Death Race

26-02-2009

7.2

Death Race (Blu-ray)

Het is 2012. De Amerikaanse economie is volledig ingestort met forse werkloosheid en criminaliteit als gevolg. De gevangenissen zijn verworden tot bedrijven met commerciële belangen. Jensen Ames (Jason Statham) werkt in de haven om zijn gezin te kunnen onderhouden, maar ook daar wordt iedereen ontslagen met rellen tot gevolg. Als Jensen ’s avonds zijn dochter naar bed brengt, wordt zijn vrouw neergeslagen door een onbekende indringer. Ook Jensen wordt buiten westen geslagen. Als hij weer bijkomt blijkt zijn vrouw dood te zijn. Jensen wordt voor de moordenaar aangezien en door de politie meegenomen. Als veroordeelde gevangene komt hij terecht op Terminal Island, een zwaar bewaakte gevangenis op een eiland, waar alleen de zwaarste criminelen zitten. Directrice Hennesey (Joan Allen) houdt de touwtjes met harde tucht strak in handen. De belangrijkste bron van inkomsten is de Death Race, een nietsontziende autorace die op het gevangeniseiland wordt gereden en die tegen betaling live op TV te volgen is. Miljoenen kijkers kijken naar dit gevecht op leven en dood, dat doet denken aan de gladiatoren gevechten uit de Romeinse tijd. Jensen wordt door Hennesey gemanipuleerd om deel te nemen aan deze race. In zwaar gepantserde en bewapende auto\'s proberen de deelnemers elkaar uit te schakelen om te kunnen winnen. Hennesey stelt Ames zijn vrijheid in het vooruitzicht als hij één keer meedoet aan deze race, die drie dagen duurt. Met ondersteuning van Coach (Ian McShane) en zijn sexy navigator Case (Natalie Martinez) moet Ames de identiteit van legende Frankenstein overnemen. Zijn doel: de dodenrace tegen harde criminelen als Machine Gun Joe (Tyrese Gibson), 14K (Mortal Kombat\'s Robin Shou) en Pachenko (LXG\'s Max Ryan) zien te overleven en de dood van zijn vrouw te wreken.

Death Race van regisseur en schrijver Paul W.S. Anderson (Resident Evil, Event Horizon) is losjes gebaseerd op de klassieke culthit Death Race 2000 (1975). Producent Roger Corman is als producent bij beide films betrokken geweest. Verwacht bij Death Race geen intelligent verhaal maar gewoon pretentieloos vermaak met het nodige geweld en lawaai. Death Race is een soort Fast and Furious binnen de gevangenismuren met een vleugje The Shawshank Redemption. In de klassieker was het doel zoveel mogelijk mensen te overrijden, naar analogie van een computerspel, bij de Anderson verfilming ligt het accent op de racers die elkaar (dodelijk) moeten uitschakelen. Autoliefhebbers komen hier goed aan hun trekken door de grote variatie aan auto’s. Je ziet auto\'s van Porsche, Jaguar, BMW en Mustang omgebouwd tot vervaarlijk uitziende en tot de tanden bewapende racetanks. In totaal zijn er 35 auto’s gebruikt tijdens het filmen, die heel wat te verduren krijgen. De race, met alle luidruchtige actie die erbij hoort, is het zwaartepunt van de film. Daarnaast natuurlijk ook wat rustiger momenten. Hier ligt het zwaartepunt op het psychologische spel tussen Jason Statham als gevangene en Joan Allen als de koele, berekende gevangenisdirecteur. Verder nog wat harde interactie met de andere gevangenen en overpeinzingen van de senior in het raceteam, Ian McShane. Dit alles is met vaart en flair samengesmolten tot een bijna twee uur durend actiefilm. Anderson heeft gekozen voor een snelle montage van korte scènes om de jachtigheid van het racespektakel te benadrukken. Jason Statham speelt de hoofdrol als gevangene en coureur Jensen Ames. Hij speelt de rol zoals we hem al vaker hebben gezien. Met weinig woorden en een stoïcijns uiterlijk zet hij een soort \"ruwe bolster, blanke pit\" karakter neer. Joan Allen schittert als de koele, berekende gevangenisdirecteur, die qua karakter juist het tegenovergestelde is van de rauwe gevangenen. Ian McShane speelt een oudere, wijze gevangene. Zijn rol doet denken aan Morgan Freeman in The Shawshank Redemption. De rest van de cast speelt prima bijrollen, waarbij debuterend actrice Natalie Martinez vooral aan het einde van de film nog even laat zien hoe mooi ze werkelijk is. Acteur David Carradine, die in de culthit uit 1975 de hoofdrol speelde, is bij de nieuwe verfilming in de beginscène als stem van de legende Frankenstein te horen. De versie op de Blu-ray Disc is de zogenaamde Extended Version. Ofwel een iets langere versie van de film, waarbij het vooral de hardere actiescènes zijn die voor de verlenging zorgen. Death Race is een genietbare, harde actiefilm met veel lawaai, veel geweld en snelle auto’s. Goed voor bijna twee uur vermaak.

