Little Miss Sunshine

16-03-2009

5

Little Miss Sunshine (Blu-ray)

De zevenjarige Olive Hoover (Abigail Breslin) mag geheel onverwachts meedoen aan de prestigieuze “Little Miss Sunshine” verkiezing. De verkiezing wordt het aanstaande weekend gehouden in Redondo Beach in California. Ieder van het gezin Hoover heeft zo een reden dat dit slecht uitkomt. Vader Richard (Greg Kinnear) geeft zelfhulpprogramma’s voor losers om in negen stappen succesvol te worden. Alleen loopt de cursus nog helemaal niet zo goed als gehoopt. Zijn vrouw Sheryl (Toni Collette) heeft net die ochtend haar broer Frank (Steve Carell) uit een inrichting opgehaald. Frank is een homofiele Proust kenner, die na een stukgelopen relatie zelfmoord probeerde te plegen. En broer Dwayne (Paul Dano) haat zijn familie, heeft al maanden niet meer gesproken en praat pas weer als hij straaljagerpiloot is geworden. En dan is er nog de cokesnuivende opa Edwin (Alan Arkin), die bij hen in huis woont omdat hij uit het bejaardentehuis is geschopt. Opa Edwin leert Olive een bijzonder shownummer voor de verkiezing, waarvan niemand nog weet wat het is. Met de nodige tegenzin gaat het gehele gezelschap in een krakkemikkige gele Volkswagen bus vanuit Albuquerque dwars door Amerika op weg naar California. Het wordt een bijzondere tocht, waarin het gezelschap de nodige persoonlijke en technische obstakels heeft te overwinnen.

Little Miss Sunshine is een fantastisch leuke tragikomedie en roadmovie, met prachtig gespeelde karakters, heerlijke humor en een voorspelbaar verhaalverloop. Nu is dat laatste absoluut geen probleem, want het wordt allemaal met een dikke knipoog gebracht. Centraal staat een disfunctionele familie waarbij met ieder persoon wel iets aan de hand is. Ieder van hen is vervreemd van de ander en vooral met zijn of haar eigen problemen bezig. Dat geeft natuurlijk de nodige botsingen en ook weer komische en snedig geformuleerde reacties. Uiteraard levert de oude, gele VW bus ook de nodige problemen. Voorspelbaar is dat de gezinsleden gaandeweg de rit meer en meer naar elkaar toegroeien en de reis voor ieder van hen een verandering betekent. Bij de “Little Miss Sunshine” verkiezing aangekomen verandert de toon wat. Hier wordt natuurlijk het gehele fenomeen miss verkiezingen met jonge meisjes en pushende moeders op de korrel genomen. Het optreden aldaar van de kleine Olive is werkelijk hilarisch. Heel knap zijn de toonzetting en het tempo van Little Miss Sunshine, beide zijn perfect gekozen. Humor, drama en andere emoties lossen elkaar als vanzelf af en geven het verhaal een boeiend maar ook natuurlijk aanvoelend verloop. Een vergelijkbare film is R.V. Runaway Vacation met Robin Willams. Evenzo een leuke tragikomische roadmovie, maar Little Miss Sunshine is toch op alle vlakken de betere film. De acteerprestaties van de gehele cast zijn geweldig. Vooral de jonge Abigail Breslin zet een prachtige rol als de eigenwijze Olive neer. En vergeet Alan Arkin als de cynische opa niet. Alan Arkin heeft voor zijn rol een Oscar beeldje ontvangen, de jonge Abigail Breslin kreeg een Oscar nominatie. Little Miss Sunshine is nog veel meer prijzen ten deel gevallen. Een Oscar voor het script en een Oscar nominatie voor de film als geheel. Actrice Toni Collette werd genomineerd voor een Golden Globe. De lijst met nominaties en prijzen is te lang om hier op te schrijven. Het zegt in ieder geval genoeg over de kwaliteiten van deze heerlijk tragikomische roadmovie. Direct gaan kijken.

