Charlie and the Chocolate Factory

10-04-2009

6.6

Charlie and the Chocolate Factory (Blu-ray)

Charlie Bucket (Freddie Highmore) leeft met zijn ouders en grootouders in een vervallen huisje, nabij de grote chocoladefabriek. Charlie’s vader (Noah Taylor) werkt in een tandpastafabriek en van mislukte tandpastadopjes heeft Charlie de chocoladefabriek in het klein nagebouwd. Grootvader Joe (David Kelly) heeft vroeger in de chocoladefabriek gewerkt en vertelt Charlie hoe chocolatier Willy Wonka (Johnny Depp) de fabriek begonnen is. Wonka’s chocolade is zo bijzonder, dat zijn werknemers werden omgekocht om het geheim te verkopen. Daarop besloot Willy Wonka vijftien jaar geleden iedereen te ontslaan en de fabriek te sluiten. Echter, zonder dat iemand ooit activiteiten bij de fabriek ziet, worden er toch nog steeds Willy Wonka chocoladerepen gemaakt en verkocht. Geheel onverwachts organiseert Wonka een vreemde wedstrijd. Tussen alle Willy Wonka chocoladerepen zijn vijf repen voorzien van een gouden toegangskaart. Het kind dat zo’n kaartje vindt, krijgt een rondleiding in de immens grote chocoladefabriek. Één van de vijf kinderen krijgt daarbij een prijs om nooit te vergeten. Vier geheel verschillende kinderen uit evenzo veel verschillende landen vinden een toegangskaart. Ook Charlie heeft geluk. En zo gaan op een dag vijf kinderen met een gouden ticket de fabriek in. Het zijn de Duitse snoepkous Augustus Gloop (Philip Wiegratz) en zijn moeder, de Engelse verwende Veruca Salt (Julia Winter) met haar vader, de Amerikaanse kijk-mij-altijd-winnen Violet Beauregarde (Annasophia Robb) en haar moeder, de gameboy fanaat Mike Teavee (Jordan Fry) met zijn vader en natuurlijk Charlie, die grootvader Joe meeneemt. Wat de kinderen in de fabriek te zien krijgen, overtreft hun stoutste verwachtingen. Maar het is ook de dag die hun leven, die van hun ouders en zelfs die van Willy Wonka volledig verandert.

Als geen ander weet regisseur Tim Burton de bijzondere sfeer van Roald Dahl’s verhaal “Charlie and the Chocolate Factory” - in het Nederlands “Sjakie en de Chocoladefabriek” - te verfilmen. Tim Burton weet hierbij de surrealistische fantasiewereld van Willy Wonka te combineren met de macabere donkere kant van het verhaal. Charlie and the Chocolate Factory is een klassiek en innemend kinderverhaal van schrijver Roald Dahl. Het verhaal gaat over een kinderhatende eigenaar van een chocoladefabriek. De film is de vierde samenwerking in vijftien jaar tijd tussen acteur Johnny Depp en regisseur Tim Burton. Johnny Depp zet in Charlie and the Chocolate Factory ontzettend knap gespeeld een heel bijzonder karakter neer. Een ander karakter moeten we in onze beschrijving ook niet vergeten en dat is de Oompa-Loompa (in het Nederlands Oempa-Loempa). Dit zijn de dwergachtige werknemers in de chocoladefabriek. De acteur Deep Roy speelt in zijn eentje de vele Oompa-Loompa karakters, die dankzij de computer in grote aantallen op het scherm te zien zijn. Alleen zou dat iets te gemakkelijk zijn en eentonig over kunnen komen. Om toch ieder karakter uniek te maken, heeft Deep Roy alle verschillende Oompa-Loompa karakters apart gespeeld, wat hem het honderden keren spelen van bepaalde scènes kostte. Een bijzondere prestatie. Een ander karakter dat in grote getale in een scène voorkomt zijn de eekhoorns. Maar liefst veertig eekhoorns zijn voor een specifieke scène gebruikt. Acteur Christopher Lee speelt de vader van Willy Wonka, een tandarts die natuurlijk niets van snoep moet hebben. In het oorspronkelijke verhaal van Roald Dahl komt de vader niet voor, dit is speciaal voor de film aan het verhaal toegevoegd.
Natuurlijk wordt Tim Burton in de realisatie van deze bijzondere film ook geholpen door mensen als artdirector Rick Heinrichs en componist Danny Elfman. Met beide heren heeft Burton al een lange samenwerking achter de rug en zij zijn zeker medeverantwoordelijk voor de unieke en bijzonder sfeervolle verfilming van het kinderverhaal.
De Willy Wonka chocoladerepen zijn trouwens gemaakt door Nestlé, die bijna 2000 echte repen chocolade hebben geleverd. Alle andere repen, en dat zijn er nog veel meer, waren ‘neppers’ van plastic. Charlie and the Chocolate Factory is een kinderverhaal en dus ontbreken de liedjes in de film ook niet. Danny Elfman heeft enkele zeer aanstekelijke liedjes gecomponeerd, waarbij de liedteksten van Roald Dahl zelf zijn. Het bijzondere van deze liedjes is dat Danny Elfman ze allemaal gezongen heeft. En de klassieke muziekliefhebbers zullen ongetwijfeld de openingsmuziek van het bekende “Also Sprach Zarathustra” van componist Richard Strauss hebben ontdekt.
Het kinderverhaal van Roald Dahl was in 1971 ook al verfilmd door regisseur Mel Stuart met Gene Wilder als Willy Wonka. Regisseur Tim Burton heeft bewust geen gebruik gemaakt van deze verfilming. Scriptschrijver John August had de Mel Stuart versie nog niet eens gezien toen hij met het script voor deze nieuwe verfilming bezig was. Tim Burton’s bijzondere filmbewerking van Roald Dahl’s kinderboek “Charlie and the Chocolate Factory” is zo inventief en fantasierijk dat het niet bij één keer kijken zal blijven.

