102 Echte Dalmatiërs

10-11-2001

2.7

102 Echte Dalmatiërs (DVD)

Cruella DeVil (Glenn Close) wordt na 3 jaar en een speciale behandeling vrijgelaten, tegen een borg van £ 8.000.000. Cruella, die nu liever Ella heet, is een heel ander mens geworden. Zo aardig voor iedereen, zelfs haar butler Alonzo (Tim McInnerny) en vooral ook voor de dieren. En van bont moet ze absoluut niets meer weten. Haar reclasseringsbeambte Chloe Simon (Alice Evans) gelooft er niks van. Chloe is de trotse eigenaresse van de dalmatiër Dipswitch, één van de vijftien groot geworden puppies van Pongo en Perdita. Om haar liefde voor dieren te bewijzen, wordt (Cru)Ella de reddende geldschieter van het hondenpension ‘De tweede kans’. Dit bijna failliete opvanghuis wordt door Kevin Shepherd (Ioan Gruffudd) en zijn slimme papagaai Waddlesworth (stem Eric Idle), die denkt dat hij een hond is, geleid.
Als (Cru)Ella weer bij Chloe voor een afspraak is, hoort ze de klokken van de Big Ben waardoor ze miraculeus weer terugvalt in haar oude slechte gewoontes. Weer gemeen als vanouds, smeedt Cruella het plan om eindelijk haar spikkeltjesbontjas te realiseren, nu met capuchon. Daarvoor zijn dan nu wel 102 dalmatiër puppies nodig. De Franse modeontwerper Jean-Pierre Le Pelt (Gérard Depardieu) zal deze jas in zijn atelier in Parijs voor Cruella gaan maken.
Als Chloe wordt uitgenodigd in het huis van Cruella komt zij achter haar snode plannen. Maar tegelijkertijd laat Cruella de puppies van Chloe stelen. Één puppie zonder stippen, Noppes, blijft achter.
En weer blijkt dat Cruella weer eens geen rekening heeft gehouden met de geduchte tegenstand van de dieren, vooral van de papagaai Waddlesworth en de dalmatiër zonder stippen Noppes.

Na het succes van 101 Echte Dalmatiërs kon een vervolg niet uitblijven. Met 102 Echte Dalmatiërs is weliswaar een leuk vervolg gemaakt, maar het kan zich niet meten met het originele 101 Echte Dalmatiërs. Het verhaal van dit vervolg is teveel van hetzelfde, de grapjes zijn eender en ook de prachtige sfeer uit het origineel mist gewoon in deze film. Men is in deze film niet met iets nieuws of verfrissends gekomen. Dit vervolg is dan ook niet meer dan gewoon een aardige film geworden, hoe knap het ook weer is wat men de dieren heeft laten doen. Glenn Close schittert natuurlijk weer in de rol van Cruella. Gérard Depardieu vond ik zelf tegenvallen in de rol van Le Pelt. De muziek in de film werd verzorgd voor David Newman.

De 102 Echte Dalmatiërs is als DVD los te verkrijgen, maar ook in een dubbel DVD verpakking gecombineerd met de film 101 Echte Dalmatiërs te krijgen. Voor de review is gebruik gemaakt van de dubbel DVD.

Genre: Speelfilm
Jaar: 2000
Speelduur: 96 min
  • Dolby Digital 2.0 - Hongaars
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
  • Dolby Digital 2.0 - Slowaaks
  • Dolby Digital 2.0 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8711875930591

• Bioscooptrailer
  • Begeleidend commentaar
  • Featurettes
  • Speciale effecten 102
  • Puppyclip
  • Een dalmatiër is voor het leven niet voor heel even
  • Toegevoegde scène ‘Cruella komt vrij’

Het oorspronkelijke beeldformaat 1.85:1 is anamorf op de DVD gezet. De beeldkwaliteit is erg goed. De kleuren zijn vol en natuurlijk, en ook het contrast, scherpte van het beeld en het zwartniveau is uitstekend. In de donkere scènes blijven alle details uitstekend zichtbaar. Het is een nieuwe film, dus de print is vrij van ongerechtigheden en er is geen filmruis zichtbaar. Heel af en toe is iets aliassing (trillend beeldlijntje) zichtbaar. Een uitstekend beeld.
De film is uitstekend verdeeld in 42 tracks. De DVD is van het type DVD-9, hetgeen betekent dat deze enkelzijdig is en dubbellaags (RSDL). Dit houdt in dat tijdens het afspelen van de film van laag wordt gewisseld. De laagwisseling is tussen twee scènes in geplaatst en slechts zeer kort maar niet storend merkbaar.
De Nederlandse ondertiteling is goed, de ondertiteling (wit) heeft een mooi klein lettertype maar staat iets te hoog geplaatst in het beeld.

