Streisand, Barbra – The Concerts

02-04-2009

5

Streisand, Barbra – The Concerts (DVD)

De DVD boxset The Concerts bevat twee concertregistraties van Barbra Streisand. Elk van deze concerten wordt hieronder apart besproken.

Live In Concert 2006 (105 min)

De Amerikaanse zangeres Barbra Streisand heeft in haar ondertussen meer dan veertig jaar durende carrière niet zo heel veel concerten gegeven. Een live optreden van deze zangdiva is dan ook een unicum. Haar laatste reeks van concert optredens in Amerika (en Canada) was in 2006. Ze gaf toen in twee maanden tijd enkele concerten in diverse grote Amerikaanse en Canadese steden. Bij deze concerten had Barbra Streisand de groep Il Divo als gast. Onder de titel Live in concert 2006 is van haar optreden in Philadelphia een televisieregistratie gemaakt. In bijna twee uur tijd brengt Barbra Streisand een mooie verzameling klassiekers ten gehore met zangnummers die zij al heel lang niet meer gezongen heeft. Het concert opent met de Ouverture van Funny Girl in de originele Broadway versie. De tracklisting van het concert is:

Act 1.
1. Funny Girl (Original Broadway Version)
2. Starting Here, Starting Now
3. Down With Love
4. The Way We Were
5. Ma Première Chanson
6. Evergreen (with Il Divo)
7. My Way (Il Divo)
8. Come Rain Or Come Shine
9. Funny Girl
10. The Music That Makes Me Dance
11. My Man
12. People

Act. 2
13. The Music of the Night (Il Divo)
14. Jason’s Theme
15. Carefully Taught / Children Will Listen
16. Unusual Way
17. What Are You Doing The Rest Of Your Life?
18. Q&A (with “Stony End”)
19. Happy Days Are Here Again
20. (Have I Stayed) To Long At The Fair?
21. The Time Of Your Life
22. A Cockeyed Optimist
23. Somewhere (with Il Divo)
24. My Shining Hour
25. Don’t Rain On My Parade (reprise)
26. Smile

In dit concert haalt Barbra Streisand veel oudere herinneringen op en zingt daarbij vooral nummers die zij al lange tijd niet meer gezongen heeft. Halverwege het concert introduceert zij de heren van Il Divo en zingt samen met hen een nummer. Daarna zingt Il Divo een nummer zonder Barbra Streisand. Ook na de pauze start Il Divo het tweede deel van het concert. Barbra Streisand wordt begeleid door een 58 man sterk orkest onder leiding van Bill Ross. In het gedeelte voor de pauze speelt Barbra Streisand zelf een nummer op de piano. Met enige humor geeft ze daarbij aan dat ook voor haar de ouderdomsverschijnselen zich aandienen, ofwel ze heeft een leesbril nodig. Haar pianospel is niet zo geweldig, maar zingen kan ze nog steeds heel erg goed. Toch kun je ook aan haar zangstem merken dat ze ouder wordt. Haar stemgeluid klinkt een beetje zwoeler dan voorheen. Maar nog steeds is het een fenomenale zangeres die een prachtig stemgeluid heeft. Het publiek heeft voor het concert op een kaart een vraag aan Barbra mogen invullen. Na de pauze beantwoordt ze een aantal van de gestelde vragen. Aan het eind van de show komt ook haar hond Samantha op het toneel. Met Samantha op schoot zingt ze nog een lied, alvorens het concert wordt afgesloten.

The Concert Live at The Arrowhead Pond, Anaheim, July 1994 (102 min)

Na 27 jaar afwezigheid op het concertpodium gaf Barbra Streisand op 31 december 1993 en 1 januari 1994 twee concerten in het MGM Grand Hotel in Las Vegas. De integrale registratie voor televisie van het concert dat zij op 1 januari 1994 gaf is eerder al op DVD uitgegeven onder de titel The Concert. Lees hier onze recensie van deze uitgave. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het bij deze twee concerten in Las Vegas zou blijven. Maar het succes en de grote vraag van het publiek naar meer, maakte dat Barbra Streisand besloot met de show een gelimiteerde tour van 24 concerten te doen. Dit had tot gevolg dat 27 maart 1994 het telefoonverkeer in Amerika zwaar overbelast raakte toen ruim 6 miljoen mensen probeerden één van de 250.000 beschikbare kaartjes te bemachtigen. Het concert dat Barbra Streisand 20 juni 1994 in het Madison Square Garden, New York gaf, werd in 1994 integraal uitgebracht op een dubbel CD genaamd The Concert. Ook verscheen in 1994 een gelijknamige videoregistratie van het op 22 & 24 juli 1994 opgenomen concert in het Arrowhead Pond in Anaheim, Los Angeles. Deze videoregistratie is opgenomen in deze The Concerts boxset. De tracklisting van dit concert komt in grote lijnen overeen met de tracklisting van het Las Vegas concert. Toch een paar verschillen, waarbij de toevoeging van de Yentl medley wel de meest fraaie is. Het concert is verdeeld in twee acts, voor en na de pauze, waarbij elke act muzikaal wordt ingeleid met een instrumentale medley van Streisand songs.

