Miss Austen Regrets

11-06-2009

5.6

Miss Austen Regrets (DVD)

Als Jane Austen (Olivia Williams) een huwelijksaanzoek krijgt van Harris Bigg (Samuel Roukin), zegt ze in eerste instantie volmondig \"ja\". Maar onder invloed van haar zuster trekt Jane dat later in. Ze blijft vrijgezel en concentreert zich op het schrijven van haar boeken. Ze is daarmee zeer succesvol en haar boeken zijn zeer geliefd bij zowel vrouwen als mannen. Haar verhalen gaan over de ultieme liefde tussen man en vrouw en over keuzes tussen je hart volgen of dat wat sociaal of financieel wenselijk is. Haar nichtje Fanny (Imogen Poots) is een groot fan van Jane en wil graag alles over de liefde weten. Ze wil namelijk zelf trouwen met een jongeman, maar weet niet of hij de juiste keuze is. Jane blijkt echter in het echte leven wat de liefde betreft niet alle wijsheid in pacht te hebben. Zelf is ze ongelukkig in de liefde en haalt alle inspiratie voor haar boeken uit haar fantasie. Haar beide broers falen in zaken en de taak rust nu op Jane\'s schouders om de familie te onderhouden.

Bijna iedereen kent de boeken van Jane Austen wel. Of op z\'n minst een van de vele verfilmingen van haar boeken, zoals Pride & Prejudice, Sense & Sensibility of Persuasion. Austen\'s verhalen gaan altijd over de romantische liefde tussen man en vrouw, maar ook daarbij in acht genomen de keuzes die ze moeten maken. Volg je je hart of datgene wat sociaal of financieel wenselijk is. Dat is ook wat er in het leven van Jane zelf vaak speelt. Daarover gaat de film Miss Austen Regrets. De titel slaat op de gedachte dat ze misschien spijt zou hebben gehad dat ze ooit een huwelijksaanzoek heeft afgewezen. Ze is uiteindelijk namelijk nooit getrouwd en leefde met haar oudere zus bij haar moeder. Jane heeft nooit haar eigen \"Mr. Darcy\" ontmoet. Maar volgens Jane is de kans heel klein dat je in het echte leven een \"Mr. Darcy\" tegenkomt. De film beschrijft de laatste jaren van haar leven. Het verhaal gaat niet zozeer over haar succes als schrijfster, maar over haar persoonlijke leven. Ze is een vrouw met twee gezichten. Naar de buitenwereld toe is ze vaak welbespraakt en op feestjes windt ze de mannen om haar vinger. Ze raakt zelfs wel eens verliefd, zonder dat ze dat dan durft te bekennen. Aan de andere kant is het een vrouw die continue twijfelt aan zichzelf. Is ze wel interessant genoeg voor een man? Had ze al niet veel eerder een (rijke) man aan de haak moeten slaan, zodat haar familie geen financiële zorgen zou hebben? Had ze toch niet het jawoord moeten geven aan Mr. Bigg, die nog steeds om haar geeft?
Miss Austen Regrets is een prima film, gemaakt voor televisie door de BBC. Het script is geschreven door Gwyneth Hughes, die brieven van Jane Austen (aan haar zus Cassandra en nichtje Fanny) als basis voor het verhaal gebruikte. Daarnaast putte ze uit verhalen die door de jaren heen zijn verteld. Hoe waarheidsgetrouw deze verhalen zijn is niet echt meer te achterhalen. Maar in de film komt het in ieder geval geloofwaardig over.
Zoals vaak bij kostuumdrama\'s van de BBC is ook deze film weer van een goed niveau. Er wordt goed in geacteerd, maar er doen dan ook bekende namen mee als Olivia Williams, die Jane Austen speelt en Greta Scacchi als haar zus Cassandra. Ook qua art-direction, decor en kostuums ziet de film er zeer volwassen uit. Miss Austen Regrets past daarmee prima in het straatje van bestaande Jane Austen verfilmingen. Al gaat het hier dan niet om een verhaal van haar, maar over haar. En de mooie romantiek is in deze film helaas wat minder aanwezig dan in haar eigen verhalen.

Jaar: 2008
Speelduur: 85 min
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344736541

Deze voor televisie gemaakte film staat in het originele beeldformaat van 1.78:1 anamorf op de DVD. De kwaliteit van het beeld is ruim voldoende, zeker voor een televisiefilm. De scherpte is voldoende, ondanks de aanwezigheid van enkele softe momenten. Het contrast is prima in orde. Het schaduwdetail had iets beter gekund. Vooral in de donkere delen is er weinig detaillering. De kleuren hebben een goede verzadiging. Het frisse groen van het Engelse landschap komt goed over op het scherm. In enkele scènes komt lichte filmgrain voor. De film staat op een disc van het type DVD-5, dus er is geen laagwisseling. Door de korte duur van de film en het ontbreken van extra\'s heeft de compressie geen nadelige gevolgen voor het beeld.
De film is onderverdeeld in 8 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar en staat op een prettige hoogte in beeld geplaatst.

De DVD heeft alleen een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Doordat de dialogen niet alleen uit het centerkanaal, maar ook uit beide frontspeakers komen ontstaat er een nogal verstoord ruimtelijk beeld van het geluid. Dialogen zijn een belangrijk onderdeel van het geluid en ze klinken heel natuurlijk en zijn uitstekend te volgen. Het geluidsbeeld is verder behoorlijk basic. Er zijn niet zo heel veel extra geluidseffecten toegevoegd. De atmosferen klinken wel heel mooi en staan ook redelijk op de voorgrond in de mix, waardoor er nog enigszins een stereobeeld ontstaat. De atmosfeergeluiden zijn ook te horen in de surroundkanalen, net als de sfeervolle muziek van Jennie Muskett. Het LFE kanaal komt niet of nauwelijks in het spel voor. Al met al een degelijke soundtrack, met een beetje verstoorde ruimtelijke werking.

De DVD heeft een geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met het geluid van het begin van de film als achtergrondgeluid. Deze DVD heeft geen extra\'s.

Jane Austen schrijft zeer succesvolle boeken over de liefde tussen man en vrouw. Ze is zelf niet zo gelukkig in de liefde en nog steeds vrijgezel.
Miss Austen Regrets is een goed gemaakte televisiefilm van de BBC die de laatste jaren uit het leven van schrijfster Jane Austen laat zien. Ze geeft in haar boeken een weerspiegeling van haar eigen leven; het zoeken naar de juiste man. De DVD heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit, al is de ruimtelijke werking van het geluid een beetje zoek. Extra\'s heeft deze uitgave niet.