Deception

28-03-2009

4.7

Deception (DVD)

Jonathan McQuarry(Ewan McGregor) leeft voor zijn werk. Hij heeft het als kind niet gemakkelijk gehad zonder vader en toen zijn moeder overleed op zijn 19e, leerde hij om op eigen benen te staan. Zijn werkgever heeft zijn opleiding aan de universiteit betaald en Jonathan is nu werkzaam als auditor. Hij is tijdelijk werkzaam bij grote bedrijven om hun hebben en houwen door te lichten. De bazen kijken met argusogen naar hem, hopende dat hij niets vindt, en zijn collega’s weten dat hij er maar tijdelijk is en doen geen moeite om hem te leren kennen. Wanneer Jonathan, zoals zo vaak, nog aan het werk is om tien uur s’avonds, ontmoet hij de jonge en charismatische advocaat Wyatt (Hugh Jackman). De twee worden al snel vrienden en Jonathan maakt kennis met zijn bruisende levensstijl. Wyatt blijkt lid te zijn van een privé seksclub, bestaande uit een netwerk van drukke zakenmannen en vrouwen die op zoek zijn naar intimiteit zonder dat ze de wederpartij hoeven te leren kennen. Via een van deze afspraken ontmoet Jonathan een mysterieuze jonge vrouw, die hij alleen kent als ‘S’ (Michelle Williams), de eerste letter van haar voornaam. Jonathan bloeit helemaal op en begint gevoelens te krijgen voor haar. Maar dan komt hij erachter dat Wyatt hem niet zomaar onder zijn hoede heeft genomen en dat er sprake is van een groter plan. De onverwachte gebeurtenissen volgen elkaar op en Jonathan wordt tot het uiterste gedreven in een dodelijk kat en muisspel.

De sterrencast van deze film is niet mis. Wanneer acteurs van dit kaliber zich verbinden aan een project, dan moet het toch wel goed zijn? Het ligt niet aan hen, maar Deception is zelfs met de beste wil van de wereld niet meer dan een doorsnee film te noemen. De plot ontvouwt zich gestaag en de spanning wordt aanvankelijk goed opgebouwd. Samen met de werkelijk prachtige cinematografie, een combinatie van reguliere camera’s overdag en digitale voor de nachtelijke scènes, vormt de eerste akte een veelbelovende premisse voor wat komen gaat. De wereld van de privé seksclubs spreekt tot de verbeelding en het is interessant om te zien hoe een grijze muis als het personage van hoofdrolspeler Ewan McGregor hiermee omgaat. De titel van de film maakt echter dat je al vanaf het begin op zoek bent naar aanwijzingen voor mogelijk misleiding, en het personage van Hugh Jackman is daardoor eigenlijk vanaf het begin al verdacht. Wanneer er dan ook nog een mysterieuze femme fatale in de persoon van Williams ten tonele verschijnt, is het plaatje compleet. De plot werkt zichzelf steeds meer in het nauw en de ene na de andere ongeloofwaardigheid stapelt zich op. Enige ‘suspension of disbelief’ is een vereiste bij het kijken van dit soort mysterieuze, door plottwists gedreven thrillers, maar deze productie maakt het wel heel bont. De solide prestaties van de cast mogen dan ook niet meer baten, zeker gezien de soms bedenkelijke dialoog die ze te verduren krijgen. Wat uiteindelijk overblijft, is een stijlvolle thriller met een prachtig uiterlijk, die niet meer dan een lege huls blijkt te zijn. Zelfs de ongetrainde kijker ziet de standaard twists aankomen en de onverwachte wendingen zijn totaal niet plausibel. Dit neemt niet weg dat Deception best lekker wegkijkt voor zolang het duurt, maar wat achterblijft is toch vooral een gevoel dat hier véél meer in had gezeten.

