RocknRolla

Alexander de Mol
15-05-2009

5.9

RocknRolla (DVD)

De Londense onderwereld komt extra in beweging als een Russische magnaat, Uri Omovich (Karel Roden) een geweldige deal in de aanbieding heeft. Gangsterbaas en onroerend goed koning Lenny Cole (Tom Wilkinson) heeft de touwtjes in het zich snel ontwikkelende Londen in handen en gaat met de Rus in zee. Als een teken van goede wil geeft Omovich zijn kostbare geluksschilderij ter bruikleen aan Cole, van wie het schilderij prompt van de muur gestolen wordt. Kruimeldief One-Two (Gerard Butler) met zijn ‘Wild Bunch’-maten Mumbles (Idris Elba) en Handsome Bob (Tom Hardy) proberen dankzij sexy accountant Stella (Thandie Newton) een slaatje uit de ontwikkelingen in de Londense onderwereld te slaan. Ondertussen is men ook op zoek naar de doodgewaande en aan harddrugs verslaafde rockster Johnny Quid, die wel eens verdachte nummer 1 kan zijn ten aanzien van de verdwijning van het schilderij.

Met RocknRolla tapt regisseur Guy Ritchie weer uit het bekende vaatje. Herkenbare humor, snedige dialogen, plot twists en strakke editing. Niets nieuws onder de zon dus. Maar het moet gezegd, het smaakt weer ouderwets goed. Het geflopte Swept Away was een draak van een film die Ritchie vermoedelijk onder dwang van zijn ex-vrouw Madonna heeft moeten maken. Revolver was al wat beter, maar was zo abstract dat weinigen echt geboeid werden, ondergetekende incluis. Maar met RocknRolla blijft de schoenmaker weer ouderwets bij zijn leest en lijkt de oude glans van Guy Ritchie zoals gezegd weer voor een groot deel terug. Niet volledig, want daarvoor blijft de film in mijn beleving wat achter bij zijn succesprojecten Lock, Stock & Two Smoking Barrels en Snatch. Momenteel is de regisseur bezig met de verfilming Sherlock Holmes met in de hoofdrollen Robert Downey Jr. als Sherlock Holmes en Jude Law als Watson. Daarin keert ook Mark Strong (‘Archie’ in RocknRolla) terug.
Ritchie’s RocknRolla kent een uiterst rustige opbouw, maar komt uiteindelijk ouderwets op stoom. Waar in Lock, Stock & Two Smoking Barrels en Snatch een belangrijke rol was weggelegd voor respectievelijk antieke geweren en een diamant, is het in RocknRolla een geluksschilderij. De eigenaar is de Rus Uri Omovich (Karl Roden), die niet geheel toevallig overeenkomsten vertoont met een echte rijke Rus in Londen, Roman Abramovich. Junkie Johnny Quid wordt op voortreffelijke wijze gespeeld door Toby Kebbell. Kebbell heeft zichzelf een streng dieet opgelegd (1 maaltijd per dag) om de junkie rockster letterlijk en figuurlijk gestalte te geven. Ook aardig om Gerard Butler in de rol van One-Two te zien na ‘King Leonidas’ uit 300. Een ander die er wat mij betreft uitspringt is Mark Strong, die de rol van Lenny Cole’s rechterhand Archie vertolkt.
Aan de zogenaamde box office deed RocknRolla het eigenlijk niet zo goed. Het is te hopen dat de release op DVD en Blu-ray dit tegenvallende resultaat een beetje goedmaakt. In ieder geval om te zorgen dat de voor de productie verspijkerde 18 miljoen dollar weer wordt binnengehaald. Het beoogde vervolg The Real RocknRolla lijkt daarom voorlopig nog ver weg. Dit alles neemt niet weg dat RocknRolla voor de fans weer prima verteerbaar is.

Warner heeft RocknRolla zowel op DVD als op Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder een bespreking van de DVD-uitgave. De bespreking van de Blu-ray Disc lees je hier.

Genre: Actie, Komedie/Humor, Misdaad
Speelduur: 110 min
Verpakking: Allaine Keep Case
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Duits, Nederlands, Portugees, Spaans, En vele andere
EAN: 5051888028582

• Audiocommentaar regisseur Guy Ritchie en acteur Mark Strong
  • Guy’s Town
  • Deleted scene: Will you put the cigarette out?

