Waiting for Dublin

14-04-2009

2

Waiting for Dublin (DVD)

De jonge Amerikaanse piloot Michael Clarke (Andrew Keegan) sluit op oudejaarsavond 1944 een weddenschap met een louche figuur voor $10.000 dat hij minimaal vijf vijandige vliegtuigen neerhaalt. Als hij nog maar één vliegtuig hoeft neer te halen moet Michael met zijn copiloot Clive \"Twickers\" Twickenham (Hugh O\'Conor) wegens brandstofgebrek een noodlanding maken. Ze blijken in het neutrale Ierland te zijn geland. Aan de grond worden ze opgevangen door Paddy O\'Dea (Pat Laffan), die hen onderdak geeft. Paddy blijkt echter ook onderdak te hebben geboden aan een Duitse piloot (Jenne Decleir). Na in het begin vijandig tegen elkaar te zijn geweest bedenkt Michael dat ze elkaar beter kunnen helpen. Met de hulp van de Duitse piloot kan Michael misschien nog zijn weddenschap zien te redden. Dan moet dat wel gebeuren voordat de Duitse piloot wordt gevonden door iemand van de Gestapo. Die is namelijk naar hem op zoek.

Soms vraag je je af waarom er geld in een filmproject wordt gestoken. Waiting for Dublin is zo\'n geval. Het moet een romantische komedie zijn, maar ze is niet grappig en de romantiek doet erg geforceerd aan. Daarbij is het acteerwerk van een zeer bedenkelijk niveau. Vooral hoofdrolspeler Andrew Keegan (7th Heaven) als de Amerikaanse piloot Michael Clarke komt erg knullig over. De karakters komen niet vooruit en groeien niet in het verhaal. Clarke zou de held van het verhaal moeten zijn, maar zijn egoïstisch en zelfingenomen gedrag maakt hem erg onsympathiek. Daarbij probeert hij ook nog de mooie Maggie, gespeeld door Jade Yourell, het bed in te krijgen en maakt daarbij valse beloftes. De meeste sympathie heb je voor de arme Maggie, die tegen beter weten in verliefd wordt op de piloot, maar echt overslaan doet de vonk niet. Daarnaast heb je medelijden met de arme Duitse piloot Dinky, die voor het karretje van Clarke wordt gespannen. Deze Duitse piloot wordt gespeeld door Jenne Decleir, zoon van de beroemde Jan Decleir. Jenne doet zeker z\'n best, maar het gemaakte Duitse accent is wel heel erg clichématig. Eigenlijk draait de hele film om flauwe clichés. Nergens is het verhaal origineel of geloofwaardig. Gelukkig ziet de film er wel goed uit. Het camerawerk is van de Nederlander Mark Felperlaan (Flodder) en ook de art direction is goed verzorgd.
Waiting for Dublin is een Belgisch/Nederlands/Brits/Ierse co-produktie, wat een mengelmoes van nationaliteiten bij zowel cast als crew tot gevolg heeft gehad. De Belgische inbreng is niet gering. Hoofdproducent is Corsan Films uit Antwerpen. Twee belangrijke rollen worden ingevuld door Vlaamse acteurs. De reeds genoemde Jenne Decleir en dan nog Guido De Craene als een – ook al Duitse – Gestapoman. Ook hij heeft zo\'n bizar accent. Regisseur is de Brit Roger Tucker, die een ruime ervaring als televisieregisseur heeft. Dit is zijn eerste grote speelfilm, maar helaas lukt het hem niet om van het slappe verhaal iets aansprekends te maken. Maar de vraag is of iemand anders wél iets met dit scenario had kunnen maken wat het bekijken waard was geweest. Daarvoor is het simpelweg niet goed genoeg.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 84 min
EAN: 8712609658408

De DVD heeft een nette transfer gekregen. Het beeld staat in 1.85:1 anamorf op de disc. De print is niet geheel vrij van vuil en kleine beschadigingen (zie screenshot 4, boven het vliegtuig), maar nergens in een storende hoeveelheid. Het beeld heeft een goede scherpte met uitstekend contrast en schaduwdetail. De kleuren zijn goed verzadigd en ogen natuurlijk. Af en toe is wat filmgrain aanwezig.
De film is onderverdeeld in zes hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling heeft een prettig lettertype, maar had iets lager in beeld kunnen staan.

De DVD heeft een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Bij het DD 5.1 gaat het echter goed mis! Het is geheel fout gedecodeerd. Het enige kanaal wat aanwezig is, is het centerkanaal, maar dat staat dan in beide frontkanalen. Verder is er nog wat onbestemd gebrom uit het LFE kanaal hoorbaar. De rest van het geluid ontbreekt. Daardoor missen er een heleboel atmosferen, geluidseffecten en muziek. Deze track is dus zo goed als onbruikbaar. Gelukkig staat er ook nog een DD2.0 track op de DVD en deze voldoet beter. In ieder geval zijn alle geluiden aanwezig. Wel klinken dialogen wat dof en nasaal. Een paar geluidseffecten staan wel erg op de voorgrond in de mix. Het is verder een film met een goed verzorgde geluidstrack met veel details en die voldoende dynamiek heeft. Maar zoals gezegd is het Dolby Digital 5.1 kanaal van de DVD onbruikbaar.

De DVD heeft een statisch menuscherm in 1.33:1 beeldformaat, zonder achtergrondgeluid.
Deze uitgave heeft geen extra\'s.

Piloot Michael Clarke sluit een weddenschap voor $10.000 dat hij minimaal vijf vijandige vliegtuigen kan neerhalen. Voordat het echter zover is moet hij een noodlanding maken in Ierland. Daar verblijft ook een Duitse piloot met z\'n vliegtuig. Michael bedenkt een manier om toch nog de weddenschap te winnen.
Waiting for Dublin is een romantische komedie, echter van een bedenkelijk niveau. Het verhaal is ongeloofwaardig en het acteerwerk, met dat van hoofdrolspeler Andrew Keegan voorop, is behoorlijk knullig. Het beeld ziet er goed verzorgd uit, maar het geluid gaat de mist in. Het Dolby Digital 5.1 kanaal is verkeerd gecodeerd, waardoor het onbruikbaar is om naar te luisteren. Gelukkig is er nog een Dolby Digital 2.0 kanaal beschikbaar, welke prima voldoet. Extra\'s heeft deze uitgave niet. Deze DVD is hooguit een huurtip.