Anastasia

07-11-2001

8.7

Anastasia (DVD)

Voor de jonge prinses Anastasia was het leven in het paleis van de tsaar van Rusland een sprookje totdat de kwade tovenaar Rasputin een vloek uitsprak over de koninklijke familie. Diezelfde avond werd het paleis bestormd door radicalen die in opstand waren gekomen tegen de regerende macht. Dankzij een van de bedienden kan Anastasia samen met haar oma, groothertogin Marie, ontsnappen. Maar terwijl oma aan boord van een trein naar Parijs kon klimmen, verloor Anastasia haar in de verwarring uit het oog en bleef alleen achter.
10 jaar zijn voorbijgegaan. Voor diegene die Anastasia vinden en haar terugbrengen naar haar oma, heeft groothertogin Marie, die in Parijs woont, een grote beloning uitgeloofd. De jonge zwendelaar Dimitri en zijn goedaardige metgezel Vladimir proberen al enige tijd iemand te vinden die door kan gaan voor Anastasia om zo de beloning te incasseren. Bij toeval ontmoeten ze het bijdehante weesmeisje Anja, die haar achternaam niet weet. Het valt hun op dat Anja verdacht veel lijkt op de echte Anastasia. Dimitri weet Anja te overtuigen mee te gaan naar Parijs om te doen alsof ze de echte Anastasia is. Dimitri en Vladimir leren Anja alles over de familie van de tsaar. Omdat Anja inderdaad de echte Anastasia is, wordt het drietal gedurende hun avontuurlijke reis naar Parijs voortdurend dwarsgezeten door de kwaadaardige tovenaar Rasputin en zijn maatje Bartok, een maffe albino vleermuis. Eenmaal in Parijs aangekomen, wil de groothertogin Dimitri en Anja niet eens zien, zo zat is zij van alle oplichters die pretenderen haar verloren kleindochter te zijn. Door een antwoord van Anja beseft Dimitri opeens dat Anja werkelijk de echte Anastasia is. Met Rasputin op haar hielen proberen Dimitri en Anastasia toch in contact te komen met de groothertogin.

Met Anastasia ging 20th Century Fox in 1997 haar eerste tekenfilm avontuur in. Voor deze animatie tekenden de animatieveteranen Don Bluth en Gary Oldman. En zij hebben met deze film een meesterwerk van een tekenfilm afgeleverd. Deze film heeft alles: een sprookjesachtig verhaal, leuke karakters, gezellige (makkelijk mee te zingen) leuke liedjes, heerlijke humor, romantiek, een slechterik en werkelijk prachtige animaties. Gek genoeg en eigenlijk ook onbegrijpelijk werd Anastasia niet het succes waarop werd gehoopt. Toegegeven, de film heeft een hoog Disney gehalte en bood eigenlijk ouderwets (maar o zo leuk) vermaak. Maar in kwaliteit was Anastasia de absolute meester in vergelijking met de in datzelfde jaar uitgekomen tekenfilm Hercules van Disney.
Heel ongebruikelijk is deze film met een beeldverhouding van 2.35:1 gemaakt. Maar dit echt brede beeld zorgt er wel voor dat de schitterende beleving er nog eens door wordt versterkt.
De film wordt gedragen door de prachtige muziek van David Newman en de uitstekende liedjes van Stephen Flaherty met teksten van Lynn Ahrens. Deze muziek en liedjes waren goed voor vele nominaties en prijzen.

Regisseur

Don Bluth

Acteurs

Genre: Animatie
Jaar: 1997
Speelduur: 90 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Vlaams
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626010159

• Featurette ‘The Magical Journey Anastasia’
  • Featurette ‘The Making of Anastasia’
  • Sing-along song ‘Once Upon December
  • Sing-along song ‘Learn to do it’
  • Videoclip in verschillende talen
  • Drie interactieve puzzels

De film is in het oorspronkelijke beeldformaat 2.35:1 anamorf op DVD gezet. Het uitzonderlijk breed beeld voor een tekenfilm, maar geweldig mooi. De beeldkwaliteit kunnen we heel kort over zijn, die is uitstekend en laat de prachtige sfeervolle tekeningen en de mooie en warme kleuren van de film goed tot zijn recht komen. Het contrast, de scherpte en de detaillering, alles is ziet er perfect uit. Anastasia is nog een nieuwe film, dus de print is volledig vrij van ongerechtigheden. Een minpuntje is dat het gebruik van edge-enhancement wel duidelijk zichtbaar is. Maar verder is het genieten van deze prachtige plaatjes!
De film is prima verdeeld in 36 tracks. De laagwisseling is nauwelijks merkbaar. De Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en goed geplaatst, maar is alleen via het menu aan of uit te schakelen.