Het beeld van RocknRolla staat anamorf op de DVD met een beeldverhouding van 2.40:1. Het eerste dat opvalt bij het bekijken van de film is de bewerking, in dit geval desaturatie, van kleuren. Het beeld is dusdanig bewerkt dat het een bruin getinte, enigszins verwassen ogende look heeft. Ook het contrast is gemanipuleerd om RocknRolla deze specifieke uitstraling te geven. Het zwartniveau boet door diezelfde bewuste bewerking ook wat aan kracht in. Schaduwdetail is derhalve niet optimaal. Over het algemeen is de scherpte van het plaatje goed, maar door de beeldbewerking heeft het iets aan natuurlijke scherpte ingeboet. Overigens ook de Blu-ray Disc uitgave heeft hiermee te maken. Het beeld is verder zo fris als maar zijn kan, waarmee de conclusie gerechtvaardigd lijkt dat de bovengenoemde kanttekeningen bewuste stijlkeuzes zijn. De optionele ondertiteling staat voor een gedeelte in de film en voor een gedeelte in de zwarte balk.

Deze DVD uitgave beschikt over een Dolby Digital 5.1 track met een bitrate van 384 kb/s. De soundtrack van RocknRolla klinkt goed en heeft een ruimtelijk geluidsbeeld. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste speakers, de surroundspeakers voegen hier subtiel omgevingsgeluiden en effectgeluiden in split-surround aan toe. De meeste dialogen komen uit de centerspeaker, maar afhankelijk van de plaats in het beeld komen de stemmen ook wel eens uit de frontspeakers. Het LFE-kanaal wordt uitstekend gebruikt om de soundtrack een lekker laag te geven.
RocknRolla is sterk dialooggedreven en is daarbij voer voor liefhebbers van Engelse dialecten. Ondertiteling is in een aantal gevallen geen overbodige luxe. Het geluid concentreert zich vooral op de voorste kanalen, waarbij de achterkanalen bij een aantal scènes hun aandeel opeisen. Het LFE-kanaal wordt uitstekend gebruikt om de soundtrack een lekker laag te geven.

De DVD begint eerst met de nodige previewtrailers. Een druk op de menuknop brengt je echter direct bij het hoofdmenu van de DVD, welke een statisch scherm toont voorzien van achtergrondmuziek.

Audiocommentaar regisseur Guy Ritchie en acteur Mark Strong
Guy Ritchie en Mark Strong, die de rol van Archie vertolkt, verzorgen het audiocommentaar. Ritchie en Strong, die een groot deel van de film als voice-over te horen is, kunnen het goed met elkaar vinden in deze vermakelijke en bij vlagen informatieve commentaartrack.

Guy’s Town (8:32 min)
Deze feature is eigenlijk een verlengstuk van de making of waarbij in het bijzonder wordt gekeken naar de stad waar de film zich afspeelt: Londen.

Deleted scene: Will you put the cigarette out? (2:00 min)
Een korte verwijderde scene waarin One-Two aan zijn conditie aan het werk is en daarbij wordt gestoord door zijn maten van ‘The Wild Bunch’ en een rokerige sigaret.

Londen’s onroerend goed magnaat en gangsterbaas Lenny Cole sluit een deal met de Rus Uri Omovich zodat laatstgenoemde een bouwproject kan realiseren. De deal loopt anders dan gepland door de inmenging van een doodgewaande rock ’n roll junk, een geluksschilderij, een groepje kruimeldieven met een schuld en een geslepen accountant. Guy Ritchie keert verstandigerwijs terug naar zijn vertrouwde formule. Hoewel het niveau van Lock, Stock and Two Smoking Barrels en Snatch niet gehaald wordt, is het toch weer dicht bij zijn oude vorm.
Deze DVD heeft een goede beeldkwaliteit, waarbij de visuele stijl enigszins zijn stempel drukt op de kwaliteit. Geluidstechnisch krijgt de schijf ook het predikaat voldoende. RocknRolla leent zich als film er niet echt voor om uit je stoel te worden geblazen. Fans van het eerdere werk van Guy Ritchie zullen zich geen buil vallen aan deze DVD.