House Bunny, the

09-05-2009

2.5

House Bunny, the (DVD)

Bunny Shelley (Anna Faris) heeft geen gemakkelijke jeugd gehad. Ze is opgegroeid in een weeshuis en zag hoe iedereen om haar heen een nieuw onderkomen vond behalve zij. Dit alles verandert wanneer ze opgroeit en begint op te vallen door haar uiterlijk. Ze komt terecht in de enige echte Playboy Mansion, waar ze een zorgeloos en luxe leventje leidt. Het nieuws dat ze per direct dit paradijsje moet verlaten komt voor haar dan ook als een donderslag bij heldere hemel. Zou het komen omdat ze net 28 is geworden? Dat is namelijk ongeveer bejaard in ‘bunny years.’ Wanhopig op zoek naar woonruimte stuit ze op een meisjesstudentenhuis waarvan de inwoners haar expertise wel kunnen gebruiken. Ze zijn niet bepaald populair en dreigen hun huis te verliezen als ze niet snel genoeg leden vinden. Bunny laat ze maar al te graag zien hoe ze hun voorkomen kunnen veranderen om zo vrouwelijker over te komen. Maar lost een make-over alle problemen wel op?

Het begon allemaal met een idee. Een gouden ingeving zo je wilt. Anna Faris, vooral bekend van goede en minder goede komediefilms, vroeg zich af wat er eigenlijk gebeurt met de ‘Bunny’s’ als ze het landgoed van Playboy-baas Hugh Hefner verlaten. De schrijfsters van producties als 10 Things I Hate About You, Legally Blonde en Ella Enchanted vonden in dit uitgangspunt genoeg inspiratie voor een filmscript. Waar ze met hun gedachten waren tijdens deze schrijfsessies mag Joost weten. Het romcom genre wordt gekenmerkt door een bepaald standaard verhaalverloop, maar deze film slaat echt alles. Al na vijf minuten kun je voorspellen hoe het verhaal zich zal ontvouwen. Sterker nog, misschien is een blik op de cover alleen al genoeg. Ook is het niet te hopen dat veel jonge meisjes de film zullen zien, want de boodschap is op zijn minst twijfelachtig. Het feit dat je er als vrouw niet hoerig uit hoeft te zien en je dom moet gedragen om iemand te verleiden, wordt pas laat in de film ontkracht. En de eerder ondergaande metamorfose wordt geenszins teruggedraaid. Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Deze film werkt namelijk nog enigszins dankzij de energieke performance van Faris. Ze gooit al haar ziel en zaligheid in deze rol en dat is te merken. Haar komische timing is perfect en tilt het vaak flauwe en inspiratieloze materiaal naar een hoger niveau. Het prototype domme blondje is al vaak neergezet in films, maar veel van die vertolkingen kunnen hier niet aan tippen. In de bijrollen zien we veel jonge mensen als Emma Stone (Superbad), Kat Dennings (The 40 Year Old Virgin) en Colin Hanks (zoon van Tom Hanks). Hugh Hefner zelf en enige van zijn protegés hebben een cameo gekregen, waarin ze zichzelf spelen. Gelukkig maar, want acteren, kunnen ze toch echt niet. Overigens is er ook echt gefilmd in het onderkomen van Hefner, wat de film zeker goed doet. Het zal niemand verrassen dat de film allerminst indrukwekkend in beeld wordt gebracht. Het oogt allemaal wat onrustig; voordat je met je ogen kunt knipperen is er al weer een paar keer van camerahoek gewisseld. The House Bunny is overbodig en kent een schrijnend gebrek aan originaliteit. De anderhalf uur dat het geheel vooryduurt zou bijna ondraaglijk zijn geweest, ware het niet dat Faris zich letterlijk en figuurlijk van haar beste kant(en) laat zien.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2008
Speelduur: 93 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 8712609658163

• verwijderde scenes
  • Muziekvideo
  • Featurettes

The House Bunny wordt anamorf gepresenteerd in een beeldverhouding van 2.40:1. Dit is een kleine afwijking het originele 2.35:1 formaat. Het beeld maakt een solide indruk. De scherpte is consistent ruim voldoende. Hetzelfde geldt voor het detail, ook in de schaduwen. Edge enhancement is niet waarneembaar. Er is sprake van een krachtig kleurenpalet met felle en flink verzadigde tinten, doch nergens onnatuurlijk. Het contrast is ook op orde. Het beeld maakt als geheel een dynamische indruk. Defecten in enigerlei vorm schitteren in hun afwezigheid.
De film is opgedeeld in een genereuze 28 hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling is helemaal onderin het scherm geplaatst en prima leesbaar.

Het geluid komt in de vorm van een Dolby Digital 5.1 track (448kb/s). Hier is weinig op aan te merken. Dialogen komen duidelijk verstaanbaar uit de middelste speakers. De muziek geeft een fraai stereobeeld met een diep en gecontroleerd laag. De nadruk ligt echter wel erg sterk op de voorste speakers. Muziek komt slechts subtiel uit de achterste speakers en van directionele effecten is slechts incidenteel sprake. Een track waar weinig op aan te merken valt maar die ook nergens excelleert. Een krachtiger aanpak had het geheel goed kunnen doen, nu voldoet het simpelweg.

Via de geanimeerde en van muziek voorzien menu’s, is een aantal extra’s te bekijken. De gezamenlijke speelduur loopt redelijk op, maar kwantiteit staat niet altijd garant voor kwaliteit. Alle extra’s hebben DD2.0 audio (192kb/s) en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling, tenzij anders vermeld.

Deleted scenes (12 min.)
Hier zijn een zestal verwijderde scènes te bekijken in een verkleind breedbeeld kader. Wie meer van Anna Faris wil zien is hier aan het juiste adres, maar het is volledig begrijpelijk dat deze segmenten tijdens het monteren zijn gesneuveld.

Featurettes (53 min.)
Niet minder dan een twaaltal featurettes met een gezamenlijke speelduur van bijna een uur, vormen het leeuwendeel van de extra’s op deze DVD. Ze zijn allemaal achtereen te bekijken via een optie in het menu. Helaas zijn ze zo mogelijk nog inhoudslozer dan de hoofdfilm. Alleen voor de echte liefhebber.

Muziek video (2 min.)
Een leuke muziekvideo die speciaal voor de film geproduceerd is. Veel van de actrices uit de film treden hier zelf in op. Er is ook een introductie te bekijken van nog geen halve minuut, die vreemd genoeg als apart menuonderdeel is opgenomen. De beeldverhouding is 2.40:1. Bij deze muziekvideo geen ondertiteling.

Een aantal trailers van andere door Sony uitgegeven producties met varierende beeldverhouding en DD5.1 audio (448kb/s).

Bunny Shelley weet niet wat haar overkomt als ze plotseling wordt gesommeerd de Playboy Mansion per direct te verlaten. Ze is een beetje wereldvreemd maar vindt in een onpopulair meisjesstudentenhuis haar ideale project. Ze zal deze dames in de dop wel eens laten zien hoe ze zichzelf moeten presenteren. The House Bunny is precies wat je zou verwachten van een productie als deze, maar dan verder uitvergroot. De voorspelbaarheid is groot en de seksistische inhoud bedenkelijk. Gelukkig maakt hoofdrolspeelster Anna Faris er nog het beste van. De beeldkwaliteit is uitstekend en het geluid goed. Extra’s zijn er zeker, maar ze zijn niet echt de moeite waard.