Pink Panther, The (2006)

Alexander de Mol
27-02-2009

3.5

Pink Panther, The (2006) (Blu-ray)

Yves Gluant (Jason Statham), de populaire coach van het Franse voetbalteam, wordt op het veld beroofd van de Pink Panther-diamant en vermoord. Wie is de dader? De jaloerse ex-minnaar van de vriendin van de coach? Weet deze vriendin, zangeres Xania (Beyoncé), meer dan ze zegt te weten? Hoofdinspecteur Dreyfus (Kevin Kline) geeft de klus aan Jacques Clouseau (Steve Martin) in de verwachting dat hij met zijn geklungel alle persaandacht trekt, zodat hij zelf in alle rust de moord kan oplossen. Om Clouseau goed in de gaten te kunnen houden krijgt Gilbert Ponton (Jean Reno) de opdracht om Clouseau te helpen en alles door te spelen aan Dreyfuss. Clouseau en Ponton struinen de wereld af op zoek naar de diamant. Ze stuiten op knappe dames, lastige douanebeambten, valstrikken, leugens èn hoofdinspecteur Dreyfus, die succes geroken heeft en de zaak weer in eigen handen wil nemen…

Vanwege de release van The Pink Panther (2006) op Blu-ray, die samenvalt met het verschijnen van The Pink Panther 2 in de bioscoop, gaf ik eerstgenoemde een tweede kans. Een mening wil nog wel eens bijgesteld worden na verloop van tijd, maar daarvan is hier geen enkele sprake. Steve Martin blijft voor mij ook bij de tweede kijkbeurt geforceerd, onleuk en mist de uitstraling en timing om ook maar in de schaduw te mogen staan van Peter Sellers.
Velen met mij zullen toch stevige twijfel hebben gehad over het idee dat de Pink Panther-franchise weer nieuw leven ingeblazen zou worden. Soms is het beter om zaken te laten rusten. Blake Edwards zelf heeft het ook nog een paar keer geprobeerd, maar zelfs de schepper van Inspecteur Clouseau kreeg het niet voor elkaar. Het verschil werd toen gemaakt door Peter Sellers, die aan de hand van regisseur Blake Edwards, het karakter Inspector Clouseau een prachtige invulling gaf. Sellers was Clouseau en omgekeerd. Dat voor de reïncarnatie van Clouseau Steve Martin diens rol zou gaan vertolken was voor mij eerlijk gezegd helemaal een groot risico. Helaas is dat voorgevoel wat mij betreft bewaarheid geworden. Steve Martin forceert zich in de rol van de Franse inspecteur en is door de combinatie van zijn eeuwige grijze coupe en het pseudo Franse snorretje gewoon net te veel een karikatuur en te weinig subtiel. Tenminste, als je deze film probeert te vergelijken met het origineel, waar de 2006 versie toch in zeker mate van is afgeleid, en de Clouseau-vertolking van Martin af gaat zetten tegen die van de geniale Sellers.
The Pink Panther (2006) werd geregisseerd door Shawn Levy. Levy werkte eerder met Steve Martin samen aan het doorsnee Cheaper by the Dozen uit 2003. Regisseur Levy was eerder onder meer verantwoordelijk voor Big Fat Liar, Just Married en recenter Night at the Museum en heeft dus wel enige ervaring op komedievlak. Levy heeft zich bij het tweede deel dat nu in de bioscopen draait wel met de productie bemoeid, maar heeft de regie overgelaten aan de in Nederland geboren Harald Zwart.
Legendarisch – wat mij betreft – uit The Return of the Pink Panther en The Pink Panther Strikes Again zijn de stoeipartijen tussen Clouseau en Cato. Clouseau en Ponton wagen in The Pink Panther (2006) ook een poging (“Good one!”), maar dit haalt het niet bij de fratsen uit eerder genoemde films. Lichtpunt is de camouflage-actie waarmee ze tijdens een groot feest ongezien het presidentieel paleis door manouevreren. Aardige cameo voor de James Bond-fans overigens is die van Clive Owen als geheim agent 006. Owen was lange tijd in de race om de opvolger te worden van Pierce Brosnan als de wereldberoemde spion van MI-6. De rol ging uiteindelijk net aan zijn neus voorbij en werd opgeëist door Daniel Craig.

In 2006 bracht Sony een 1 disc uitgave van The Pink Panther (2006) op DVD uit, zie onze recensie. Recentelijk is de film ook in high definition op Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder een bespreking van deze HD-uitgave.

