Pink Panther, The (1963)

Alexander de Mol
16-03-2009

6.3

Pink Panther, The (1963) (Blu-ray)

Prinses Dala (Claudia Cardinale) heeft een prachtig blinkende diamant van onschatbare waarde in haar bezit. The Pink Panther, zoals de diamant wordt genoemd, ontleent zijn naam aan het zichtbaar worden van een panterachtige figuur wanneer de steen tegen het licht wordt gehouden. Het prachtige juweel mist geenszins zijn aantrekkingskracht op het dievengilde. Sir Charles Lytton (David Niven), een beruchte professionele dief die onder de alias \'The Phantom\' al vele kraken op zijn naam heeft staan, heeft dan ook zijn zinnen op het kostbare kleinood gezet. Charles probeert tijdens een korte skivakantie vriendschap te sluiten met de prinses en zijn plan te trekken. Maar hij wordt daarbij lastig gevallen door de klunzige Franse inspecteur Jacques Clouseau (Peter Sellers) die het als zijn levenstaak heeft opgevat om de meesterkraker te ontmaskeren en achter de tralies te krijgen. Clouseau weet echter niet dat zijn vrouw Simone (Capucine) een verhouding heeft met Charles en hem belazert waar hij bij staat. Nietsvermoedend speelt de inspecteur informatie via Simone door aan ‘The Phantom’ die daarmee Clouseau steeds een stapje voor is. Tijdens een gemaskerd bal in het huis van de prinses, waar de uiteindelijke kraak zal moeten plaatsvinden, tracht Clouseau met vakmanschap of met dom geluk de diefstal van The Pink Panther te verhinderen en ‘The Phantom’ te ontmaskeren.

In 1963 werd de eerste Pink Panther film uitgebracht en het bleek een succes van jewelste te zijn. Door de jaren heen werd een complete serie Pink Panther films gemaakt die allemaal met meer of iets minder succes bekroond zouden worden. Feit is dat twee personen verantwoordelijk waren voor het welslagen van de films: regisseur Blake Edwards en acteur Peter Sellers. Met The Pink Panther maakte regisseur Blake Edwards een film waarvan hij de impact absoluut niet kon vermoeden. De film leek op een complete mislukking af te stevenen omdat Peter Ustinov zich om onduidelijke redenen vlak voor de opnames terugtrok voor de rol van inspecteur Clouseau. Noodgedwongen werd Peter Sellers ingehuurd voor de vacante rol van een Franse politie-inspecteur die een beruchte dief moest opsporen. Sellers was een tot dan toe relatief onbekende Engelse acteur, die alleen bekendheid genoot als imitator voor de Engelse radio en geen grote films op zijn palmares had staan. Tijdens de opnames ontpopte Peter Sellers zich als een ware komediant. Zijn gespeelde onverstoorbare onhandigheid viel in de smaak bij Blake Edwards en ook, naar wat later bleek, bij het filmpubliek dat in grote getale de bioscopen bezocht om kennis te maken met deze Engelse komiek.
Op het affiche stond David Niven als hoofdrolspeler aangekondigd, maar het was Peter Sellers die de show stal met zijn kolderieke optreden. Sellers heeft het personage Clouseau later nog wat aangedikt door meer met het Franse accent te spelen.
De filmmuziek van Henri Mancini, en dan met name de \'Pink Panther Melodie\' die op tenorsax werd gespeeld, werd in één klap legendarisch en is uitgegroeid tot het muzikale symbool van de Pink Panther. De geanimeerde openingstitel was een idee van Blake Edwards dat navolging zou krijgen in iedere daaropvolgende Pink Panther film. Maar dat was nog niet alles want de roze panter zou een eigen leven gaan leiden en veranderde van een filmtitel in een daverend commercieel succes. ‘Pink Phink’ werd de eerste animatiefilm met de roze panter in de hoofdrol en ontving in 1965 de Oscar in de Cartoon categorie.