En dat komt mooi uit, want Warner Home Video heeft deze unieke film nu in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de DVD uitgave. Onze recensie van de 2-DVD Special Edition uitgave uit 2005 kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Familie, Fantasy
Jaar: 2005
Speelduur: 115 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 EX - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 EX - Duits
  • Dolby Digital 5.1 EX - Engels
  • Dolby Digital 5.1 EX - Fins
  • Dolby Digital 5.1 EX - Noors
  • Dolby Digital 5.1 EX - Portugees
  • Dolby Digital 5.1 EX - Spaans
  • Dolby Digital 5.1 EX - Vlaams
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Muziek
EAN: 5051888029527

• De fantastische Mr. Dahl
  • In Movie Experience
  • Het verhaal achter het verhaal: korte achter de schermen featurettes
  • Track met alleen filmmuziek

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.78:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 (Advanced Profile 3) coderingsmethode.

De High Definition beeldkwaliteit laat eigenlijk weinig te wensen over. Het getoonde beeld is bijzonder mooi kleurrijk en de kleurverzadiging is uitstekend. Het moge duidelijk zijn dat bijna de gehele film stilistisch bewerkt is om een surrealistisch fantasiekarakter te krijgen. Dit alles komt in deze transfer uitstekend tot zijn recht. Het geheel biedt een zeer filmische aanblik. De stilistisch bewerkte scènes zien eruit zoals bedoeld. Dus enerzijds scènes met heldere, goed verzadigde, felle kleuren en anderzijds scènes die er grauw en bijna kleurloos uitzien. Het contrast en zwartniveau zijn beide prima in orde, met een uitstekend zwartdetail als resultaat. Ongerechtigheden zul je niet aantreffen. De scherpte en detaillering zijn ook uitstekend. Natuurlijk zien sommige scènes er door de bewerkingen wat minder gedetailleerd uit. Maar dit is zoals de film bedoeld is en dat komt in deze HD transfer prima tot uiting. Net als op de DVD uitgave is aan de linkerkant soms een dunne zwarte rand te zien. Maar dat is één kleine kritiekpuntje, want verder zie je de meerwaarde van de HD transfer direct. Vooral op het gebied van de detaillering en daardoor ook betere dieptewerking van het beeld, zie je toch wel duidelijk verschil met het DVD beeld. Ook de kleuren ogen intenser en rijker van kleur. Daarbij is het zwartdetail ook beter dan op de DVD. Kortom, een schitterende High Definition presentatie.
De film is netjes verdeeld in 32 chapters. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed verzorgd, waarbij de namen van de karakters ook vertaald zijn. De ondertiteling staat netjes geplaatst onder in het beeld.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack heeft Warner op deze Blu-ray Disc uitgave geplaatst als een lossless gecodeerde Dolby True HD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz) en een ‘gewone’ Dolby Digital 5.1 EX surroundtrack (bitrate 640 kb/s). De elf (!) nasynchronisaties – waaronder Nederlands en Vlaams – zijn beschikbaar als een Dolby Digital 5.1 EX surroundtrack (bitrate 640 kb/s of 448 kb/s).

Over de soundtrack kunnen we heel kort zijn. Die is uitstekend. Alle kanalen worden optimaal gebruikt, wat resulteert in een zeer ruimtelijk klinkende soundtrack. Het hoog is prima, wat een mooie definitie van de soundtrack geeft. Het laag is goed gedoseerd aanwezig. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen, maar de achterkanalen worden zeer goed gebruikt om de prachtige sfeervolle muziek van Danny Elfman een mooie ruimtelijkheid te geven. Verder worden de achterkanalen in split-surround gebruikt voor de nodige sfeergeluiden en enkele bijzonder effecten. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.
De Nederlandse en Vlaamse nasynchronisaties zijn netjes gedaan en volgen beide de mondbewegingen goed. Maar dit is echt iets voor de kleine kijkertjes, want een en ander komt voor de echte filmliefhebber natuurlijk te gekunsteld en gemaakt over. Maar wel de complimenten voor de aanwezigheid van deze nasynchronisaties, waardoor ook de kleine kinderen de film goed kunnen volgen.