Genre: Komedie/Humor
Speelduur: 93 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Thais
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Portugees
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Portugees, En vele andere
EAN: 8712609660395

• Featurettes
  • Audiocommentaar van regisseur Shawn Levy
  • Sleuth-Cams
  • Muziekvideo: Beyoncé – Check on it
  • Previews
  • BD Live
  • Code Pink: Animated graphics-in-picture track
  • Extended Beyoncé Performance: A Woman Like Me

Het beeld op deze Blu-ray disc uitgave van The Pink Panther (2006) heeft een breedte-hoogte verhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een beeldresolutie 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Er is op deze Blu-ray derhalve geen sprake van de zogenaamde ‘PAL speedup’, waardoor van een onnatuurlijke versnelling van 4% geen sprake is. Deze Blu-ray Disc uitgave van The Pink Panther (2006) is een 50 GB dual layer disc, waar grofweg tweederde van beschreven is. Voor de encoding van het beeld heeft men gebruik gemaakt van de MPEG4 AVC codec.

De DVD mocht zich ruim twee jaar geleden verheugen op een goede kritiek wat het beeld betreft. Ook nu zijn we over de breedte gezien best tevreden over de high definitionpresentatie van The Pink Panther (2006) op deze Blu-ray. In een directe vergelijking met de drie jaar oude DVD uitgave zijn er uiteraard meer fijne details waarneembaar. Het beeld maakt daarbij een kleurrijke indruk. Toch kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken, nu we de film in hogere resolutie kunnen aanschouwen, dat het beeld voor een vrij recente film wat soft oogt. In een aantal scènes, waarin de omstandigheden niet al te ingewikkeld zijn, zou je iets meer scherpte verwachten. Maar laat je hierdoor niet van de wijs brengen. Het beeld oogt wel gewoon goed, maar zeker niet perfect. De film is ter navigatie onderverdeeld in 16 chapterstops. De ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, klein lettertype en staat netjes laag in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Deze Blu-ray bevat een drietal Dolby TrueHD 5.1-surroundtracks (naast een paar standaard Dolby Digital tracks). Een in de Portugese, een Franse en eentje in de originele Engelse taal. Wij richten ons uiteraard op de Engelstalige lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD surroundtrack (16 bit, 48 kHz). De muziek in de film, in het bijzonder het optreden van Beyoncé, maakt optimaal gebruik van alle kanalen. De achterkanalen worden voornamelijk benut voor de muzikale ruimtelijkheid en het ondersteunen van de actierijkere scènes. Het LFE-kanaal wordt goed benut en blijft ondersteunen waar nodig, zonder al te agressief over te komen. De dialogen zijn goed verstaanbaar, als je het soms bewust onverstaanbare gemompel van Clouseau buiten beschouwing laat, en komen meestentijds uit de centerspeaker. Het voor de Blu-ray uitgave opwaarderen van het geluid tot een lossless gecomprimeerde TrueHD surroundtrack is zeker een meerwaarde gebleken. Prima geluid.

De Blu-ray Disc heeft een geanimeerd opstartmenu en maakt daarnaast gebruikt van een pop-up menu, dat getoond wordt zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. De menuopties liggen als een overlay over de film heen. De Blu-ray Disc heeft grotendeels (behoudens Code Pink, de HD trailers en de BD Live optie) dezelfde extra’s als de DVD uitgave. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Code Pink: Animated graphics-in-picture track
Bekijk de film met pop-ups van de geanimeerde versies van de Pink Panther en Inspecteur Clouseau. Er verschijnen dan kaders met (achtergrond) informatie over de betreffende scène (zie screenshot 5).

Audiocommentaar van regisseur Shawn Levy
Shawn Levy geeft zijn visie op de film en doet dit op een bijzonder levendige manier. Echter, de man lijdt wel wat aan zelfoverschatting. Het doet voor mijn gevoel voorkomen dat hij een pareltje van een komedie heeft afgeleverd. En dat is niet het geval. Neemt niet weg dat hij de film van een boeiend en informatief commentaar voorziet.

Deleted Scenes (24:08 min)
Deze feature bevat verwijderde scènes en langere versies van scènes die de film niet in die vorm gehaald hebben. De fragmenten zijn desgewenst te bekijken met commentaar van regisseur Shawn Levy. Persoonlijk vind ik het wel een must om uitleg te krijgen over het hoe en waarom van de scènes.

