Brideshead Revisited

22-05-2009

6.2

Brideshead Revisited (DVD)

Aan het eind van de jaren \'20 gaat Charles Ryder (Matthew Goode) naar Oxford om geschiedenis te studeren, maar eigenlijk wil hij schilder worden. Al de eerste dag ontmoet hij Sebastian Flyte (Ben Whishaw), die meer van feesten en drinken dan van studeren houdt. De twee worden vrienden en Sebastian nodigt Charles uit op het prachtige landgoed van de familie, Brideshead. Charles is diep onder de indruk, maar Sebastian heeft slechte herinneringen aan Brideshead. Charles leert de streng gelovige moeder (Emma Thompson) en de zus Julia (Hayley Atwell) van Sebastian kennen. Waar Julia loyaal aan haar moeder is, wil Sebastian niets van zijn moeder weten en stort zich op de drank. Charles wordt meegezogen in de familieperikelen. Tijdens een reis naar Venetië, naar Sebastian\'s vader (Michael Gambon), blijkt Charles meer gevoelens voor Julia dan voor Sebastian te hebben, iets wat Sebastian maar moeilijk kan verkroppen. De vraag is dan ook of hun vriendschap hierdoor op het spel komt te staan.

Brideshead Revisited is een beroemd boek van Evelyn Waugh uit 1945. In de jaren \'80 verscheen er al een succesvolle televisieserie van dit boek, met Jeremy Irons in de rol van Charles Ryder. In deze nieuwe verfilming speelt Matthew Goode de rol van de ingetogen, maar ook intelligente Charles. Zijn vriend Sebastian wordt gespeeld door Ben Whishaw.
Het boek is eigenlijk te gecompliceerd om in één film helemaal tot z\'n recht te laten komen. Regisseur Julian Jarrold beperkt zich dan ook tot de hoofdzaken van het verhaal. In eerste instantie had hij helemaal geen zin in deze film. Hij associeerde het verhaal met het leven van de saaie, nostalgische aristocratie. Maar na het lezen van het script kwam hij op die gedachte terug en stortte zich op de film. Makkelijk was het niet, vond hij. Hij richtte zich voornamelijk op de onderlinge strubbelingen binnen de familie, waarbij de streng katholieke Lady Marchmain (sterke rol van Emma Thompson) haar geloof gebruikt om haar omgeving te controleren en manipuleren met de overtuiging dat het God\'s wil is. Het katholieke geloof is ook de wortel van Sebastian\'s depressies en alcoholisme. En het belangrijkste binnen dit verhaal is dat het katholieke geloof de grootste belemmering is voor Charles en Julia\'s geluk samen. Julia mag namelijk alleen met een katholiek trouwen. Dat stuurt beide levens een geheel andere kant op. Een belangrijk thema uit het boek wat in de film slecht zijdelings aan bod komt is de homoseksualiteit van Sebastian. Daarvoor in de plaats zien we wel een innige vriendschap tussen Charles en Sebastian, die bij momenten een homeseksuele relatie insinueert. De sterkste scènes uit de film zijn die tussen Lady Marchmain en Charles Ryder. Lady Marchmain pretendeert Charles heel aardig te vinden, maar weet altijd opmerkingen te maken waarbij Charles zich moet verantwoorden voor het gedrag van zowel zichzelf als Sebastian.
De opnames van het landgoed Brideshead zijn gemaakt rondom Castle Howard in Coneysthorpe in Engeland. Voor de oudere generatie is dat meteen een punt van herkenning, omdat ook de succesvolle televisieserie uit de jaren \'80 hier is opgenomen. Maar het is ook meteen een beperking van het kijkgenot, omdat, juist door het gebruik van dezelfde lokatie, met regelmaat de beelden van de televisieserie door je hoofd spoken. Een aantal plotlijnen uit de serie komt in de film niet aan bod. Maar voor diegenen die de serie niet kennen hoeft dat geen probleem te zijn. De film op zich is interessant genoeg en weet voldoende te boeien om op eigen benen te kunnen staan.

Speelduur: 127 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777925645

Deze DVD kent een prachtige beeldkwaliteit. Het beeldformaat is 2.35:1 anamorf, wat overeenkomt met het originele formaat. Er valt weinig tot niets aan te merken op wat we voorgeschoteld krijgen. Het beeld heeft zowel een uitstekende scherpte, contrast, zwartniveau als detaillering. De kleuren hebben juist voldoende verzadiging om de sfeer aan het eind van de jaren \'20 goed naar voren te laten komen. De hoeveelheid filmgrain is te verwaarlozen. Kortom, een zeer mooie transfer.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook ieder afzonderlijk via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is van een prettig lettertype en staat met één regel in het beeldvlak geplaatst.

De DVD bevat uitsluitend een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Net als het beeld is het geluid heel gedetailleerd. Dialogen hebben een mooie, warme klank en zijn uitstekend te volgen. Ze komen voornamelijk uit het centerkanaal, maar incidenteel zijn ook dialogen in de frontkanalen te horen. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de surroundkanalen met atmosferen en muziek, wat een mooie ruimtelijke beleving geeft. Het LFE-kanaal laat ook sporadisch van zich horen met een prettig laag. Het geluid moet het niet hebben van de bombast, maar van de subtiele invulling van de details. En dat is hier goed gedaan.

De DVD heeft een mooi geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met een fragment uit de themamuziek als achtergrondgeluid. Bij de eerste release van deze DVD zit een kartonnen slipcase.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film in 2.35:1 anamorf beeldformaat. Er is Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

Charles Ryder leert tijdens z\'n studie de flamboyante Sebastian kennen. Ze worden vrienden en Sebastian nodigt Charles uit op het landgoed Brideshead. Daar leert Charles de perikelen van de familie kennen.
Brideshead Revisited is een mooie verfilming van het beroemde boek van Evelyn Waugh. De kleine nuances uit het boek zijn niet aanwezig, maar regisseur Julian Jarrold focust zich op een aantal hoofdlijnen. Dat maakt dit tot een overzichtelijke film met een paar sterke rollen. Tel daar nog het mooie camerawerk bij op en het moge duidelijk zijn dat het een geslaagde film is. De beeld- en geluidskwaliteit zijn uitstekend, daar valt nauwelijks iets op af te dingen. Afgezien van het feit dat deze DVD geen noemenswaardige extra\'s heeft is het een uitstekende DVD-release die ten zeerste aanbevolen is voor liefhebbers van het klassieke Britse drama.