Hessen Affair, The

28-05-2009

3.6

Hessen Affair, The (DVD)

Het is 1945. De oorlog is net voorbij en Amerikaanse officieren vieren feest in kasteel Kronberg, net buiten Frankfurt. Kolonel Jack Durant (Billy Zane) en Luitenant Kathleen Nash (Lyne Renée) stuiten bij toeval op een collectie juwelen – verborgen achter een valse muur – met een onschatbare waarde. Het blijken de kroonjuwelen van Duitsland te zijn. Verblind door hebzucht besluiten ze om de vondst niet aan te geven maar er zelf rijk van te worden. De eerste uitdaging is om ze het land uit te smokkelen naar New York, maar dankzij slim denkwerk lukt dit uiteindelijk. Het volgende probleem dat zich aandient is het helen. Er zijn maar weinig personen die een dergelijke partij kunnen en willen kopen, in New York zelfs maar één. Dit betreft de gangster Ben Cassidy (Michael Bowen), een van de rijkste en machtigste mannen in de stad. Jack en Kathy voelen de hete adem van de autoriteiten in hun nek wanneer de Duitse Prinses Sophie haar juwelen terug wil en ontdekt dat deze verdwenen zijn. Iedereen die van de diefstal weet wil graag een graantje meepikken en de intriges stapelen zich op. Wie is er nog te vertrouwen?

Gebaseerd op ware gebeurtenissen. Met dit statement opent de film, waarna we een klassieke opening in film noir stijl te zien krijgen. Jack is op de vlucht en gooit een dure ring in het water. Een voice-over stem praat rechtstreeks tegen de kijker en neemt je mee terug in de tijd, naar waar de hele affaire begon. The Hessen Affair blijft consequent leentjebuur spelen bij klassiekers uit vooral het noir genre. De hele plot past hier prima bij en er is zelfs een femme fatale in de vorm van de Vlaamse actrice Lyne Renée. Ze is niet de enige invloed uit Nederland en Vlaanderen, aangezien het hier een Belgisch/Canadese co-productie betreft. Zo werkt de in Amsterdam getogen Kees van Oostrum mee als director of photography. Zijn eerdere werk betreft onder andere het epos Gods and Generals. Lyne Renée – wiens echte naam Line van Wambeke is – is een streling voor het oog. Op acteergebied heeft ze echter nog veel te leren. Ze valt niet eens echt negatief uit de toon, want Billy Zane is zo mogelijk nog teleurstellender in zijn monotone en emotieloze performance. Dit komt niet echt als een verrassing, gezien hij op Titanic na nooit in een goede film heeft gespeeld. De enige die redelijk overtuigt is Michael Bowen, maar hij moet het doen met soms bedroevende dialogen. Deze zijn echt van tenenkrommend niveau en zitten vol met platitudes. Dit terwijl een van de schrijvers, Nicholas Meyer, een indrukwekkende staat van dienst heeft. Het kan verkeren. Alles aan The Hessen Affair ademt uit dat het een straight-to-DVD productie is. Van een virtuoze filmstijl is geen sprake en spanning schittert door afwezigheid. Een groot deel van de scènes zijn nietzeggend en overbodig. De rest ongeloofwaardig en vol met clichés. Het einde – waarin de zaken iets meer vaart krijgen – is eveneens weinig enerverend. De release hier is waarschijnlijk te verklaren door het feit dat deze film gedeeltelijk van Belgische makelij is. Helaas is dit niet iets om trots op te zijn. Zelfs voor op een druilerige zondagmiddag is deze film niet aan te raden, het zou de dag er alleen maar grauwer op maken. Is er dan toch nog iets goed aan deze film? Ja, de jazzy soundtrack van Steven Warbeck is zeker genietbaar.The Hessen Affair is geen extreem slechte film, maar is simpelweg dodelijk saai.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 106 min
EAN: 8712609658477

De beeldverhouding van de film op deze DVD is 1.85:1 anamorf. Het eerst dat opvalt is dat het beeld behoorlijk donker is. Dit is extra spijtig vanwege de vele nachtelijke en schaars verlichte binnenskamerse scènes . Het schaduwdetail is tevens karig. Met de scherpte zit het in het algemeen wel goed, al varieert dit wel enigszins. Zo nu en dan zijn er wat softe momenten. Daarnaast steekt edge enhancement de kop op, doch sporadisch en geenszins storend. Het contrast had wat hoger mogen zijn. De kleuren zijn duidelijk bewerkt en soms wat onnatuurlijk. Van filmgrain is geen sprake. Tevens ontbreken andere artefacten. Een transfer die voldoet, maar jammer van het gebrek aan helderheid.
De Nederlandse ondertiteling staat wat te hoog in beeld. Daarnaast treden er in de eerste paar minuten een aantal fouten op, waardoor er tekst wegvalt. Dit komt gelukkig verderop in de film niet meer voor. The Hessen Affair is verdeeld in een wel erg zuinige 8 hoofdstukken.

We moeten bij deze film genoegen nemen met een Dolby Digital 2.0 (224kb/s) track in de originele Engelse taal. Deze stereotrack weet in de uitvoering redelijk te verrassen. Dialogen zijn altijd goed verstaanbaar. Ze komen meestal uit beide speakers en soms zijn er wat fraaie directionele effecten toegevoegd. Hetzelfde geldt voor veel subtiele details in de achtergrond, bijvoorbeeld tijdens de feesten in het kasteel aan het begin van de film. Een nadeel is dat het volume nogal fluctueert. The Hessen Affair kent weinig actie en het ontbreken van surround geluid voelt dan ook niet echt als een gemis. Al zou het wel fijn geweest zijn om de fraaie Jazz soundtrack van Steven Warbeck ook uit de achterste speakers te horen komen.

Er is een statisch menu beschikbaar met hoofdstuk- en ondertitelselectie. Extra’s zijn niet aanwezig.

Kolonel Jack Durant stuit op een schat aan juwelen en ziet kans om deze, samen met de charmante Luitenant Kathleen Nash, het land uit te smokkelen. Daar krijgen ze te maken met gangsters met wie ze een deal willen sluiten en worden ze ondertussen gezocht door de autoriteiten. The Hessen Affair wil graag een stijlvolle en spannende film noir zijn, maar is een typisch geval van vlees noch vis. Het is allemaal maar een saaie bedoening met doorsnee camerawerk en ongeïnspireerd acteerwerk. Niet bepaald een aanrader. De DVD is redelijk verzorgd met voldoende beeld en een stereo track die gezien de specificaties nog heel aardig klinkt. Extra’s ontbreken.