Usual Suspects, The

24-03-2009

7.7

Usual Suspects, The (Blu-ray)

Politie-inspecteur Dave Kujan (Chazz Palminteri) ondervraagt de manke Roger ‘Verbal’ Kint (Kevin Spacey) naar aanleiding van een explosie op een schip, waarbij Kint de enige overlevende is. Kint vertelt Kujan hoe hij tijdens een ‘line-up’ in contact was gekomen met vier andere verdachten; Michael McManus (Stephen Baldwin), Fred Fenster (Benicio Del Toro), Todd Hockney (Kevin Pollak) en Dean Keaton (Gabriel Byrne). Ze werden alle vijf verdacht van de diefstal van een truck met wapens. Geen van de vijf geeft toe er iets mee te maken hebben. Terwijl ze wachten in de cel, smeden ze een plan om een overval uit te voeren die de politie te kijk zal zetten. Na de succesvolle uitvoering van deze klus worden ze door ene Redfoot benaderd voor een klus in Los Angeles. Dit loopt niet volgens plan en ze willen dan ook de echte opdrachtgever zien. Ze maken dan kennis met de advocaat Kobayashi (Pete Postlethwaite), die de rechterhand van de mysterieuze en uiterst gevaarlijke crimineel Keyser Soze is. De opdracht: een drugsoverval op een Argentijnse boot. De beloning: $ 91 miljoen. Het blijkt dat Soze van alle vijf belastende informatie heeft en het afwijzen van deze gevaarlijke opdracht is dan ook geen optie.

The Usual Suspects is een ingenieuze misdaad thriller. Het verhaal wordt door de ogen van de manke crimineel Roger ‘Verbal’ Kint verteld aan de hand van flashbacks. Acteur Kevin Spacey speelt de rol van Kint en doet dit fenomenaal goed. Hij ontving voor deze rol terecht een Oscar onderscheiding. Het ingewikkelde, maar ook erg knap geschreven scenario van Christopher McQuarrie was eveneens goed voor een Oscar onderscheiding. The Usual Suspects kreeg nog vele andere prijzen en nominaties. De film staat momenteel in de IMDB top 250 op de 22ste plaats. Uiteraard ook een groot compliment aan regisseur Bryan Singer (X-Men, Superman Returns en Valkyrie), die dit ingenieuze script knap verfilmd heeft. Want niet alleen de bijzonder sterke cast heeft bijgedragen aan het geweldige eindresultaat. Het succes is ook te danken aan Singer’s perfecte timing en tempo en de manier waarop hij alles in beeld heeft gebracht. Een aardige scène zit in het begin van de film, de zogenaamde ‘line-up’ scène (zie screenshot 1). Veel van deze scène is meer toevallig tot stand gekomen, na een lange dag van filmen. De acteurs namen het allemaal wat minder serieus. Singer vond dat deze meer geïmproviseerde scènes zo goed werkten, dat hij die ging gebruiken. The Usual Suspects vergt zeker een geconcentreerd kijken, want het is best lastig om het verhaal met de voortdurende sprongen in de tijd goed te kunnen volgen. Het ingenieuze plot heeft een verrassend einde, waarbij veel puzzelstukjes op zijn plaats vallen. Alhoewel, vallen ze echt op hun plek? Je moet deze film misschien vaker bekijken, wil je goed begrijpen wat er allemaal is gebeurd. De High Definition Blu-ray Disc release van Fox Home Entertainment is misschien weer zo’n goede gelegenheid om de film weer hernieuwd te bekijken. En wie weet valt er dankzij het scherpere High Definition beeld weer een nieuw licht op de zaak.

In 2002 verscheen The Usual Suspects een uitgebreide 2-DVD Special Edition heruitgave. Je kunt de recensie van deze uitgave hier nog eens teruglezen. Fox Home Entertainment heeft de film in High Defenition uitgebracht op Blu-ray Disc. Lees hieronder wat wij van deze Blu-ray Disc uitgave vinden.

Genre: Misdaad, Thriller
Jaar: 1995
Speelduur: 106 min
  • DTS 5.1 - Frans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626031079

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-2 coderingsmethode.

Bij de DVD release in 2002 kreeg het beeld een hoge beoordeling. Hoe staat het met deze High Definition uitgave? Om te beginnen, de film ziet er op deze Blu-ray Disc zonder meer erg mooi en filmisch uit. Gezien het feit dat bij deze High Definition uitgave dezelfde spetters in het beeld zitten als bij de DVD uitgave, is voor deze Blu-ray Disc waarschijnlijk dezelfde bron gebruikt. Het beeld oogt mooi helder en heeft een prima kleurverzadiging. Dit is onder andere te zien aan de natuurlijke huidskleuren en het dieprode overhemd van Benicio Del Toro. Scherpte en detaillering zijn redelijk goed. The Usual Suspects heeft geen gestoken scherp beeld. Deels komt dit omdat de film af en toe bewust een meer soft aanzien heeft. Maar ook omdat de MPEG-2 codering niet optimaal is voor HD materiaal. Neemt niet weg dat scherpte en detaillering wel iets beter zijn dan bij de DVD uitgave, al is het verschil niet altijd even duidelijk. Contrast en zwartniveau zijn beide prima. In lichte mate zit filmgrain in het beeld, maar dat versterkt meer het filmische karakter van deze HD transfer. De film is netjes verdeeld in 32 tracks. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein lettertype. De ondertiteling staat geheel onder in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Engelstalige audiotrack is alleen beschikbaar in DTS HD Master Audio 5.1 (48 kHz, 24 bit). Mocht je nog geen DTS HD MA audiodecoder hebben, dan wordt deze soundtrack gedecodeerd als een ‘gewone’ DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1509 kb/s).
De film is vooral dialoog georiënteerd. Deze dialogen worden goed verstaanbaar via de centerspeaker weergegeven. De rustige, sfeervolle muziek van John Ottman komt voornamelijk uit de beide frontspeakers. Door een subtiel gebruik van de achterkanalen klinkt de soundtrack ruimtelijk. Detaillering is erg goed, mede dankzij de hoog resolutie DTS HD Master Audio track. In een aantal scènes worden de achterspeakers in split-suround gebruikt voor de omgevings- en effectgeluiden. Het LFE-kanaal geeft incidenteel ondersteuning in het diepe laag. Al is het geen dynamische soundtrack, toch klinkt de hoog resolutie DTS HD Master Audio track gemakkelijker en natuurlijker dan de Dolby Digital track van de DVD.

De Blu-ray Disc start direct met de film. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het keuzemenu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt slechts twee trailers als korte extra’s. De trailers van Usual Suspects (2 min) en Rocky (4 min) hebben MPEG-2 1080p HD beeldkwaliteit. De extra’s van de DVD SE uitgave staan niet op deze Blu-ray Disc uitgave.

The Usual Suspects is een knap opgezette, ingenieuze misdaad thriller, verteld aan de hand van flashbacks door de ogen van de manke crimineel Roger ‘Verbal’ Kint. The Usual Suspects is een lastig verhaal om te volgen door de voortdurende sprongen in de tijd. Het ingenieuze plot heeft een verrassend einde, waarbij veel puzzelstukjes op zijn plaats vallen. Alhoewel, vallen ze echt op hun plek? Fox Home Entertainment heeft de film in High Definition kwaliteit op Blu-ray Disc uitgebracht. De kwaliteit van beeld en geluid zijn netjes, maar voor een High Definition uitgave niet bijzonder. Dit is één van de eerste Blu-ray Disc uitgaven van Fox, waarbij de film zonder extra’s is uitgegeven.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.