Act I.
1. Overture
2. As If We Never Said Goodbye
3. I´m Still Here / Everybody Says Don´t / Don´t Rain On My Parade
4. Can´t Help Loving That Man
5. I´ll Know (met Marlon Brando)
6. People
7. Lover Man
8. First Therapist Scene
9. Will He Like Me?
10. Second Therapist Scene
11. He Touched Me
12. Evergreen
13.Third Therapist Scene
14. The Man That Got Away
15. On A Clear Day (You Can See Forever)

Act II
16. Entr’acte
17. The Way We Were
18. You Don´t Bring Me Flowers
19. Lazy Afternoon
20. Not While I´m Around
21. Ordinary Miracles
22. Yentl medley (Where Is It Written? / Papa, Can You Hear Me? / Will Someone Ever Look At Me That Way? / A Piece Of Sky
23. Happy Days Are Here Again
24. My Man
25. For All We Know
26. Somewhere

Samen met haar muzikale vrienden Marvin Hamlish (componist, arrangeur en dirigent) en Alan & Marilyn Bergman (muziek en teksten) bereidde Brabra Streisand een show voor die meer is dan een ‘best of’ uit haar indrukwekkende muzikale oeuvre. De show kreeg een sterk persoonlijk karakter waarin haar muzikale successen en persoonlijke hoogte- en dieptepunten een rode draad vormen. Marvin Hamlish is al heel lang bevriend met Streisand en heeft al een succesvolle carrière als componist, arrangeur en dirigent achter de rug. Het 64-koppige orkest staat ook nu onder leiding van Hamlish. Barbra praat op persoonlijke wijze alle nummers aan elkaar. Waar Barbra altijd gesloten is over haar persoonlijke leven, heeft zij met dit concert juist een bijzonder persoonlijk, intiem en emotioneel concert gegeven. Algemeen wordt deze concertreeks als het beste uit haar carrière beschouwd.

Universal Music heeft het Live in Concert 2006 ook in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. De recensie van de Blu-ray Disc uitgave kun je hier lezen.

Genre: Concert, Muziek
Speelduur: 207 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • DTS 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Frans, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Universal Music
EAN: 602517819047

• Boekje
  • Bonustracks
  • Interview Streisand Foundation
  • The Making of the Broadway Album
  • TV special bonus tracks

Omdat de beeldformaten en de beeldkwaliteit van beide concerten verschillend zijn, worden deze hieronder apart besproken.

Live In Concert 2006

De registratie van het concert is met High Definition camera’s vastgelegd. Het beeldformaat is 1.78:1, waarbij het beeld anamorf op de schijf. Het ziet er allemaal, ondanks de gedempte belichting, goed uit met goed verzadigde kleuren. Het beeld is over het algemeen voldoende scherp en detailrijk. Het contrast en het zwartniveau zijn beide ook prima. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. Het concert is verdeeld in 26 chapterstops, elke song een track. De gesproken teksten zijn Nederlands ondertiteld. Screenshot 1 en 2 zijn van dit concert.

The Concert Live at The Arrowhead Pond, Anaheim, July 1994

Dit concert was een registratie voor televisie met een beeldverhouding van 1.33:1 (4x3) full frame. Het beeld ziet er redelijk goed uit. Doordat dit een Amerikaanse NTSC televisieregistratie betreft, zijn de kleuren, het contrast en ook scherpte en detaillering van het beeld niet helemaal optimaal zijn. Maar niettemin ziet het er allemaal toch fraai uit en geeft het de sfeer van het concert goed weer. Screenshot 3 en 4 zijn van dit concert. Het concert is verdeeld in 25 chapterstops, dus elke song een track. De DVD is van het type DVD-9, waarbij de laagwisseling wat ongelukkig en kort merkbaar geplaatst is in het begin van de tweede act. De gesproken teksten zijn Nederlands ondertiteld.

