Nanny, The - Seizoen 3

23-05-2009

4.9

Nanny, The - Seizoen 3 (DVD)

In dit derde seizoen van de serie The Nanny heeft nanny Fran Fine (Fran Drescher) zich al aardig onmisbaar gemaakt in het gezin van Maxwell Sheffield (Charles Shaughnessy), de Hollywood-producer. Zijn kinderen zijn dol op haar en worden steeds spontaner en natuurlijk ook volwassener. Met de butler Niles (Daniel Davis) kan Fran het ook goed vinden. De compagnon van Maxwell, CC Babcock (Lauren Lane), ziet nog steeds wel wat in Maxwell, maar die houdt zich doof en blind voor haar. Ondertussen word CC genadeloos gepest door Niles, maar ze weet haar mannetje hierin goed te staan. Fran en Maxwell zijn eigenlijk allebei verliefd op elkaar, maar hebben dat zelf meestal niet door. Vooral Maxwell heeft er een handje van om zijn liefdesuitingen terug te trekken.

In 1993 werd het eerste deel uitgezonden van de televisieserie The Nanny, naar een idee van Fran Drescher, die zelf de hoofdrol van de nanny op zich nam. De serie was een groot succes en dat leverde een vervolgreeks van nog eens vijf seizoenen op. Een van de meest kenmerkende dingen aan de serie is de uitermate nasale stem van Fran Drescher. Dit werd haar handelsmerk en ze weet dit in de serie tot het uiterste te verzilveren.
Dit derde seizoen sluit naadloos aan op de twee vorige seizoenen. Fran heeft inmiddels een prominente plek in de familie Sheffield weten in te nemen. Ze komt weer in bizarre, soms sensuele situaties terecht, waarbij ze zich goed in de nesten weet te werken. Soms zijn de situaties tenenkrommend en vooral over de top, maar er valt altijd minimaal te glimlachen om hoe ze zich er uit weet te werken. Hilarisch zijn ook vaak de droge opmerkingen van butler Niles, meestal tot CC Babcock gericht. In dit seizoen begint al wel een ontluikende liefde tussen die twee zichtbaar te worden, maar pas in een volgend seizoen wordt die liefde breeduit uitgemeten. Ook de relatie tussen Fran en Mr. Sheffield begint al lichte vormen aan te nemen. Het meeste bewijs hiervan bevindt zich aan het einde van dit seizoen, als ze in de laatste aflevering samen naar Parijs gaan.
Het is dus weer genieten van deze doldwaze komedie, met momenten van ontroering, maar vooral veel momenten van ongebreideld plezier in de spitsvondigheden van de grapjes onderling en in het verhaal zelf dat eigenlijk voort blijft kabbelen op hetzelfde thema zonder echt te gaan vervelen. Dat is best knap!

Alle 27 afleveringen van seizoen 3 zijn verzameld op deze DVD-box, die uit drie schijfjes bestaat.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1995
Speelduur: 619 min
Verpakking: Boxset
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609658187

De DVD heeft het typerende televisiebeeldformaat van de jaren '90, namelijk 1.33:1. Een sitcom heeft altijd een kenmerkende belichting. Donkere delen komen niet of nauwelijks voor, alles is helder verlicht. Dat is bij The Nanny niet anders. De transfer is in orde, maar je moet uiteraard geen topkwaliteit verwachten. Vuiltjes, krasjes of compressiefoutjes zijn niet aanwezig. Het beeld heeft een wat wollige aanblik, maar de scherpte is nog acceptabel. De kleurweergave is goed en constant.
Elke aflevering duurt een kleine 25 minuten en heeft vier chapterstops. Er is de keuze voor Nederlandse ondertiteling, die dan mooi laag in beeld staat geplaatst.

De serie is oorspronkelijk in stereo op televisie uitgezonden. Zoals bijna alle sitcoms gaat het bij The Nanny om de dialogen. Daarom is een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack ook ruim voldoende. De dialogen zijn helder en duidelijk verstaanbaar en bij het gebruik van een prologic decoder komen ze keurig uit het midden. Naast de dialogen horen we bijna alleen maar het lachen van het publiek, andere geluiden zijn zo goed als afwezig. Dat lachen zorgt dan ook voor de enige vorm van stereobeleving.

De DVD heeft een statisch menuscherm in de stijl van de begincredits van de film in 1.33:1 beeldformaat. Als achtergrondgeluid is er een salsamelodie gebruikt die ook in de serie te horen is.
Extra's heeft deze box niet.

In dit 3e seizoen staat nanny Fran weer helemaal in het middelpunt. Ze maakt afspraakjes met diverse mannen, maar het resultaat is dat ze altijd weer terugkeert naar huize Sheffield. Dit seizoen van The Nanny borduurt verder op het succes van de eerste twee seizoenen. Verrassend is het niet (meer), leuk is het wel. Voor een sitcom heeft deze DVD box een heel gangbare beeld- en geluidskwaliteit. Bijzonder goed is het allemaal niet, maar het voldoet prima. Extra's heeft deze box niet.