Fox Home Entertainment heeft Little Miss Sunshine eerder al op DVD uitgebracht en nu in High Definition op Blu-ray Disc. In deze bespreking bekijken we deze Blu-ray Disc uitgave.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Speelduur: 103 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Japans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626040477

• The making of
  • Muziekvideo
  • Audiocommentaren
  • Alternatieve eindes
  • Niet gebruikte scènes
  • Wie zijn de Hoovers
  • De muziek van Little Miss Sunshine

Het filmbeeld staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

Deze nog recente film ziet er in High Definition bijzonder goed uit. Alles ziet er mooi, kleurrijk en vooral ook natuurlijk uit. De scherpte van het beeld en de hoge mate van detaillering zijn beide uitstekend. Contrast en zwartniveau zijn natuurlijk ook prima in orde. In het filmbeeld is in lichte mate wat beeldruis te zien, verder is geen ongerechtigheid te bekennen. De film is netjes verdeeld in 24 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein lettertype. De ondertiteling staat geheel in het zichtbare filmvlak geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in DTS HD Master Audio 5.1 surround (48 kHz, 24 bit). Mocht je nog geen DTS HD Master Audio decoder hebben, dan wordt deze soundtrack gedecodeerd als een ‘gewone’ DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1509 kb/s).
De soundtrack heeft de nadruk op de voorste kanalen liggen. De muziek en de filmgeluiden worden door de surrounds goed ondersteund, waardoor een mooi ruimtelijk geluidsbeeld ontstaat. Die muziek heeft een prima stereospreiding en detaillering. Bij een aantal scènes worden de surround actief gebruikt voor specifieke geluidseffecten. Het laag van het LFE kanaal wordt slechts incidenteel aangesproken. Dialogen zijn prima te volgen en komen zoals gebruikelijk uit de centerspeaker.
De DTS HD MA trekt heeft ook bij deze relatief rustige soundtrack de gebruikelijke voordelen. Vooral de detaillering is beter dan je normaal bij DVD gewend bent, wat bijdraagt aan een meer ruimtelijk geluid. Ook het laag is mooi strak en de filmmuziek klinkt aangenaam dynamisch. Geen spectaculaire soundtrack, maar wel eentje die de film prima ondersteunt.

De Blu-ray Disc start met een geanimeerd menuscherm met achtergrondgeluid. Tijdens de film maakt de Blu-ray Disc gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het keuzemenu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De extra’s op deze Blu-ray Disc hebben 480i NTSC beeldkwaliteit. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Audiocommentaar van regisseurs Jonathan Dayton en Valerie Faris
Beide regisseurs geven een rustig gesproken informatief commentaar met voldoende productie informatie.

Audiocommentaar van schrijver Michael Arndt en regisseurs Dayton en Faris
Een commentaar dat zich meer toespitst op de inhoudelijke kant van het verhaal. De aanwezigheid van beide regisseurs geeft wel een dubbel gevoel met voorgaande commentaartrtack.

Verwijderde scènes (8 min)
Enkele niet gebruikte scènes met optioneel commentaar van de regisseurs. Beeldkwaliteit is 1080i HD.

Wil je praten? (1 min)
Een grappige niet gebruikte scène.

Alternatieve eindes (5 min)
Men heeft geworsteld met de eindscène van de film. Hier kun je de andere versies zien, optioneel met toelichting van beide regisseurs.

Onderweg met de Hoovers: The Making Of Little Miss Sunshine (18½ min)
De bekende combinatie van beelden op de set, toelichting op de film en filmfragmenten.

We halen het wel… Sessie met Mychael Danna en Devotchka (3 min)
Een soort videoclipcompilatie van de muziek uit de film

Wie zijn de Hoovers (17 min)
De regisseurs geven een toelichting op alle karakters in het verhaal en hun spelers.

Niemand wordt achtergelaten: De muziek van Little Miss Sunshine (10 min)
Korte featurette over de filmmuziek.

Webisodes (25½ min)
Een dertiental promotionele clips van elk ongeveer 2 minuten.

Postergalerij
Verzameling filmposters van de film.

Til the End of Time (4 min)
Muziekvideo uitgevoerd door Devotchka.

Soundtrack Spot (30 sec)
Reclamefilmpje voor de soundtrack CD.

Websites
Met de links naar de websites van Fox in Nederland en Fox in België.

In Little Miss Sunshine zie je hoe een disfunctionerende familie in een oude gele VW bus dwars door America toert, om de jongste spruit mee te laten doen aan de Litte Miss Sunshine verkiezing. Onderweg drukken niet ieders persoonlijke problemen op de stemming, maar zeker ook de autoproblemen. Maar uiteindelijk wil iedereen op tijd op de miss verkiezing komen. Dat wordt nog krap. Little Miss Sunshine is een heerlijke tragikomische roadmovie met een geweldig spelende cast. De film heeft terecht in 2007 enkele Oscars gewonnen. Deze Blu-ray Disc uitgave van Fox heeft zeer goede kwaliteit van zowel beeld als geluid. De extra’s vormen een leuke en informatieve aanvulling. Direct gaan kijken.