Streisand, Barbra – Live in Concert 2006

02-04-2009

4.5

Streisand, Barbra – Live in Concert 2006 (Blu-ray)

De Amerikaanse zangeres Barbra Streisand heeft in haar ondertussen meer dan veertig jaar durende carrière niet zo heel veel concerten gegeven. Een live optreden van deze zangdiva is dan ook een unicum. Haar laatste reeks van concert optredens in Amerika (en Canada) was in 2006. Ze gaf toen in twee maanden tijd enkele concerten in diverse grote Amerikaanse en Canadese steden. Bij deze concerten had Barbra Streisand de groep Il Divo als gast. Onder de titel Live in concert 2006 is van haar optreden in Philadelphia een televisieregistratie gemaakt. In bijna twee uur tijd brengt Barbra Streisand een mooie verzameling klassiekers ten gehore met zangnummers die zij al heel lang niet meer gezongen heeft. Het concert opent met de Overture van Funny Girl in de originele Broadway versie. De tracklisting van het concert is:

Act 1.
1. Funny Girl (Original Broadway Version)
2. Starting Here, Starting Now
3. Down With Love
4. The Way We Were
5. Ma Première Chanson
6. Evergreen (with Il Divo)
7. My Way (Il Divo)
8. Come Rain Or Come Shine
9. Funny Girl
10. The Music That Makes Me Dance
11. My Man
12. People

Act. 2
13. The Music of the Night (Il Divo)
14. Jason’s Theme
15. Carefully Taught / Children Will Listen
16. Unusual Way
17. What Are You Doing The Rest Of Your Life?
18. Q&A (with “Stony End”)
19. Happy Days Are Here Again
20. (Have I Stayed) To Long At The Fair?
21. The Time Of Your Life
22. A Cockeyed Optimist
23. Somewhere (with Il Divo)
24. My Shining Hour
25. Don’t Rain On My Parade (reprise)
26. Smile

In dit concert haalt Barbra Streisand veel oudere herinneringen op en zingt daarbij vooral nummers die zij al lange tijd niet meer gezongen heeft. Halverwege het concert introduceert zij de heren van Il Divo en zingt samen met hen een nummer. Daarna zingt Il Divo een nummer zonder Barbra Streisand. Ook na de pauze start Il Divo het tweede deel van het concert. Barbra Streisand wordt begeleid door een 58 man sterk orkest onder leiding van Bill Ross.
In het gedeelte voor de pauze speelt Barbra Streisand zelf een nummer op de piano. Met enige humor geeft ze daarbij aan dat ook voor haar de ouderdomsverschijnselen zich aandienen, ofwel ze heeft een leesbril nodig. Haar pianospel is niet zo geweldig, maar zingen kan ze nog steeds heel erg goed. Toch kun je ook aan haar zangstem merken dat ze ouder wordt. Haar stemgeluid klinkt een beetje zwoeler dan voorheen. Maar nog steeds is het een fenomenale zangeres die een prachtig stemgeluid heeft. Het publiek heeft voor het concert op een kaart een vraag aan Barbra mogen invullen. Na de pauze beantwoordt ze een aantal van de gestelde vragen. Aan het eind van de show komt ook haar hond Samantha op het toneel. Met Samantha op schoot zingt ze nog een lied, alvorens het concert wordt afgesloten.

Universal Music heeft dit concert in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. Het concert is in standaard PAL kwaliteit opgenomen in de 3-DVD boxset The Concerts. Dit concert is niet los verkrijgbaar op DVD. Dit is de bespreking van de Blu-ray Disc uitgave, waarbij we een vergelijking maken met de DVD versie. De recensie van de DVD versie kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Concert, Muziek
Speelduur: 105 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
  • PCM 5.1 - Muziek
Uitgever: Universal Music
EAN: 602517795884

• Bonustracks
  • Interview Streisand Foundation

Het concert is in High Definition breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de Blu-ray Disc. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