Na de keuze voor de menutaal, start de film automatisch. Tijdens de film kun je het optiemenu oproepen. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Op deze Blu-ray Disc staan dezelfde extra’s als op de DVD uitgave. De extra’s hebben NTSC 480i/p resolutie en zijn Nederlands ondertiteld.

In-Movie Experience
Gedurende de film krijg je op gezette tijden een soort picture-in-picture (PiP) video te zien met allerlei informatieve fragmenten over de productie van de film. Grotendeels zijn de fragmenten van deze video’s ook terug te vinden in de featurettes, maar er is ook wat nieuw materiaal. Een bijzondere filmbeleving met deze visuele toelichting tijdens de film. Zie ook screenshot 4.

Het verhaal achter het Verhaal
Met een aantal keuzemogelijkheden die allemaal een facet van de filmproductie behandelen:

Sjakie en de Chocoladefabriek: Zoete dromen (7 min)
Gaat over de voorbereidende aspecten bij het verfilmen van het verhaal.

Zoveel gezichten, zoveel smaken (11 min)
Gaat over de casting van de verschillende acteurs.

Chique Chocolade (9½ min)
Met aandacht voor de aankleding van de set en van de karakters.

Onder de wikkel (7 min)
Met aandacht voor de verschillende speciale (computer gegenereerde) effecten, zoals de chocoladerivier.

Sjakie en de Chocoladefabriek: Lieve geluiden (7 min)
Zoals de titel al doet vermoeden, hier aandacht voor de filmmuziek van Danny Elfman.

Oempa-Loempa worden (7 min)
Ofwel hoe acteur Deep Roy gestalte gaf aan ongeveer 165 Oempa-Loempa karakters.

Aanval van de eekhoorns (10 min)
Veertig eekhoorns zijn gebruikt voor een bepaalde scène. Hier vertellen regisseur Tim Burton en diertrainer Michael Alexander daar meer over.

De Fantastische Mr. Dahl (18 min)
Een korte documentaire over de schrijver van dit kinderverhaal en natuurlijk nog vele andere (kinder)verhalen. In deze documentaire vertellen diverse familieleden, waaronder Sophie Dahl, en anderen over de schrijver.

Caspar Slok-dans (2 min)
Een soort ruwe videoclip van dit liedje uit de film.

Joris Tevee-dans (2 min)
Zelfde als bovenstaande, nu een ander liedje.

Audio
Met keuze uit twee andere geluidstracks tijdens de film.

Audiocommentaar van Tim Burton
Regisseur Tim Burton geeft tijdens de film een gesproken toelichting. Het commentaar is niet integraal opgenomen voor de gehele tijdsduur van de film, maar speciaal samengesteld. Als gevolg hiervan vallen regelmatig lange stiltes in het commentaar.

Nummer met alleen muziek
Bekijk de film met alleen de songs en de muziek van Danny Elfman, dus zonder ‘storende’ dialogen en filmgeluiden. Geniet van de fraaie muziek van Danny Elfman in lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 kwaliteit.

Plezier + Spelletjes
Ondanks het gebruik van meervoud in de titel staat er maar één keuze op de Blu-ray Disc, genaamd Club Reel (3 min). Ik snap niet goed wat hier de bedoeling van is, want dit is geen spelletje maar meer een geanimeerde videoclip.

Bioscooptrailer (2½ min)
Deze fraaie trailer is genomineerd voor een award.

Charlie and the Chocolate Factory - ofwel Sjakie en de Chocoladefabriek - is de bijzondere geslaagde, sfeervolle en surrealistische Tim Burton verfilming van het gelijknamige kinderverhaal van Roald Dahl. Vijf kinderen, waaronder Charlie, krijgen een rondleiding in de chocoladefabriek van Willy Wonka, de kinderhatende eigenaar van de fabriek. Het wordt een dag om nooit meer te vergeten, zowel voor de kinderen als voor Willy Wonka. Tim Burton weet weer een bijzondere sfeer te creëren. De cast met Johnny Depp in de hoofdrol zet zeer fraaie rollen neer.
Warner heeft de film in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. De kwaliteit van zowel het beeld als van het geluid zijn beide uitstekend. Daarbij zijn de belangrijkste extra’s van de eerste 2-DVD uitgave overgenomen en is een picture-in-picture toelichting aan de film toegevoegd. Een geslaagde HD uitgave en als film zonder meer een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.