Beide concerten zijn te beluisteren in stereo via een ongecomprimeerde PCM stereotrack (16 bit, 48 kHz - 1536 kb/s) en in surround via een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1509 kb/s).
Het geluid van het moderne 2006 concert klinkt natuurlijk het fraaist. Hier een zeer goed klinkend stereogeluid met prima detaillering en een strak laag. In basis is de DTS 5.1 track gelijk qua klankkarakter. Het blijft een stereotrack met nadruk op de voorste kanalen. Het stemgeluid van Barbra komt nu ook via de centerspeakers. De surrounds worden beperkt gebruikt voor de geluiden uit het publiek en de extra ruimtelijkheid van de muziek.
Het oudere 1994 concert klinkt redelijk goed. Het stereogeluid heeft hier een minder breed geluidskarakter. Detaillering is goed, zij het wel minder dan bij het 2006 concert. Ook het laag is minder aanwezig. De DTS track is net als bij het 2006 concert eigenlijk nog steeds een stereogeluid met beperkte surround weergave.

Elke DVD heeft statische menuschermen met achtergrondmuziek. Op de eerste DVD staat bonusmateriaal en natuurlijk op de derde bonus DVD. Geluidsformaat van alle extra’s is naar keuze met DTS 5.1 (bitrate 1509 kb/s) of PCM stereo (1536 kb/s - 16bit) geluid.

DVD-1

Bonus Tracks (18 min)
Met vier extra songs, die niet in het 2006 concert zitten. Het zijn fraaie songs, waarbij het jammer is dat ze apart gehouden zijn. De songs zijn apart te beluisteren of aangesloten.
1. Nobody\'s Heart (Belongs To Me) / When The Sun
2. The Woman In The Moon
3. Seza Catene (Il Divo)
4. Regresa A Mi (Il Divo)

Interviews - Behind The Scenes (6 min)
Diverse mensen die meegewerkt hebben aan het concert, vertellen er iets over het.

Interview -The Streisand Foundation (10 min)
De Barbra Streisand Foundation is een fonds, dat door Streisand is opgericht om op tal van gebieden mensen te helpen met een extra donatie. Executive Director Marge Tabankin legt uit hoe de stichting werkt, de betrokkenheid van Barbra Streisand en hoe Barbra Streisand altijd persoonlijk kiest welke initiatieven of projecten zij geldelijk wil ondersteunen.

DVD-3

Putting It Together (40 min)
Dit is een documentaire uit 1986 waarin de studio-opname van het Broadway Album nader wordt belicht. De documentaire bestaat uit opnames die in de studio gemaakt zijn, terwijl Barbra en de muzikanten bezig zijn met het bijslijpen van de songs en de uiteindelijke opname. Hierin staat een zevental songs centraal, die apart te selecteren zijn. Tussendoor interviewfragmenten van een interview dat William Friedkin een week voor release van het Broadway Album had met Barbra Streisand. Een erg leuke documentaire om te bekijken.

TV Special Bonus Tracks
Met keuze uit:

People (3 min)
Een zwart-wit live opname uit de show My Name Is Barbra uit 1965.

Yesterdays (3 min)
Een live opname uit de show Color Me Barbra uit 1966.

I’m Always Chasing Rainbows (2½ min)
Een opname uit de show The Belle of 14th Street uit 1967.

Silent Night (Sleep in Heaven) (3 min)
Een live opname uit A Happening in Central Park uit 1968.

Cryin’ Time (with Ray Charles) (2½ min)
Een live opname uit Barbra Streisand... and Other Musical Instruments uit 1973, met een prachtige vertolking van Barbra.

De 3-disc set zit in een uitvouwbare digipack verpakking voorzien van een kartonnen slipcase. Een 12 pagina’s tellend boekwerkje met tracklisting, foto’s en persoonlijk voorwoord van Jay Landers is bijgesloten.

The Concerts is een fraaie boxset met twee prachtige concerten van Barbra Streisand. Het eerste is het Live in Concert 2006, de laatste concertreeks die zij in Amerika en Canada heeft gegeven. Het tweede concert dateert uit 1994 en is opgenomen in Anaheim. Dit concert is opgenomen tijdens een tour die ze maakte, nadat ze 27 jaar geen concerten meer had gegeven. Twee concertregistraties van deze bijzondere vrouw die met een fenomenaal stemgeluid en met veel warmte en emotie haar nummers brengt. Als extra nog een bonusdisc met een documentaire die gemaakt is naar aanleiding van haar Broadway Album release in 1985. Verder nog leuke bonustracks met oude TV optredens. De beeldkwaliteit is goed, waarbij natuurlijk zichtbaar is dat het 2006 van veel latere datum is. Datzelfde geldt ook voor het geluid. Beide concerten zijn voorzien van een DTS 5.1 surroundtrack en een ongecomprimeerde LPCM stereotrack. Prachtige boxset die een verplichte aanschaf voor de Streisand fan is.