Il y a Longtemps Que Je T´Aime

27-04-2009

6.7

Il y a Longtemps Que Je T´Aime (Blu-ray)

Juliette Fontaine (Kristin Scott Thomas) komt na 15 jaar vrij uit de gevangenis. Haar jongere zus Léa (Elsa Zylberstein) neemt haar in huis, zolang Juliette nog geen eigen woning heeft. Ze hebben in de afgelopen 15 jaar nauwelijks contact met elkaar gehad. Juliette probeert haar leven weer zin te geven, daarbij geholpen door de politieman bij wie zij zich wekelijks moet melden en een maatschappelijk werkster. Voor Léa is het ook lastig. Terwijl Léa krampachtig probeert met haar zus hernieuwd de familieband te herstellen, kan haar man Luc (Serge Hazanavicius) maar moeilijk accepteren dat een ex-gevangene in zijn huis woont. Léa wil weten wat er vijftien jaar geleden gebeurd is. Wetende dat mensen haar veroordelen om haar verleden, houdt Juliette zich erg afzijdig en wil zij liever niet praten over wat er gebeurd is.

De Franse schrijver Philippe Claudel debuteerde in 1999 met zijn boek Meuse l\'Oubli (Rivier van Vergetelheid). Hij is vooral bekend van zijn latere boek Les Âmes Grises (Grijze Zielen). Voor de verfilming hiervan in 2003, schreef Claudel zelf het scenario. Met zijn debuutfilm Il y a Longtemps Que Je T\'Aime laat Claudel zien ook een zeer verdienstelijk regisseur te zijn. Ook nu schreef Claudel zelf het scenario. De film vertelt het emotionele verhaal van eenzaamheid, ontwrichte familierelaties en schuldgevoel. Centraal hierin staat de relatie tussen de zussen Léa en Juliette. Twee prachtig gespeelde rollen van Kristin Scott Thomas en Elsa Zylberstein. De confrontatie tussen de jonge, gelukkige Léa en haar gezin enerzijds en haar oudere, getekende en getergde zuster Juliette anderzijds biedt ruimte voor boeiende dialogen en sterke emoties. De relatie tussen beide bouwt zich gedurende het verhaal op naar een intense emotionele climax. De wijze waarop Kristin Scott Thomas haar rol speelt is indrukwekkend. Vooral dankzij de sterke maar tegelijkertijd ook heel subtiele mimiek in haar gelaat zie je de verandering in het door haar gespeelde karakter zich voltrekken. Deze verandering ondersteunt Claudel ook in de cinematografie. De grauwheid van het begin maakt langzaam plaats voor meer kleur. De titel Il Y A Longtemps Que Je T\'Aime is een zinsnede uit het oude Franse kinderliedje “La Claire Fontaine”. Dit liedje hoor je regelmatig in de film terugkomen en Claudel maakt ook subtiele verwijzingen naar dit liedje. Qua opbouw van het verhaal kun je goed merken dat Claudel zijn wortels bij het schrijven heeft liggen. Gedurende het verloop van het verhaal geeft hij je heel langzaam meer informatie en laat je daardoor vooral in het begin zelf invulling geven aan de beweegredenen van de karakters. Pas aan het einde wordt alles met een emotionele climax duidelijker gemaakt. Il Y A Longtemps Que Je T\'Aime is daarmee het indrukwekkende literaire regiedebuut van schrijver Philippe Claudel. Een karakterstuk met sterk gespeelde rollen. Gaat dat zien!

Lumière heeft Il Y A Longtemps Que Je T’Aime in standaard kwaliteit op DVD uitgebracht en in High Definition kwaliteit op Blu-ray Disc. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de DVD uitgave. Je kunt hier onze recensie van de DVD uitgave lezen.

Speelduur: 117 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019003265

• Niet gebruikte scènes
  • Interview Philippe Claudel

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode.

De High Definition transfer versterkt het natuurlijk ogende beeld. Voor deze HD transfer zijn dezelfde kenmerken van toepassing als bij de DVD. Alleen voegt de HD transfer daar nog een stuk kwaliteit aan toe. De kleuren ogen voller en kleurrijker, waarbij ook de kleurbalans natuurlijker oogt. Het contrast en ook het schaduwdetail zijn beter, wat vooral bij de avondscènes opvalt. Het beeld ziet er scherp en zeer gedetailleerd uit. Vooral in de achtergronden blijven details beter zichtbaar. Hierdoor is de dieptewerking ook versterkt. Het beeld is volledig vrij van filmgrain of andere ongerechtigheden. De film is verdeeld in 13 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) is mooi klein en goed leesbaar.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Franstalige audiotrack is alleen beschikbaar in DTS HD Master Audio 5.1 (48 kHz, 24 bit). Mocht je nog geen DTS HD MA audiodecoder hebben, dan wordt deze soundtrack gedecodeerd als een ‘gewone’ DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1509 kb/s).

De film is vooral een dialoogfilm met af en toe wat muziek ter ondersteuning. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De surroundkanalen worden op een subtiele wijze gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en voor de weergave van de omgevingsgeluiden. In enkele scènes zijn de surroundspeakers nadrukkelijker aanwezig. Het LFE kanaal wordt nauwelijks gebruikt. Dialogen zijn goed te volgen en komen via de centerspeaker. De lossless gecodeerde DTS HD MA audiotrack klinkt zuiverder en gemakkelijker dan de audiotrack op de DVD. Vooral de subtiele filmmuziek heeft zeker baat bij deze hoge resolutie audiotrack. De gitaarmuziek klinkt hierbij zeer open en ruimtelijk. Bij deze film is merkbaar dat ook een rustige soundtrack baat heeft bij een hoge resolutie audiotrack. Een prima klinkende soundtrack die evenals het beeld erg natuurlijk overkomt.

De Blu-ray Disc start met een traditioneel, geanimeerd keuzemenu met achtergrondmuziek. Tijdens de film wordt dit menu als een pop-up menu weergegeven, zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de DVD uitgave. Alleen hebben nu de extra’s 576i PAL resolutie. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Interview met Philippe Claudel (59 min)
Een uitgebreid en interessant interview met regisseur Philippe Claudel, die hierin vertelt over alle facetten van de film. Het is puur een interview, zonder afwisselende filmbeelden. Het interview is onderverdeeld in zes hoofdstukken.

Weggelaten scènes met/zonder commentaar (5½ min)
Zeven scènes die de film niet gehaald hebben, met optionele toelichting van regisseur Philippe Claudel.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film. Deze bevat ook beelden die uiteindelijk niet in de film terecht zijn gekomen.

Lumière
Met drie trailers van andere Lumière uitgaven.

Il Y A Longtemps Que Je T'Aime is een indrukwekkend mooie film van debuterend regisseur Philippe Claudel. De film vertelt het verhaal van Juliette, die na vijftien jaar de gevangenis verlaat. In die periode heeft ze nauwelijks contact gehad met haar familie. Haar jongere zus Léa vangt haar op bij haar thuis en probeert te achterhalen waarom Juliette haar daad gepleegd heeft. Juliette houdt zich erg afzijdig en wil liever niet praten over wat er gebeurd is. De hoofdrollen worden op sublieme wijze vertolkt door Kristin Scott Thomas en Elsa Zylberstein. De beeld- en geluidskwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave van Lumière zijn prima verzorgd. Als extra is een lang en interessant interview met de regisseur toegevoegd. Een aanrader voor de liefhebber van goed geacteerd drama zonder overdreven sentimenten.