In 2003 bracht MGM Home Entertainment een box van The Pink Panther Collection op DVD uit, zie onze recensie. Recentelijk is de eerste film uit die box, The Pink Panther uit 1963, opnieuw door FOX uitgebracht. Hieronder de bespreking van de Blu-ray Disc uitgave.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1963
Speelduur: 115 min
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626040668

• Audiocommentaar van regisseur Blake Edwards
  • Het verhaal van de Pink Panther
  • Achter de Kat: Het cartoon fenomeen
  • De Coolste Kat in Cortina: Robert Wagner
  • Het heimelijke leven van een geveltourist
  • Diamanten: Achter de schittering
  • The Pink Panther trailer

Het beeld op deze Blu-ray disc uitgave van The Pink Panther (1963) heeft een breedte-hoogte verhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een beeldresolutie van 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Er is op deze Blu-ray derhalve geen sprake van de zogenaamde ‘PAL speedup’, waardoor een onnatuurlijke versnelling van 4% niet aan de orde is. Deze Blu-ray Disc uitgave van The Pink Panther (1964) is een 50 GB dual layer disc die bijna volledig beschreven is. Voor de encoding van het beeld heeft men gebruik gemaakt van de MPEG4 AVC codec.

Bij het zien van de eerste scène van de film kreeg ik de indruk dat mij misschien wel eens een teleurstelling te wachten stond wat het beeld betreft. Dit bleek naarmate de film vorderde toch een voorbarige indruk, ondanks de respectabele leeftijd. Het camerabeeld wil nog wel eens lichtjes op en neer bewegen (ook bekend als ‘telecine wobble’) tijdens de skiscènes en filmgrain is gedurende de film goed zichtbaar. Ook valt het op dat er af en toe een klein veegje op de lens van de camera heeft gezeten. Ondanks de imperfecties ben ik toch behoorlijk onder de indruk van het opgepoetste beeld van deze originele Pink Panther-film. De kleurweergave is uitzonderlijk goed voor een prent van deze leeftijd. De roze trui die Claudia Cardinale aan heeft op screenshot 3 is daar een mooi voorbeeld van. Prachtig verzadigde kleuren. De scherpte van de transfer is, behoudens de matige beeldkwaliteit van de openingsscène, ook zeer aangenaam. Dit zie je onder andere terug in de detaillering van kledingstukken, waarbij de soort stof goed herkenbaar is. Slechts een enkele keer oogt het beeld soft. Schaduwdetail en zwartniveau stellen ook zeer zeker niet teleur.
FOX Home Entertainment heeft met deze release ten aanzien van de beeldkwaliteit goed werk geleverd. Ten opzichte van de eerdere DVD release oogt het beeld daarnaast een stuk frisser en minder gelig. Kortom, een absolute verbetering ten opzichte van de DVD.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Voor deze release op Blu-ray Disc heeft men het originele geluid opgewaardeerd naar een HD-track. Voor de DVD release was de oorspronkelijke monotrack opgewaardeerd tot een Dolby Digital 5.1 track en voor deze HD release is er nu zelfs sprake van een ‘lossless’ DTS HD Master Audio track (24bit/48kHz). Hier moeten we echter geen wonderen van verwachten. Het geluid klinkt nog altijd weinig dynamisch en gedateerd en mist de warmte van hedendaagse films. Maar voor een film van een slordige 45 jaar oud is dat natuurlijk geen schande. De legendarische muziek van Henry Mancini focust op beide frontspeakers met hier en daar een subtiele uitstraling naar de surrounds. Het centerkanaal verwerkt de dialogen en de meeste andere geluiden in de film. De subwoofer kan gerust losgekoppeld worden voor deze gelegenheid. Puristen hadden wellicht graag het originele monogeluid teruggehoord. Deze groep moet genoegen nemen met de bescheiden meerkanaals-track die deze Blu-ray te bieden heeft.

Voor de film wordt een traditioneel statisch menuscherm getoond met daarin beelden van de film en de bekende roze tekenfilmfiguur. De Blu-ray Disc maakt daarnaast gebruik van een pop-up menu, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een overlay boven op het filmbeeld.
Er zijn een drietal nieuwe features toegevoegd welke alle in HD zijn opgenomen en in 1080i met Dolby Digital 2.0 op deze schijf staan. Helaas moeten die het doen zonder Nederlandstalige ondertiteling.

Audiocommentaar van regisseur Blake Edwards
Blake Edwards geeft uitgebreid toelichting op het maken van The Pink Panther en de samenwerking met Peter Sellers, die onder zijn regie uitgroeide tot een legende als Clouseau. Het commentaar van Edwards is veelal informatief, maar soms ook wel traag doordat Edwards soms opgaat in de diverse scènes.