Genre: Misdaad, Thriller
Jaar: 2008
Speelduur: 103 min
EAN: 5051888002650

• verwijderde scenes
  • Seksclub featurette

De film is te aanschouwen in de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het donkere uiterlijk van Deception maakt dat de transfer nu niet bepaald van het scherm spat. De stijlvolle (maar schaarse) belichting komt wel goed tot zijn recht in soms mooie warme, dan weer koudere of gestileerde kleuren. De scherpte is goed te noemen en ook met het detail is weinig mis, uitgezonderd het schaduwdetail. Op dit punt laat het beeld toch wel een steekje vallen en maakt het soms een wel erg donkere impressie. De indruk is dat hier wat van het oorspronkelijke detail verloren is gegaan. Het zwartniveau is dan wel weer een schot in de roos met een prachtig diep zwart. De Nederlandse ondertiteling staat goed onder in beeld geplaatst en ook de vertaling is in orde. De film is verdeeld in 12 hoofdstukken, wat enigszins aan de lage kant is.

Er kan een keuze gemaakt worden uit een Engelstalige Dolby Digital 5.1 track (448kb/s) en een DTS 5.1 variant (768kb/s). Beiden klinken heel behoorlijk. De film is vooral dialooggedreven en deze komen duidelijk verstaanbaar uit de middelste speaker. De muziek komt uit alle speakers evenals achtergrondgeluiden die de ambiance versterken. Het volumeverschil tussen rustige scènes en die waar bijvoorbeeld muziek in op de voorgrond treedt, is wel wat groot. Het onderscheid tussen de Dolby Digital en DTS versies is niet al te groot, met uitzondering van eerder genoemde fragmenten waarin de muziek een prominente rol inneemt. Het is dan duidelijk te horen dat de DTS een dieper en beter gedoseerd laag te bieden heeft. Beide tracks voldoen echter prima in hun ondersteuning van de film.

Voorafgaand aan het hoofdmenu is er een trailer te zien van de Warner-productie Taken. Het mag gezegd worden dat de menuanimaties er zeer stijlvol uitzien. Op de schijf vind je verschillende extra\'s. Tenzij anders vermeld hebben deze een beeldverhouding van 1.78:1 (anamorf), DD 2.0-geluid (224kb/s) en Nederlandse ondertiteling.

Verwijderde scènes (2 min.)
Hier is een tweetal verwijderde scènes te bekijken. Vooral de tweede had er naar mijn mening beter in kunnen blijven, aangezien deze een plotgat verklaart. Op de Amerikaanse uitgave is tevens een alternatief einde te zien, maar dat is hier helaas niet opgenomen. De beeldverhouding is net als de hoofdfilm 2.35:1 anamorf en de beeldkwaliteit is tevens van eenzelfde niveau.

Club Sexy (10 min.)
Deze extra gaat in op het fenomeen van de privé seksclubs, dat een belangrijke rol speelt in de plot van Deception. Verschillende experts komen aan het woord, evenals een deel van de cast- en crewleden. Inhoudelijk blijft het wat aan de oppervlakte, mede vanwege de korte speelduur, maar het is niettemin interessant.

Exposing Deception (17½ min.)
Een heel aardige allround making of waarin in een kort tijdsbestek een breed scala aan onderwerpen wordt behandeld. Van Hugh Jackman over zijn rol als producer tot zaken als de cinematografie en de kostuums. Interessant is vooral het fragment over de wijzigingen die in een vroegere versie van het script zijn gemaakt op verzoek van de regisseur. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de oorspronkelijke versie een stuk beter zou zijn geweest.

Trailer
De originele bioscooptrailer van Deception is hier te bekijken. Net als de film in een beeldverhouding van 2.35:1 anamorf.

Jonathan McQuarry leidt een eenzaam en somber bestaan. Hij heeft een goed betaalde baan als auditor, maar van een sociaal leven is geen sprake. Wanneer de charismatische Wyatt Bose op zijn pad komt lijkt het tij voor Jonathan te keren. Maar niets is wat het lijkt en hij raakt al snel verstrikt in een web van intriges en verraad. De prima cast en stijlvolle cinematografie kunnen niet verhullen dat het script van deze productie aan alle kanten rammelt. Na een sterk begin verliest de film in de laatste akte alle controle. De DVD is op het gebied van beeld en geluid prima in orde. Daarnaast is er een handjevol leuke extra’s opgenomen.