Universal Pictures heeft Death Race op zowel DVD als in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. Dit is de bespreking van de Blu-ray Disc uitgave. Onze bespreking van de DVD uitgave kun je hier lezen.

Genre: Actie, Science fiction
Speelduur: 110 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Spaans
EAN: 5050582594621

• BD Live
  • U-Controller
  • Maak je eigen race
  • Maken van Death Race
  • Achter het stuur: analyse van de stunts
  • Mijn filmcommentaar
  • My Chat
  • Picture-in-picture
  • Tech specs

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

De algehele beeldkwaliteit van het High Defintion beeld is zeer goed. De film heeft een sterk aangepast kleurenpalet, waarbij alles er grauw en koel uitziet, wat de rauwe apocalyptische sfeer van de film uitstekend weergeeft. Het kleurenpalet is voornamelijk grijsblauw. De huidtinten zien er natuurlijk uit. De kleurverzadiging is prima. Belangrijk bij een film als deze is de weergave van de verschillende zwart/grijs tinten. Ook dat is prima in orde. Het beeld heeft een goed contrast met een goed zwartniveau. Scherpte en detaillering zijn erg goed, waarbij ook de achtergronden goed gedetailleerd zijn. In de donkere scènes blijven details goed te onderscheiden. Een lichte mate van filmgrain verhoogt de rauwe sfeer van de beelden. Het beeld oogt zuiver en is volkomen vrij van ongerechtigheden. De optionele ondertiteling heeft een goed leesbaar klein lettertype. De ondertiteling staat geheel in het zichtbare filmvlak geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelse taal is alleen beschikbaar in DTS HD Master Audio 5.1 (48 kHz, 24 bit). De nasynchronisaties – Frans, Duits, Italiaans, Japans en Spaans – zijn allemaal beschikbaar in DTS 5.1 surround (bitrate 768 kb/s).
Uiteraard profiteert een actierijke soundtrack als bij deze film van de lossles gecomprimeerde DTS HD Master Audio 5.1 surroundtrack. En wat dat betreft stelt deze uitgave niet teleur. De sfeerverhogende en effectvolle filmgeluiden worden door alle speakers weergegeven, wat een goed klinkend driedimensionaal geluidsbeeld geeft. Vooral de achterkanalen worden frequent en zeer duidelijk in split-surround (zeg maar stereo) gebruikt. De filmmuziek heeft een goed klinkend stereobeeld, waarbij de nadruk op de voorste kanalen ligt. De surrounds geven de muziek een prima klinkend ruimtelijk geluid. Bij al het actiegeweld blijven de dialogen goed te volgen. De dialogen komen zoals gebruikelijk via de centerspeaker. De lossless gecomprimeerde DTS HD MA 5.1 surround overtuigt met prima detaillering, grote dynamiek en een strak klinkend laag.