Featurettes
Onder dit item vinden we drie filmpjes met de nodige achtergrondinformatie.

• Cracking the Case (22:05 min) – deze feature handelt vooral over de rol van Steve Martin als Jacques Clouseau en licht toe dat hij Sellers niet wilde imiteren maar zijn eigen invulling wilde geven aan de inspecteur.
  • Animated Trip (8:52 min) – in dit filmpje wordt de fraaie openingsanimatie in de schijnwerpers gezet. De makers hebben getracht de erfenis van Friz Freleng zo respectvol mogelijk te behandelen.
  • Deconstructing the Panther (10:15 min) – in de laatste feature bespreken de production designer en de assistent regisseur met name de make-over van het Sorbonne universiteitsgebouw tot het presidentieel paleis voor de uitgebreide slotscène.

• Sleuth-Cams
    Een drietal filmpjes waarin ons een kijkje achter de schermen wordt gegund. Deze drie korte filmpjes geven een uitstekende indruk hoe het er op de set bij een film als deze aan toe gaat.
  • “Killer” press-conference (5:22 min) – dit filmpje volgt de opname van de persconferentie waarin Clouseau door hoofdinspecteur Dreyfus wordt gepresenteerd aan de verzamelde pers.
  • Soccer Set-up (6:55 min) – hierin zien we achter de schermen de voorbereiding van de opname van de moord op het voetbalveld. Ook hier valt, net als in de film zelf, op dat de figuranten die de internationals van Frankrijk voorstellen niet echt begenadigde voetballers zijn.
  • Curtain Call (6:47 min) – Als laatste van de ‘Sleuth-Cams’ krijgen we inzicht in de opname van de scène waarin Clouseau een indringer achter de gordijnen in zijn kantoor aantreft.

• Muziekvideo: Beyoncé – Check on it (4:14 min)
    Muziekvideo van Beyoncé Knowles die in de film de rol van Xania vertolkt. Het geluid is in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s) en het beeld heeft een standaard verhouding van 1.33:1.

Extended Beyoncé Performance: A Woman Like Me (4:34 min)
    De uitgebreide opname van het optreden van Xania (Beyoncé) in het presidentieel paleis. Ook hier kunnen we de stem van Shawn Levy als optie selecteren. Hierin geeft hij aan dat Beyoncé als actrice nog kan leren maar een absolute prof is. Ze staat er meteen en er zijn maar weinig extra takes nodig.

Previews
    Deze Blu-ray wordt besloten met een collectie aan promotionele trailers in een 1920*1080 resolutie en Dolby Digital 5.1 geluid (640 kb/s).

• Open Season 2
  • The Water Horse: Legend of the Deep
  • Daddy Day Camp
  • BD Live
    Optie waarvoor je een BD Profile 2.0 speler nodig hebt met internetverbinding. Je krijgt dan, na enige tijd wachten, een menu te zien met diverse keuzen. Het is voornamelijk algemeen materiaal van Sony Pictures of Blu-ray Disc en BD titels van Sony Pictures. Voor alle Blu-ray Disc titels van Sony Pictures is de BD Live content op dit moment hetzelfde.

Clouseau wordt ingezet om de moord op de Franse bondscoach Yves Gluant op te lossen en de ‘Pink Panther’ diamant, welke eigendom was van Gluant, terug te vinden. The Pink Panther (2006) is een luchtige slapstickfilm geworden die zichzelf gelukkig zeker niet serieus neemt. Bij tijd en wijlen kon ik wel lachen om enkele grappen, maar meest van de tijd kwam de flauwe humor niet echt door. Steve Martin forceert zich in de rol van de Franse inspecteur en is door de combinatie van zijn eeuwige grijze coupe en het pseudo Franse snorretje gewoon net te veel een karikatuur en weinig subtiel. Nu ben ik geen fan van de acteur Steve Martin, dat speelt overigens ook wel mee.
    Ten opzichte van de DVD release uit 2006 mogen we op deze Blu-ray uitgave enkel de ‘Code Pink’ feature en wat nieuwe trailers verwelkomen en hebben afscheid genomen van een kort filmpje over de intro-animatie. Zowel beeld- als geluidstechnisch maken we met deze Blu-ray release wel een goede sprong voorwaarts. De acteerprestatie van Steve Martin als Clouseau profiteert daar echter helaas niet van.