Standard Operating Procedure

24-04-2009

4

Standard Operating Procedure (DVD)

De militaire operaties van de Verenigde Staten in het Midden-Oosten zijn niet bepaald gevrijwaard van frose kritiek van vriend en vijand. Een jaar of vier geleden kwam het schandaal rondom de Abu Graib gevangenis dan ook zeer ongelegen. Soldaten en officieren hebben gevangenen onderworpen aan mensonterende praktijken, maar zijn voor zover bekend niet overgegaan tot grof geweld. De mentale schade is echter groot en het is nog maar de vraag of deze praktijken wel binnen de ‘Standard Operating Procedure’ vallen, zoals stellig door het leger wordt beweerd. De gebeurtenissen werden wereldnieuws door de duizenden foto’s die ervan gemaakt zijn. Een grondig onderzoek, waarbij alle foto’s op chronologische volgorde zijn geplaatst aan de hand van de zogenoemde metadata die in de foto te vinden is, gaf een totaalbeeld. De vragen waar iedereen mee zit is het waarom van deze daden. Handelden de soldaten in opdracht van hun superieuren of opereerden ze zelfstandig? Feit is in ieder geval dat geen enkel persoon boven de rang van Sergeant is veroordeeld. Het hele verhaal krijgt nog een nare bijsmaak door de recente nieuwsberichten die erop duiden dat veel zaken in de doofpot zijn gestopt. Zijn de foto’s wellicht een afleidingsmanoeuvre die mensen doet denken dat ze alles wel gezien hebben? Wat is het gevolg van dit schandaal voor het imago van Amerika en haar leger?

Filmmaker Errol Morris (The Fog of War, The Thin Blue Line) maakte deze documentaire om het hoe en waarom te achterhalen. Zijn veronderstelling is dat zingeving en duiding misschien leidt tot een beter begrip. Om dit te begrijpen heeft hij de duizenden foto’s geanalyseerd en miljoenen minuten aan interviews afgenomen. Voornamelijk soldaten en lagere officieren doen openhartig hun verhaal en vertellen op levendige wijze met veel details wat er in die beruchte weken is voorgevallen. De montering is zorgvuldig gedaan en switcht regelmatig tussen beelden van de geïnterviewden en de gemaakte foto’s die bij dat verhaal passen. De sterke muziek van filmcomponist Danny Elfman geeft het geheel een bijna luguber sfeertje. Standard Operating Procedure is vooral een zwaarmoedige documentaire geworden. Er is te zien dat de meeste daders weinig spijt hebben en zelfs verontwaardigd zijn over hun straf. Ze waren in de veronderstelling dat het past binnen de normale ondervragingstechnieken. Ze kregen de opdracht om de gevangenen ‘klaar te maken’ voor verhoor. We hebben het dan feitelijk over psychische marteling die het weerstandsniveau aantast. Aangrijpend en onderhoudend is het eindresultaat zeker, maar de belofte van Morris wordt niet geheel waargemaakt. De interviews worden na verloop van tijd wat repetitief van aard en er wordt niet echt doorgevraagd naar de motieven. Een ander gebrek is de beperkte focus. Het zou interessant zijn om deskundigen aan het woord te laten die hun licht kunnen laten schijnen over de kwestie. Of wellicht politici en hogere legerofficieren die vast en zeker een visie hebben op de problematiek. Standard Operating Procedure is een vakkundig gemaakte documentaire die het nieuws tot leven doet komen. Er had wel meer in gezeten en als kijker blijf je met meer vragen achter dan dat je antwoorden krijgt. Wellicht is over een paar jaar de tijd rijp voor een vervolg?

Jaar: 2008
Speelduur: 111 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
EAN: 8712609660111

• verwijderde scenes

De originele beeldverhouding van 2.40:1 is behouden en wordt anamorf gepresenteerd. De interviews worden uitgevoerd tegen een zwarte achtergrond. De foto’s worden verkleind weergegeven tegen eenzelfde achtergrond en zijn omlijnd met een wit kader. Van andere beelden is geen sprake. De scherpte van de interviewbeelden is redelijk, maar er zijn zeker softe momenten. Het contrast is erg laag en de kleuren somber en grauw, maar dit lijken bewuste stijlkeuzes te zijn. Op deze manier komt de visuele indruk overeen met de inhoud. Er is geen sprake van edge enhancement, noch enige andere vorm van defecten. De film is verdeeld in een riante 58 hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling is goed verzorgd, maar had iets lager in beeld mogen staan.

De beelden worden ondersteund door Dolby Digital 5.1 (384kb/s) audio. Het is natuurlijk van vitaal belang bij een productie als deze dat de dialogen goed verstaanbaar zijn. Dit is gelukkig het geval. Ze komen te allen tijde duidelijk verstaanbaar uit de middelste speaker. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, worden ook de achterste speakers ingezet. Niet voor effecten, deze ontbreken namelijk, maar voor de muziek van Danny Elfman. Deze creëert een fraaie ambiance die zeker bijdraagt aan de beleving. Een track die prima zijn werk doet.

Naast een aantal trailers, van de hoofdfilm en andere producties, is er een tweetal extra’s te bekijken.

Het audiocommentaar is ingesproken door regisseur Errol Morris. Hij is niet altijd even spraakzaam maar de info die hij geeft is de moeite waard. Hij gaat onder andere in op de redenen voor het maken van de documentaire en zijn visie op het geheel. De audio is DD 2.0 (192kb/s) en Nederlandse ondertiteling is beschikbaar.

Verwijderde scènes (26 min.)
Deze scènes hebben de film niet gehaald omdat Morris de focus wilde leggen op de foto’s. Niettemin zijn deze interviewfragmenten het kijken waard. De beeldverhouding is 2.40:1 (niet-anamorf) en de audio DD 2.0 (192kb/s) en er is optionele Nederlandse ondertiteling.

De gebeurtenissen in de Abu Graib gevangenis waren wereldnieuws. Het feit dat de omstreden acties zijn vastgelegd op de gevoelige plaat maakte dat de hele zaak aan het licht kwam. Door middel van interviews met de daders en betrokkenen kijk je verder dan het nieuws. De mate van detail maakt het indrukwekkend. Helaas wordt er nauwelijks ingegaan op de politieke en maatschappelijke consequenties. Standard Operating Procedure wordt gepresenteerd in prima beeld- en geluidskwaliteit en op de DVD zijn een audiocommentaar en een selectie verwijderde scènes te vinden.