Arahan

Wilbert Rietman
23-03-2009

5.3

Arahan (DVD)

De jonge, stuntelige politieagent Sang-hwan (Seung-beom Ryu) leeft nogal via het boekje. Zo schroomt hij er niet voor belangrijke politici op de bon te slingeren voor kleine verkeersovertredingen. Dit wordt hem natuurlijk niet in dank afgenomen. Als hij op een dag een tasjesrovende dief op een motor volgt, ontmoet hij de aantrekkelijke Wi-jin (So-yi Yoon). Via haar komt hij in contact met de Chilson. Dit is een groep bestaande uit oudere krijgers en allemaal bedreven in Tao. Deze wijze mensen zien dat Sang-hwan bijzondere geestelijke krachten (ook bekend als Qi) heeft. Dankzij hun training zou hij in staat moeten zijn bovennatuurlijke krachten te creëren. Deze nieuwe krachten zal Sang-hwan hard nodig hebben. De eeuwenoude vijand Heuk-woon is bij sloopwerkzaamheden vrijgekomen. Voor Sang-hwan en zijn nieuwe vrienden ligt de taak om de wereld te redden van dit kwaad.

Dat men in het verre Oosten bedreven is in het maken van goede films wisten we natuurlijk al. Maar dat ze in Zuid-Korea zelfs bedreven zijn in het maken van onderhoudende popcornfilms, zal nieuw zijn voor de meesten. Het hier besproken Arahan (volledige titel: Arahan Jangpung Daejakjeon) is daar het bewijs van. De film weet knap een doorsnee martial-arts film te mengen met het betere spektakel uit Hollywood. Met name producties als Spider-Man en in mindere mate The Matrix blijken grote voorbeelden te zijn voor de makers. Overgiet het verhaal van eerstgenoemde met de effecten van de andere, overgiet dit met een flinke lading kung-fu saus en je hebt ongeveer een idee wat Arahan voor film is. Pure entertainment en daar is natuurlijk niets mis mee. De actievolle scènes worden met gemak afgewisseld met enkele komische, dramatische en romantische stukken. Alle lof voor de cast die het allemaal aan schijnt te kunnen. Het budget van de prent lag op een slordige 4.5 miljoen dollar en dat is aan de hoge kant voor dit soort films. Dat het geld goed besteed is, valt terug te zien aan de mooi ogende special effects en de verbluffende vechtscènes. Regisseur van dienste, en tevens medeverantwoordelijk voor het scenario, is Seung-wan Ryoo. Hollywood schijnt inmiddels de weg naar zijn deur gevonden te hebben, getuige de plannen voor een remake van zijn eerdere film Die Bad.
Arahan is in Nederland verschenen op het nieuwe label Amazia van uitgeverij Splendid. Deze DVD geldt eigenlijk als een promotie exemplaar voor hun nieuwe label en is verkrijgbaar voor een zacht prijsje. Naast de film staat de schijf vol met trailers van andere vertellingen verkrijgbaar via dit label (zie Extra’s). Deze opzet zagen we eerder bij Gen X Cops op het Hong Kong Legends label en bij Ring op het Extreme label, beide van Dutch Filmworks.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Jaar: 2004
Speelduur: 109 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Koreaans
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549371100

De film staat in de verhouding 1.78:1 anamorf op de DVD, wat slechts minimaal afwijkt van het originele 1.85:1. De kwaliteit van het beeld is goed, maar had zeker beter gekund. Zo valt de scherpte hier en daar een beetje tegen en oogt het vertoonde te soft. Hierdoor gaat er een stukje aan detail verloren, iets wat versterkt wordt door de hoeveelheid aanwezige filmgrain. De kleuren ogen een beetje flets en worden ook nooit echt fel. Het contrast is aan de hoge kant. Wat wel voldoende is, zijn het schaduwdetail en het zwartniveau. Twee artefacten die we voorbij zien komen zijn aliasing en interlacing. Die laatste wordt pas echt zichtbaar bij het bekijken van de film via een computermonitor of beamer. De Nederlandstalige, optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een juiste hoogte in het beeld. Wel lijkt er bij sommige stukken of men de ondertiteling vergeten is. Tevens is het zo dat de ondertiteling te snel weer weg is. Hierdoor valt de prent niet altijd even goed te volgen. Arahan is verdeeld in 12 hoofdstukken.

Het geluid van de vertelling vinden we terug als een Dolby Digital 5.1 track (384 kbit/s) in de originele Koreaanse taal. Bij een productie boordevol actie, hoort ook een actievolle track. Dit is hier echter niet geheel het geval. Het geluid had namelijk wel iets meer mogen knallen, het eindresultaat klinkt namelijk nogal vlak. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker. De overige filmgeluiden en (soms irritante, dan weer vrolijke) muzikale soundtrack komen uit de frontspeakers. De surroundspeakers worden ingeschakeld voor enkele omgevingsgeluiden en geven de track een ruimtelijk karakter. Het LFE kanaal wordt ook aangesproken, maar weet niet geheel te overtuigen. Het laag had hier zeker wat beter gekund en had de explosievere scènes van meer vuurwerk kunnen voorzien. Dit is ook eigenlijk het grootste minpunt van de track.

De schijf kent een statisch menuscherm in de verhouding 1.78:1 anamorf met op de achtergrond een Koreaans hiphopnummer in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Vanuit dit menu bestaan er slechts twee keuzes. De één is om Arahan direct te starten en de andere brengt ons in een tweede menu. Hier vandaan is er de keuze uit 16 trailers om te bekijken van andere uitgaven op het Amazia label van Splendid. Deze DVD is dan ook een promotionele uitgave voor dit nieuwe label met de film als extraatje.

Om hun nieuwe Amazia label onder de aandacht te brengen, heeft Splendid een DVD uitgebracht voor een schappelijke prijs. Hierop zijn maar liefst 16 trailers terug te vinden van films die inmiddels verkrijgbaar zijn. Ook vinden we een complete Aziatische film terug en dat is Arahan. Dit is een Koreaanse actiefilm met een aardige dosis humor. De prent kan zich makkelijk meten met enkele blockbusters uit Hollywood en dat met een grote hoeveelheid martial arts saus. Zeker een aardige film die het verdient gezien te worden. Op de kwaliteit van het beeld en geluid valt het één en ander aan te merken, maar het is wel een voldoende waard. Een leuke kennismaking met het nieuwe label en ook het bewijs dat de Aziatische filmmarkt genoeg onbekende, maar wel leuke producties kent.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Splendid Film.