Het beeld van deze concertregistratie ziet er zeer goed uit met een mooi kleurrijk aanzien en goed verzadigde kleuren. Ondanks de gedempte belichting, ziet er alles er fraai en ook gedetailleerd uit. Het contrast en het zwartniveau zijn beide prima. Een grote verbetering ten opzichte van de DVD uitgave is de veel betere beeldscherpte en de hoge mate van detaillering. Vooral bij de overzichtsscènes van zowel toneel als het publiek zie je dat de detaillering beduidend beter is dan bij de DVD. Dit komt ook de dieptewerking in het beeld ten goede. De close-ups van Barbra Streisand ogen iets minder scherp. Gezien het feit dat de verdere registratie wel gestoken scherp oogt, lijken de iets minder scherpe close-ups een bewuste keuze. Het beeld is verder vrij van ongerechtigheden. Alleen bij tijdsindex 36:55-36:59 is gedurende een paar seconden een hele dunne witte streep aan de linkerkant van het beeld zichtbaar. Deze beeldfout staat niet op de DVD versie van het concert. Het concert is verdeeld in 26 chapterstops, elke song een track. De gesproken teksten zijn Nederlands ondertiteld.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De muziek wordt op deze Blu-ray Disc in een hoge kwaliteit geboden. Je hebt drie keuzemogelijkheden om het concert beluisteren. Dit kan in stereo via een ongecomprimeerde LPCM 2.0 stereotrack (24 bit / 48 kHz – 2304 kb/s) en in surroundgeluid via een ongecomprimeerde LPCM 5.1 surroundtrack (24 bit / 48 kHz – 6912 kb/s) en via een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (640 kb/s).
Beide LPCM audiotracks geven het concert zeer fraai weer. Dankzij de hoge 24 bit resolutie is de detaillering in de muziek bijzonder goed en is het laag fraai strak gehouden. Door de hoge detaillering hoor je meer nuancering in de muziek en is ook de ruimtelijke weergave erg fraai. Bij de weergave van de muziek via de 5.1 surroundtracks ligt de nadruk mooi en heel natuurlijk op de voorkanalen. Het geluid van het publiek komt voornamelijk uit de achterkanalen. De achterkanalen geven de muziek ook een ruimtelijk dimensie. De subwoofer zorgt voor een prima laag geluid, dat mooi strak is. Door een goede detaillering zijn alle verschillende instrumenten goed te plaatsen en te horen. De stem van Barbra Streisand komt uit beide voorste speakers, waarbij de centerspeaker het stemgeluid naar het centrum trekt. Zowel de LPCM stereotrack als de LPCM surroundtrack zijn een grote verbetering ten opzichte van de DVD en stellen je in staat om optimaal van de muzikale aspecten van de show te genieten.

De Blu-ray Disc begint met een keuzemenu. Tijdens het concert kun je via een overlay pop-up menu vrij gemakkelijk naar een ander nummer navigeren. Qua extra’s biedt deze Blu-ray Disc set dezelfde extra’s als op de DVD uitgave, maar nu gepresenteerd in H.264 / MPEG-4 AVC 1080p HD resolutie. Het geluidsformaat van alle extra’s is hetzelfde als bij het concert, dus keuze uit een LPCM 2.0, een LPCM 5.1 en een Dolby Digital 5.1 track. Alles is Nederlands ondertiteld.

Bonus Tracks (18 min)
Met vier extra songs, die niet in het concert zitten. Het zijn fraaie songs, waarbij het jammer is dat ze apart gehouden zijn. De songs zijn apart te beluisteren of aangesloten.
1. Nobody\'s Heart (Belongs To Me) / When The Sun
2. The Woman In The Moon
3. Seza Catene (Il Divo)
4. Regresa A Mi (Il Divo)

Interviews - Behind The Scenes (6 min)
Diverse mensen die meegewerkt hebben aan het concert, vertellen er iets over het.

Interview -The Streisand Foundation (10 min)
De Barbra Streisand Foundation is een stichting die door Streisand is opgericht om op tal van gebied mensen te helpen met een extra donatie. Executive Director Marge Tabankin legt uit hoe de stichting werkt, de betrokkkenheid van Barbra Streisand en hoe Barbra Streisand altijd persoonlijk kiest welke initiatieven of projecten zij geldelijk wil ondersteunen.

Boekje
Een 12 pagina’s tellend boekwerkje met tracklisting, foto’s en een persoonlijk voorwoord van Jay Landers is bijgesloten.

Live in Concert 2006 is de televisieregistratie van een concertoptreden van Barbra Streisand tijdens haar laatste concertreeks in Amerika en Canada in 2006. In dit concert haalt Barbra Streisand veel oudere herinneringen op en zingt daarbij vooral nummers die zij al lange tijd niet meer gezongen heeft. Halverwege het concert introduceert zij de heren van Il Divo, die enkele nummers met haar samenzingen. Barbra Streisand wordt begeleid door een 58 man sterk orkest onder leiding van Bill Ross. De hier besproken Blu-ray Disc uitgave van Universal Music heeft prachtige High Definition beeld- en geluidskwaliteit. Zowel de stereotrack als de surroundtrack klinken bijzonder mooi. De Blu-ray Disc set bevat enkele bonustracks als extra. Dit is een fraaie registratie van een concert van een bijzondere vrouw die met een fenomenale stemgeluid en met warmte en emotie haar nummers ten gehore brengt. Van harte aanbevolen!