Het verhaal van de Pink Panther (28:42 min)
Deze goede documentaire uit 2003, geregisseerd door John Cork, gaat uitgebreid in op het maken van de film. Hierin zien we interviews met onder andere regisseur Blake Edwards, auteur Ed Sikov, Walter Mirisch en stuntman Joe Dunne. Ook de minder positieve kanten van de mens Peter Sellers komen aan bod. Tevens wordt ingezoomd op de vervolgfilms. Deze documentaire staat in standard definition op de disc.

Achter de Kat: Het cartoon fenomeen (10:51 min)
Na een korte intro van Blake Edwards en script supervisor Betty Abbott Griffin licht David H. DePatie het ontstaan van de Roze Panter toe. Hierbij passeert uiteraard ook de belangrijke rol van DePatie\'s maatje bij Warner Brothers, de in 1995 overleden Isadore Freleng (beter bekend als Friz Freleng), de revue. Deze documentaire dateert ook uit 2003 en is in standaard definition beschikbaar.

De Coolste Kat in Cortina: Robert Wagner (10:53 min)
Acteur Robert Wagner geeft interessant commentaar op allerlei feiten rond de totstandkoming van de film. Helaas ontbreekt hierbij de Nederlandstalige ondertiteling. Desondanks een prima informatieve feature met een enthousiaste Wagner. Dit vraaggesprek dateert uit 2008 en is in high definition.

Het heimelijke leven van een geveltourist (9:43 min)
Voormalig juwelendief Bill Mason en de auteur van het boek ‘Confessions of A Master Jewel Thief’ Lee Gruenfeld bespreken kort de overeenkomsten en verschillen tussen Sir Charles Lytton, ‘The Phantom’ en voormalig insluiper Bill Mason zelf. Vervolgens geven ze een enthousiaste samenvatting van het leven van Mason. Beide heren romantiseren het dievenvak wel in zekere mate. Ook deze feature is recentelijk opgenomen in HD.

Diamanten: Achter de schittering (6:53 min)
Hierin krijgen we een korte impressie van een aantal bijzondere diamanten, gefaciliteerd door het Amerikaans instituut voor Gemmologie (edelsteenkunde), doorspekt met wat beelden uit de film. Er wordt wel gerefereerd aan de Pink Panther-diamant, maar deze feature dwaalt toch enigszins af van de film. Eveneens opgenomen in 2008.

The Pink Panther trailer
De originele trailer van de film in 1080p met Dolby Digital 2.0 geluid met een dialoog tussen de voice-over en de getekende Pink Panther.

Sir Charles Lytton, alias ‘The Phantom’, heeft zijn zinnen gezet op de kostbare Pink Panther-diamant die in het bezit is van Prinses Dala. Sir Charles maakt hierbij dankbaar gebruik van de informatie die hij krijgt doorgespeeld van de vrouw van Inspecteur Clouseau, met wie hij een stiekeme verhouding heeft. Lukt het Clouseau om de juwelendief te ontmaskeren?
Op deze Blu-ray Disc zijn, ten opzichte van de eerdere DVD uitgave, een aantal bonusitems toegevoegd die in meer of mindere mate gerelateerd zijn aan The Pink Panther. Het interview met Robert Wagner als uitschieter. De geluidskwaliteit profiteert niet bijzonder van de opwaardering naar high definition. Het geluid klinkt iets beter dan op de DVD, maar daarmee is alles ook gezegd. Dit is echter niet van toepassing op het beeld. De beeldkwaliteit heeft namelijk, ondanks wat kleine kanttekeningen, bijzonder geprofiteerd van de grotere opslagcapaciteit op deze Blu-ray Disc. The Pink Panther (1963) heeft er nog nooit zo goed uit gezien en dat is dan ook meteen de belangrijkste reden voor de fans om deze op Blu-ray Disc te willen hebben. Niet-fans (en liefhebbers van de nieuwe Clouseau-films met de irritante Steve Martin) zullen wellicht moeite hebben met het rustige tempo. Het is wel de film die de succesvolle start van het Clouseau-karakter van Sellers markeert. Een stukje filmgeschiedenis voor het komediegenre.