in de horrorwereld. Na het overweldigende succes van Hellraiser en zijn sequels verschenen er meer verfilmingen van Barkers verhalen. Helaas geldt hier (net als voor King overigens) dat kwantiteit iets totaal anders is dan kwaliteit. The Midnight Meat Train is echter een film geworden die ingelijst mag worden. Eindelijk wordt er na al die jaren het niveau van Hellraiser gehaald, zo niet overstegen. Dit hangt af van meerdere factoren. Zo is daar in eerste instantie regisseur Ryûhei Kitamura. Deze man was in thuisland Japan al een redelijke grootheid, voor hij zijn geluk in Hollywood ging beproeven. De mooie sfeervolle plaatjes van New York in combinatie met ijzingwekkende shots in de metro geven de productie net die sfeer die het nodig heeft. Ook heeft hij het juiste tempo te pakken en haalt hij het beste uit zijn acteurs. De prent wordt gedragen door zijn drie hoofdrolspelers Bradley Cooper (The Hangover en Alias. ) als “held”, Lesley Bibb (Iron Man) als zijn nieuwsgierige vriendin en Vinnie Jones (Snatch) als de zwijgzame slager. Met name Jones is uitstekend op zijn plek. Zijn gezicht en houding geven zijn karakter net dat extra onheilspellende. Ondanks het vele rondspattende bloed en botsplinters lijkt de man maar één gezichtsuitdrukking te kennen. Dat hij dit nodig heeft, blijkt uit het einde dat nogal vergezocht is. Deze twist zorgt er echter voor dat de film het in zich heeft een instant klassieker te worden. Ook de bijrol van Brooke Shields en cameo’s van Ted Raimi en worstelaar Quenton ‘Rampage’ Jackson geven de horrorfan een hoop herkenbaarheid. Hopelijk gaat Kitamura nog meer korte verhalen van Barker onder handen nemen. Deze titel smaakte in ieder geval naar meer.

A-Film heeft Midnight Meat Train behalve op DVD ook op Blu-ray Disc uitgebracht. Onze recensie van de Blu-ray Disc is hier te lezen. Hieronder volgt een bespreking van de DVD-uitgave.

Genre: Horror, Misdaad, Thriller
Speelduur: 98 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777925614

• Ook verkrijgbaar
  • Anatomy of a Murder
  • Clive Barker: The Man Behind the Myth
  • Mahogany's Tale

Het originele bioscoopformaat van 2.35:1 is helaas niet behouden voor de DVD release. Het beeld is namelijk versneden tot 1.78:1 anamorf. Onder en boven is er nu meer zichtbaar (zie screenshot 1). We hebben hier dus te maken met een \'open matte\' versie van de film. Dit werkt niet direct storend vanwege de extra beeldinformatie, maar het is niet het beeld zoals de makers het voor ogen hadden. Een puntje aftrek dus. Verder ziet de transfer er prima uit. Niet altijd is alles even scherp, maar dit lijkt een bewuste keuze om zo een realistischere look aan het vertoonde te geven. Filmgrain is lichtelijk aanwezig. Incidenteel zijn er digitale compressiefoutjes waar te nemen. De scènes in de metro kennen een staalblauwe gloed, wat een lekkere creepy sfeer geeft aan deze stukjes. Het is namelijk hier waar het (donkerrode) bloed vloeit. Alle scènes hier buiten kennen een warme, rode gloed. Dit zet je als kijker vaak op het verkeerde been. Tijdens de donkere gedeeltes van de film is niet alles even goed zichtbaar, maar ook dit lijkt bewust gedaan. Voor een productie als deze een goed beeld, waarbij het jammer is dat men niet de originele verhouding heeft behouden. The Midnight Meat Train is verdeeld in 12 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat in de goede hoogte in het beeld.

De toegepaste audiotrack is een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) in de Engelse taal. De track maakt goed gebruik van de aanwezige kanalen en klinkt lekker ruimtelijk. Toch had het geheel net een tikkeltje agressiever mogen zijn tijdens de moordscènes. Zo horen we wel een hamer een schedel inslaan, maar het zijn dit soort momenten waar detail wordt gemist. Desalniettemin een uitstekend geluidsspoor voor een productie als deze. De dialogen zijn altijd goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers geven de overige geluiden en de muziek weer. De achterste kanalen ondersteunen hierin, waardoor het ruimtelijke gevoel ontstaat. Zoals eerder genoemd, had dit beter gekund bij de scènes die zich afspelen in de metro. Ook het LFE-kanaal wordt erbij betrokken. Deze geeft een mooi gedoseerd laag weer bij diverse effecten en de muziek. Een uitstekende track die een ruime voldoende verdient.

Het statische menuscherm wordt weergegeven in de verhouding 1.78:1 anamorf met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). The Midnight Meat Train kent de volgende, Nederlands ondertitelde extra’s. Allemaal in de verhouding 1.78:1 anamorf met een Dolby Digital 2.0 track (224 kbit/s) tenzij anders aangegeven.

Anatomy of a Murder (9 min.)
In deze featurette wordt ingegaan op de moorden. Met name de slachtpartij waar Ted Raimi bij betrokken is, krijgt ruimschoots aandacht. Mooi om te zien dat men zo min mogelijk digitale effecten wilde toepassen als het om het bloed gaat. De aandelen van de leverancier van het nepbloed zullen in ieder geval naar een ongekende hoogte zijn gestegen dankzij deze prent.

Clive Barker: The Man Behind the Myth (15 min.)
Interview met Clive Barker. De man vertelt met zijn zwaar doorrookte stem over zijn carrière en de verfilming van zijn verhaal The Midnight Meat Train. Ook zijn werkzaamheden buiten het schrijven en filmen komen aan bod. Met name zijn schilderwerkzaamheden krijgen aandacht. Ook hier blijkt dat Barker zijn eigen, griezelige kijk op hedendaagse zaken heeft.

Mahogany’s Tale (5 min.)
De seriemoordenaar Mahogany heeft zijn eigen feature gekregen. Zowel Vinnie Jones als andere leden van de cast en crew komen aan het woord. Tezamen schetsen zij zo een totaal beeld van de fictionele psychopaat.

Trailer (2 min.)
De bioscooptrailer van de prent in 1.78:1 anamorf en een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s).

Ook Verkrijgbaar
Hier zijn drie trailers terug te vinden van andere films uitgegeven door A-film.

Clive Barker is binnen de horror een bekende naam. Meerdere van zijn verhalen wisten hun weg naar het witte doek te vinden. Helaas zijn niet alle verfilmingen direct van de allerbeste kwaliteit. Hoe anders is het met het hier besproken The Midnight Meat Train. Deze productie heeft alles in zich om een horrorklassieker te worden. De stilistisch mooie beelden in combinatie met een goed verhaal en uitstekend acteerwerk, zorgen ervoor dat menig fan zich zal vermaken met deze titel. De twist aan het einde maakt het geheel compleet af. Helaas is het zo dat men het nodig heeft geacht om te sleutelen aan het beeldformaat. De kijker krijgt op deze manier wel meer informatie, maar dit is nu eenmaal niet het beeld wat de makers voor ogen hadden. Qua geluid heeft de DVD een prima 5.1 track meegekregen met weinig minpunten. Ook is er gedacht aan een aantal interessante extra’s wat de uitgave min of meer afmaakt. Een horrorfilm die zeker gezien mag worden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.