Incendiary

26-05-2009

3.8

Incendiary (DVD)

Een jonge vrouw (Michelle Williams), getrouwd en moeder van een klein zoontje, is ongelukkig. Niet zozeer omdat ze het niet al te breed hebben, maar vooral omdat haar man er bijna nooit is. Het is zijn werk om bommen te ontmantelen waardoor het elke dag dat hij werkt nog maar de vraag is of hij heelhuids thuiskomt. Als dat dan gelukkig gebeurt, is hij fysiek en mentaal uitgeput. Wanneer haar man en zoontje naar een voetbalwedstrijd van Arsenal gaan, begint de jonge vrouw een affaire met haar overbuurman. Deze man, Jasper Black (Ewan McGregor), is een echte womanizer. Terwijl ze met ‘de daad’ bezig zijn wordt de voetbalwedstrijd die op de achtergrond op de TV speelt, abrupt afgebroken. Een terroristische aanslag heeft het stadion getroffen. Het gevolg: meer dan duizend doden en een heel land in diepe rouw. Onder de doden ook man en kind. De jonge moeder voelt een overweldigend verdriet en wordt daarnaast ook nog eens geplaagd door schuldgevoelens. Daarnaast spelen er romantische gevoelen tussen haar en Terrance (Matthew MacFadyen), een van de rechercheurs die betrokken is bij het onderzoek naar de aanslag. Zou ze de moed kunnen vinden om een nieuw leven op te bouwen ondanks alles wat er gebeurd is?

Sharon Maguire heeft naam en faam verworven met de succesvolle romcom Bridget Jones’s Diary. Sinds die film uit 2001 heeft ze niets meer gedaan op filmgebied en dan is er opeens Incendiary. De locatie (Londen) is dezelfde, maar Maguire slaat hier een compleet andere richting in. Haar streven om een betekenisvol en meeslepend drama te maken over terrorisme en de gevolgen daarvan is lovenswaardig. Helaas is de uitvoering op vrijwel alle vlakken ondermaats. Qua thematiek bezwijkt de film onder zijn eigen gewicht. Er zijn zoveel verhaallijnen dat ze onmogelijk allemaal behandeld kunnen worden in iets meer dan anderhalf uur. Het resultaat is een warrig geheel waarbij de individuele elementen meer zijn dan de som der delen. Een van deze elementen is de Oscarwaardige performance van Michelle Williams. Ze geeft alles in deze rol en overtuigt volledig. Het is emotioneel een moeilijke en zware rol met overigens ook nog een vrij expliciete seksscène met Ewan McGregor. Laatstgenoemde heeft na de fatale gebeurtenis – die al vroeg in de film plaatsvindt – helaas niets meer te doen. Het personage wordt overbodig en zijn talent derhalve onbenut. Hoewel ook wat geforceerd in het verhaal geplaatst weet Matthew Macfadyen een mooie naturelle prestatie neer te zetten. Zijn openhartige relaas over de moeilijke relatie met zijn vrouw en zijn gevoelens voor het personage dat Williams neerzet, is een knap staaltje acteerwerk. Incendiary poogt ook de andere kant van de medaille te laten zien door een wat geforceerd subplotje over de vrouw en zoon van een van de zelfmoordterroristen. Een scène op het treinstation waarbij deze zoon bijna ook een slachtoffer wordt is wel spannend, maar niet op zijn plaats. Bovendien wordt er nauwelijks gevolg aan gegeven. Het eindresultaat is eigenlijk maar matig. Het is niet moeilijk om geboeid te raken door de prestatie van Williams, maar dit maakt nog geen goede film. De dialogen zijn klunzig en het script is warrig en zit vol met dramaclichés. De wijze waarop alles in beeld wordt gebracht is weinig bijzonder en tilt de film ook niet naar een hoger niveau. Absoluut dieptepunt is de open brief van de protagonist aan Osama Bin Laden die regelmatig hardop wordt voorgelezen. Dit komt belerend over en de film heeft het niet nodig. Bovendien wordt er niets nieuws verteld. Niets wat we nog niet wisten en wat niet al eerder en beter is gedaan. Een overbodige film die voor sommigen alleen nog een kijkbeurt waard kan zijn vanwege de glansrol van Michelle Williams.

Jaar: 2008
Speelduur: 100 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045215026

Het originele beeld van 2.35:1 is fors verknipt naar een op een breedbeeldtelevisie beeldvullende verhouding van 1.78:1. Dit lijkt misschien een pré, maar het is een grove inbreuk op de visie van de regisseur en de wijze waarop de composities zijn gemaakt. Het extra beeld kan op twee manieren worden verkregen: door boven en onder meer te laten zien of door links en rechts te knippen. In dit geval is het laatste gebeurd, waardoor je dus feitelijk beeldinformatie mist (zie screenshot 1). Verder is het beeld redelijk scherp, met hier en daar wat softe momenten. Schaduwdetail is matig, tijdens donkere momenten gaat er veel detail verloren. Helaas steekt edge enhancement zeer regelmatig en soms evident de kop op (zie bijvoorbeeld 6). Filmgrain is dan weer nauwelijks zichtbaar en van andere defecten is ook geen sprake. Er wordt gebruik gemaakt van een somber kleurenpalet, dat niet erg natuurlijk overkomt. Contrast en helderheid zijn aan de lage kant. Al met al een transfer die vanwege de foutieve beeldverhouding en inhoudelijke gebreken zeer teleurstelt. De film is verdeeld in 12 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling staat redelijk onderin beeld.

Incendiary wordt ondersteund door de originele Engelstalige audio in Dolby Digital 5.1 formaat (384kb/s). Dialogen komen goed geconcentreerd uit de middelste speaker en zijn doorgaans prima verstaanbaar. Wel zijn ze wat zacht in vergelijking met de effecten. Je zult daarom waarschijnlijk het volume wat naar beneden bijstellen op het moment van de aanslag. De track gaat dan namelijk helemaal los met een actief surroundbeeld en een agressief laag uit de subwoofer. Ook daarbuiten worden de achterste speakers soms ingezet, vooral voor de sfeervolle muziek die zeer regelmatig wordt gebruikt. Het is jammer dat er een lage bitrate is gebruikt voor deze audiotrack. Door deze extra compressie gaat er kwaliteit verloren.

Na een aantal trailers begint de film. Er is geen menu en ook extra’s ontbreken. Op de cover staat een klein foutje. De film duurt geen 96 minuten zoals daar vermeld staat, maar 100 minuten.

Een jonge vrouw uit Londen is ontevreden met haar leven en gaat in een moment van zwakte vreemd met de charmante en vermogende overbuurman. Tijdens de daad zien ze op TV dat er een bomaanslag is gepleegd op het Arsenal stadion, waarbij de man en het jonge zoontje van de vrouw omkomen. Michelle Williams schittert in deze zware rol, maar kan in haar eentje dit zinkende schip niet van de ondergang redden. Het verhaal rammelt aan alle kanten. Er zijn veel onnodige subplotjes. Bijrollen komen niet goed uit de verf en dialogen en verhaal zitten vol met clichés uit het genre. Het beeld op deze DVD stelt behoorlijk teleur, niet in de laatste plaats vanwege de foutieve aspect ratio. Het geluid is ok. Extra’s zul je helaas niet vinden op deze DVD-uitgave.