De Engelse soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (met een bitrate van 384 kb/s) op de schijf. De film heeft een Dolby Digital 5.1 Surround EX soundtrack, maar ik weet niet of deze soundtrack ook zo op de DVD is gezet. De hoes maakt in ieder geval geen melding van een ‘EX toevoeging’ en ik beschik niet over de apparatuur om dat te testen.
De soundtrack is van zeer goede kwaliteit en heeft een mooi en zeer ruimtelijk klankbeeld. De gebruikte muziek komt lekker vol en ruimtelijk uit de speakers. De surroundspeakers worden veelvuldig en in split-surround gebruikt. Ook doet de subwoofer nadrukkelijk mee en zorgt op goede momenten voor de juiste impact. De kleurbalans van de soundtrack is goed, het laag is duidelijk maar goed strak gedefinieerd aanwezig, de detaillering in het hoog is ook erg goed. En zoals gebruikelijk zijn de dialogen, die uit het centerkanaal komen, altijd duidelijk te volgen.
Er is ook een nagesynchroniseerde Nederlandstalige soundtrack voorhanden, ook in Dolby Digital 5.1 met een bitrate van 384 kb/s. Deze soundtrack klinkt gelijk aan de Engelse soundtrack. De nasynchronisatie is, zoals we dat bij Disney gewend zijn, uitstekend gedaan. Maar net als bij 101 Echte Dalmatiërs is dit leuk voor de allerkleinsten, mijn voorkeur gaat toch uit naar de originele Engelse track.

Wanneer de schijf start, krijg je eerst (zoals gebruikelijk bij Disney, maar desalniettemin heel irritant) een 4-tal promotie trailers te zien van de nieuwe DVD release van Sneeuwwitje, Keizer Kuzco (The Emperor’s Groove), De Klokkenluider van de Notre Dame 2 en Dinosaur. Door herhaaldelijk de ‘forward’ toets te gebruiken kun je er snel doorheen skippen, of je drukt gewoon direct op de menutoets.
Deze trailers kun je ook via het menu, onder de keuze ‘Vooruitblik’ bekijken. In dat geval staat er nog een extra trailer bij van ‘Atlantis, De Verzonken Stad’.

De menu’s zijn mooie animaties in 16x9 breedbeeld formaat beeld met muziek, de menu’s zijn in het Nederlands, het Engels of het Frans.
De DVD heeft een leuke hoeveelheid extra’s. De extra’s zijn of voorzien van een Nederlandse voice-over (en dan geen Nederlandse ondertiteling) of voorzien van Nederlandse ondertitels.

De extra’s zijn;

‘Begeleidend Commentaar’ (in DD2.0 – 192 kb/s geluid), tijdens de film geven regisseur Kevin Lima, dierencoördinator Gary Gero, dierentrainer David Sousa en puppytrainer Julie Tottman vooral informatie over de wijze waarop de dieren zijn getraind en gebruikt in de film. Voorzien van Nederlandse ondertiteling. Eerst volgt weer een tekstscherm met de melding dat de meningen geuit in het commentaar van individuele sprekers is en niet de zienswijze is van Disney.

‘Featurettes’, een drietal korte documentaires (in 4x3 beeldformaat met DD2.0 – 192 kb/s geluid):
- ‘Cruella’s Karakter’ (Creating Cruella), laat in ruim 4½ minuten zien hoe de getekende Cruella uit de tekenfilm de echte slechterik gespeeld door Glenn Close werd.
- ‘De “echte” sterren’ (Animal Actors), een documentaire van 7 minuten over hoe de dieren werden getraind en in de film hebben ‘geacteerd’.
- ‘Het ontwerpen’ (Designing Dalmatians), gaat in 6 minuten in op de bijzondere ontwerpen van de kostuums. Deze kostuums leverde ontwerper Anthony Powell nog een Oscar® nominatie op.

‘Speciale effecten 102’, in 4x3 beeldformaat met DD2.0 – 192 kb/s geluid. De papagaai Waddlesworth geeft een toelichting op de gebruikte speciale effecten in de film. De uitleg vindt interactief plaats aan de hand van een viertal aspecten, ‘Waggelmans (Waddlesworth) laten praten’, ‘Wegwerken van vlekken’, ‘Computer Puppies’ en ‘Het samenvoegen van de beelden’.

‘Bioscooptrailer’, een 1 minuut durende trailer in 1.85:1 letterbox beeldformaat en DD2.0 – 192 kb/s geluid.

‘Puppy clip’, een 1 minuut durende snelle montage van allerlei puppyscènes uit de film op swingende muziek, in 1.85:1 letterbox beeldformaat met DD2.0 – 192 kb/s geluid.

‘Een Dalmatiër is voor het leven niet voor heel even’, in bijna 2 minuten geeft de papagaai Waggelmans (Waddlesworth) goede raad over het hebben en verzorgen van Dalmatiër honden aan de hand van beeldfragmenten uit de film (in 1.85:1 letterbox beeldformaat en DD2.0 – 192 kb/s geluid).

‘Toegevoegde scène "Cruella komt Vrij"’, een verwijderde scène van bijna 1 minuut die niet in de film is gebruikt. Volledig afgemonteerd gepresenteerd in 1.85:1 anamorf beeldformaat met DD5.1 – 384 kb/s geluid.

Bij de DVD zit ook een inlay met in drie talen een overzicht van de tracklisting.

102 Echte Dalmatiërs is het vervolg op het succesvolle 101 Echte Dalmatiërs. En alhoewel de film een leuke film is met veel grappige momenten, heeft het niet het niveau van zijn voorganger. Vooral het fantastisch acteerwerk van Glenn Close, maar ook weer van de dalmatiërs, maken de film bijzonder. Zowel de beeld- als de geluidskwaliteit op deze DVD zijn uitstekend. In dit geval voorzien van een mooie hoeveelheid leuke extra’s. Zeker een aanrader in combinatie met 101 Echte Dalmatiërs.