Bottom Live - Hooligan’s Island

28-03-2009

7.1

Bottom Live - Hooligan’s Island (DVD)

De twee losers Richard Richard (Rik Mayall) en Edward Hitler (Adrian Edmondson) zitten vast op een tropisch, onbewoond eiland. Hier zijn ze terechtgekomen nadat ze artiesten waren op een cruiseschip. Door hun fout is die boot echter gezonken en spoelden zij aan op het eiland. Hier vermaken zij zich met zeemeeuwen, de aap Cheetah en kokosnoten. Richie weet vreemde cocktails te mixen. Gelukkig heeft Eddie een heleboel flessen drank gevonden. Dit heeft hij echter niet verteld aan Richie, zodat hij alleen vaak in staat van dronkenschap verkeerd. Gevaar loert om de hoek in de vorm van haaien. Als blijkt dat het eiland door de Fransen wordt gebruikt voor nucleaire proeven, weten de heren niet hoe snel ze van het eiland af moeten komen. Of ze maken de bom natuurlijk onschadelijk. Worden de heren op tijd gered of lopen hun onderlinge ruzies zo hoog op dat ze ten dode zijn opgeschreven?

Bottom is behalve het Engelse woord voor achterwerk, ook de titel van een televisieserie omtrent de figuren Richard Richard en Edward Hitler. Dit zijn twee kansloze figuren gespeeld door Rik Mayall en Adrian Edmondson. De komieken kennen elkaar al sinds de jaren ’70 uit de tijd dat ze allebei drama studeerden. Sinds die tijd kennen ze veel succes. Soms solo, maar meestal met zijn tweeën. Zo waren ze al samen te bewonderen in bekende series als The Young Ones en Blackadder. Met de serie Bottom werd gestart in 1991. Het idee ontstond toen Mayall en Edmondson speelden in Samuel Becketts Wachten op Godot. In eerste instantie lijkt Bottom meer op slapstick boordevol geweld en grappen over scheten en seks. Voor diegene die verder kijkt, is er een filosofische en satirische laag die vooral de zinloosheid van het bestaan lijkt bloot te leggen. Bottom kende drie seizoenen van elk zes afleveringen en werd uitgezonden door de BBC. In Nederland was dit televisieprogramma op de VPRO en later via BNN te bewonderen. Inmiddels is de serie al een tijdje in Nederland op DVD te verkrijgen via Just Entertainment, echter vanwege een rechtenkwestie ontbreekt één van de afleveringen. Lang was er sprake van een vierde seizoen, maar de BBC wou niet verdergaan met de reeks.
In 1993 werd gestart met liveshows rondom het populaire duo. De eerste twee voorstellingen Bottom Live en The Big Number 2 Tour waren een groot succes. Vandaar dat er ook een derde kwam, het hier besproken Hooligan’s Island. Volgens de fans nam de kwaliteit van de shows af naarmate er meer kwamen. Toch mag deze derde er zeker wezen en laat het de heren op hun best zien. Hilarisch zijn de vele scènes die onderling verbonden zijn en min of meer of een rode draad vormen. Zoals altijd zijn de mannen zich bewust van het publiek en wordt er hier en daar ook geïmproviseerd als (en dit geldt met name voor Mayall) de tekst wordt vergeten. De liveshows zijn vele malen grappiger dan de serie. Dit heeft te maken met de hoeveelheid improvisatie, maar ook met het gegeven dat de heren geen restricties hadden ten opzichte van de televisie. Hooligan’s Island werd opgenomen in het Bristol Hippodrome. Wat de heren tot hun gewoonte hebben gemaakt, is het afzeiken van het plaatselijke publiek, maar ook de plek waar opgetreden wordt. Dit maakt elke show weer anders. Ondanks vele verzoeken, traden ze alleen op in Groot-Brittannië. Een aanrader voor de fans van beide heren en de Britse humor in het algemeen.

Regisseur

Ed Bye

Acteurs

Genre: Cabaret, Komedie/Humor
Jaar: 1997
Speelduur: 100 min
Verpakking: Nexpak Keep Case
Uitgever: B-Motion
EAN: 8717306271134

Bij televisievertoning van de show was het beeldformaat 1.33:1 en dit is ook behouden voor de DVD uitgave. De kwaliteit laat zich het beste omschrijven als dat van een goede VHS band. Het geheel is geschoten op video, wat als gevolg heeft dat de kleuren een onnatuurlijke look hebben en vaal overkomen. De scherpte valt nogal tegen. Er steken nogal wat compressiefoutjes de kop op. Hierdoor ogen contouren van de figuren vaak rafelig. Ook aliasing en moiré zijn waar te nemen. Een ander opvallend iets is afterglow. Hierbij lijken vlammen tijdens explosies een spoor na te laten. Interlacing is tevens een artefact wat zichtbaar is. Hierdoor lijken bewegingen wazig en dubbel over te komen. De beeldkwaliteit verdient hierdoor geen voldoende. Elke helft van de show is in 7 hoofdstukken verdeeld, waarmee het totaal op 14 komt. De Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld. Hierbij wordt getracht de taalgrappen zo goed mogelijk over te laten komen, maar men is hier niet altijd in geslaagd.

Het geluid van de voorstelling wordt weergegeven in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Wat direct opvalt is het nogal schelle karakter van de track. De dialogen van Mayall en Edmondson komen nogal blikkerig over. De show bestaat voornamelijk uit een pratende Mayall en Edmondson, aangevuld met enkele geluidseffecten en muziek. Hier wordt trouwens leuk mee gespeeld. Als Edmondson bijvoorbeeld herhaaldelijk in het kruis wordt geslagen door Mayall, klinkt er telkens een ander geluidje. Deze effecten klinken wel een stukje zachter dan de dialogen. Het resultaat is een aardig klinkende stereotrack waarbij wederom de vergelijking met een videoband voor de hand ligt. Wellicht dat het bronmateriaal hiervan de oorzaak is.

De DVD heeft een statisch menuscherm in de verhouding 1.33:1. Op de achtergrond horen we de begintune van Bottom zoals die gebruikt is in de liveshows. Vanaf hier is er enkel de keuze om de show in zijn geheel af te spelen of om bij het eerste of tweede deel te beginnen. Extra’s in welke vorm ook ontbreken. De Engelse R2 versie kende overigens ook geen extra features.

Goed nieuws voor de fans van de Britse hitserie Bottom. De liveshows die Rik Mayall en Adrian Edmondson gaven naar aanleiding van het succes zijn nu ook in Nederland op DVD verschenen. Alle vijf de voorstellingen zijn door B-Motion in een ongecensureerde versie op de markt gebracht. Hierboven vind je de bespreking van de derde show Hooligan’s Island waar Richie en Eddie vastzitten op een tropisch eiland. De kwaliteit van het beeld en het geluid laat zich nog het beste vergelijken met dat van een (goede) videoband. Extra’s zijn afwezig, wat overigens ook zo is op de Engelse R2 versie. Geschikt voor alle liefhebbers van dit komische duo, slapstick of Britse humor in het algemeen. Dit is gestoorde, zieke en gewelddadige humor met een filosofische diepere laag.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door B-Motion.