Het menuscherm is een pop-up menuscherm, zoals gebruikelijk op de Blu-ray Disc. Bij de weergave van dit menu wordt het afspelen van de film niet onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De extra’s zijn in 1080i HD beeldkwaliteit en voorzien van Nederlandse ondertiteling. De Blu-ray Disc biedt dezelfde extra’s als de DVD uitgave, maar ook nog enkele specifieke Blu-ray Disc extra’s.

Er is een audiocommentaar beschikbaar bij de film met commentaar van regisseur Paul W.S. Anderson en producent Jeremy Bolt. Ze geven veel informatie over het maken van de film en vergelijken deze met Death Race 2000. Net als de rest van extra’s is ook dit commentaar voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Start je motor: Making a Death Race (20 min)
Een typische making of waarbij we een kijkje nemen achter de schermen. Regisseur Paul W.S. Anderson speelt hier zelf een hoofdrol in en kan enthousiast vertellen over zijn film.

Achter het stuur: Analyse van de stunts (8 min)
Een wat korte feature die laat zien hoe sommige van de stunts gerealiseerd zijn. Dit had gerust nog wat langer mogen duren. Hier en daar worden wat shots uit de eerdergenoemde making of hergebruikt.

De specifieke Blu-ray Disc extra’s zijn:

Mijn scènes
Met de gekleurde functietoetsen van je afstandsbediening kun je zelf een verzameling van favoriete scènes samenstellen die in het geheugen van de speler worden bewaard.

Maak je eigen race
Kies uit zeven verschillende camera invalshoeken en maak zo je eigen Death Race. Je kunt je eigen Death Race via de BD Live optie via internet met anderen delen. Zie screenshot 6.

U-Controller
Met twee keuzemogelijkheden, die alleen beschikbaar zijn op Blu-ray Disc spelers die voorzien zijn van de BD Profile 1.1 afspeelmogelijkheid. Optioneel kun je uitleg krijgen over de werking van de U-Controller.

Beeld-in-beeld
Tijdens de film krijg je allerlei achtergrondinformatie voorgeschoteld in de vorm van achter de schermen beeldmateriaal en interviews met cast en crew. Dit alles in een venster dat tijdens het film kijken wordt getoond.

Tech specs
Tweede optie die tijdens het film kijken je van informatie voorziet met interactieve dossiers over de karakters, de auto’s en de races.

Handleiding
Erg netjes van Universal Pictures dat ze uitleg geven bij de specifieke Blu-ray Disc extra’s. Deze extra’s maken gebruik van de gekleurde functietoetsen op de afstandsbediening, waarbij je hier kunt lezen welke knop waarvoor gebruikt moet worden. Prima gedaan.

BD Live
Optie waarvoor je een BD Profile 2.0 speler nodig hebt met internetverbinding. Volgens de cover kun je een eigen commentaar bij de film inspreken en die met BD Live tijdens de film beluisteren. Dit onderdeel is vanwege de trage reactiesnelheid niet door ons uitgeprobeerd.

Mijn Chat
Optie waarvoor je een BD Profile 2.0 speler nodig hebt met internetverbinding. Via de BD Live verbinding kun je in contact komen met andere My Chat gebruikers. Dit onderdeel is vanwege de trage reactiesnelheid niet door ons uitgeprobeerd.

In Death Race speelt Jason Statham de voormalig autocoureur Jensen Ames, die ten onrechte in een gevangenis voor zware criminelen terecht komt. Daar wordt hij gedwongen mee te doen aan de levensgevaarlijke autorace waarin gevangen elkaar tot de dood toe bevechten in ruil voor hun vrijheid. Death Race is een onderhoudende, harde actiefilm met veel lawaai, veel geweld en snelle auto’s, waarin regisseur en schrijver Paul W.S. Anderson het niet zo nauw neemt met de geloofwaardigheid. Beeld en geluid van deze Universal Pictures Blu-ray Disc uitgave zijn prima in orde. De extra’s zijn van de DVD uitgave zijn overgenomen en aangevuld met enkele specifieke Blu-ray Disc extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.