Het geluid is in de originele Engelse taal beschikbaar in Dolby Digital 5.1 met de bitrate van 384 kb/s. Verder is er ook een Franstalige nasynchronisatie, ook in DD5.1 (384 kb/s). De aanwezige Nederlandse en Vlaamse nasynchronisatie staan helaas slechts in Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) op de schijf. Op de schijf (DVD-9) was nog genoeg ruimte om de Nederlandse soundtrack ook in DD5.1 erop te zetten. Heel jammer.
De Engelse soundtrack klinkt geweldig mooi. Alle kanalen worden uitstekend gebruikt, ook de surroundkanalen worden zeer veel gebruikt. Het geheel is een zeer ruimtelijke soundtrack met veel richtingsgevoel. De vele liedjes in de film komen met een mooie en indrukwekkende ruimtelijkheid uit de speakers. Het geluid klinkt lekker vol, met een heerlijk strak laag en een prima detaillering in het hoog. Prachtig. De stemmen zijn uitstekend te volgend en komen uit de centerspeaker.
Bij de Engelse versie zul je de stemmen van Meg Ryan (Anastasia), John Cusack (Dimitri), Kelsey Grammer (Vladimir) en Angela Lansburry (grootmoeder Marie) herkennen.
De Nederlandse nasynchronisatie is met de DD2.0 surround track toch minder toebedeeld. Echt jammer. De soundtrack klinkt wel mooi open en ruimtelijk maar mist gewoon het detail, het gevoel van volheid en de impact van de Engelse DD5.1 track.
De nasynchronisatie is perfect gedaan. De stemmen matchen goed met die van hun Amerikaanse collega’s. De Nederlandse vertaling is van Koen van Dijk. Je kunt de stemmen herkennen van Vera Mann (Anastasia), Stanley Burleson (Dimitri), Arnold Gelderman (Vladimir) en Elsje Scherjon (grootmoeder Marie). Maar mis hier vooral ook niet de indrukwekkende stemmen van Ernst Daniël Smid (als Rasputin) en Karin Bloemen (als Sophie) niet.

De menu’s zijn animatie plaatjes in breedbeeld met achtergrondmuziek. De menu’s zijn beschikbaar in het Engels of Frans.
Op de DVD staan enkele leuke extra’s. De extra’s zijn allemaal in het Engels met Dolby Digital 2.0 geluid (192 kb/s) en zijn bijna allemaal voorzien van Nederlandse ondertiteling, uitstekend.

‘Sing-along Songs’, in drie verschillende talen meezingen met twee liedjes uit de film, geholpen door een ‘meelopende’ ondertiteling. Je hebt keuze uit de talen Engels, Nederlands en Frans. De twee liedjes zijn:
- ‘Once upon December’ (Voor december zal komen), bij dit liedje geeft Anastasia eerst, in de gekozen taal, een korte inleiding;
- ‘Learn to do it’ (Als wij het kunnen leren).
De Engelse versie klinkt uitstekend met mooi DD2.0 stereogeluid. Zowel de Nederlandse als de Franse versie hebben helaas DD2.0 monogeluid. Bij de Nederlandse versie van ‘Learn to do it’ zijn linker- en rechterkanaal uit fase, wat erg vreemd klinkt. Bij beide liedjes zijn de Nederlandse stemmen erg luid en overheersen de muziek teveel.

‘Anastasia: A Magical Journey’, een erg leuke documentaire van ruim 21 minuten met Aaliyah als gastvrouw. Zij neemt je, vanuit Parijs, mee in de wereld achter Anastasia. Met aandacht voor het historische verhaal van Anastasia, de vele bekenden die hun stem ‘geleend’ hebben aan de film, het belang van de computer in het tekenproces en de muziek. Aan het eind zingt Aaliyah het liedje ‘Journey to the past’. Nederlands ondertiteld.

‘Featurette’, een 7 minuten durende promotieachtige documentaire over de film, met veel interviewfragmenten met de vele betrokkenen, beelden uit de tekenstudio en natuurlijk filmfragmenten. Een beetje een herhaling van ‘The Magical Journey’. Nederlands ondertiteld.

‘Interactieve Puzzle Games’, drie leuke legpuzzels van elk 16 stukjes die je met behulp van de afstandsbediening kunt maken. Om het niet te moeilijk te maken is de afbeelding al vaag te zien. Zonder geluid.

‘Multi Language Clip Reel’, de liedjes ‘Journey to the past’ (Terug naar toen) en ‘Once Upon December’ (Voor december zal komen) worden gebruikt om de vele talen waarin Anastasia is nagesynchroniseerd te laten horen. Ook Nederlands en Vlaams zitten erbij. Speeltijd 6½ minuut.

Bij de DVD zal ongetwijfeld een informatieboekje zitten met de tracklisting en mogelijk informatie over de productie. Voor de review hadden we de beschikking over een pre-release DVD waardoor we niet weten wat de inhoud van het informatieboekje zal zijn.

Anastasia was 20th Century Fox eerste animatiefilm. Don Bluth en Gary Goldman hebben hier een waar ouderwets meesterwerk afgeleverd. Anastasia is een bijzonder leuke tekenfilm geworden met alle ingrediënten die je van tekenfilm mag verwachten. Het heeft even geduurd voordat de DVD in Nederland beschikbaar kwam, maar deze DVD van FOX was het wachten waard. De film staat met uitstekende beeld- en geluidskwalitiet op de schijf, alleen jammer dat de Nederlandse versie slechts Dolby Surround is. Ook staan een paar leuke extra’s op deze DVD. Een geweldige aanrader.

Deze review is gebaseerd op een pre-release DVD, derhalve ontbreken gegevens over een mogelijk informatieboekje.